Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tämä voi olla näin? Patti rinnassa ja tutkimuksiin 3kk...

Vierailija
26.11.2012 |

Sain tk lääkäriltä lähetteen mammografiaan, johon ajan saisin helmikuun puolivälissä. Siihenhän on melkein 3 kk aikaa!

Soitin juuri yksityiselle ja sinne kyllä pääsisi jo ensi viikolla mutta se taas vaatisi yksityisen lääkärin lähetteen, että saisi kela-korvauksen. Julkisen lääkärin lähete ei kelalle jostain syystä kelpaa. Nyt siis joudun ensin varaamaan ajan yksityiselle, jotta saisin lähetteen lähikaupunkiin mammografiaan, jotta saisin siitä kela-korvauksen. Ihan turhaa lääkäreillä ramppaamista ja joudun taas pulittamaan lisää rahaa siitä lääkärikäynnistä.

Eihän se pelkkä mammo yksin niin kauheasti maksa, mutta jos lisäksi ultrataan ja otetaan mahdollisesti näytepaloja, kulut voivat ilman kelakorvausta nousta hyvinkin suuriksi, ainakin näin rahattoman kotiäidin vinkkelistä.

Ei mulla muuta, piti vaan päästää höyryt pihalle. Itkettää, pelottaa ja vituttaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni paikkakunta, jossa terveyskeskuslääkäri tutki ja sain lähetteen ja maksusitoumuksen yksityiselle mammografiaan, lähete sisältää myös ultrauksen ja näytepalan ottamisen, mikäli on tarpeellista. Ja lähettävä kunta maksaa. Aika huomenna. Ja pelottaa niin perhanasti...

Vierailija
2/12 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa pelottavalta tuo Suomen terveydenhuollon nykytila

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sitä suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja lottovoittoa.

Mä menin oman pattini kanssa seuraavana päivänä mammoon, ultraan ja neulanäytteeseen, ja siitä parin viikon päästä oli syöpä jo leikattu. Tämä tapahtui toisessa eurooppalaisessa valtiossa, jossa on terveydenhuolto kunnossa.

Suosittelisin että menisit kuitenkin sinne yksityiselle, maksoi mitä maksoi. Vaikkei syöpä kovin nopeasti etenekään, on silti liian piinaavaa odotella tutkimusta kuukausikaupalla. Tsemppiä!

Vierailija
4/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kovin nuori tai onko muuta syytä olettaa että patti ei olisi pahalaatuinen? Itse olin 24 kun minulle tuli patti rintaan enkä päässyt mammografiaan ollenkaan, ainoastaan ultraan ja otettiin sen yhteydessä ohutneulanäyte. Terveyskeskuslääkäri vaan naureskeli ettei niin nuorella voi olla mitään, mutta määrätään nyt tutkimuksiin varmuudeksi. Kyllä otti päähän niin törkeä kohtelu. Eihän siellä mitään vakavaa sitten ollut (fibroadenooma) mutta silti. Kävin myöhemmin yksityisellä poistamassa patin, silloin oli vielä se erityismaksuluokka, eli ei maksanut kuin poliklinikkamaksun.

Vierailija
5/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samantapainen juttu, patti kaulassa ja julkisella monen kuukauden jonot kun lääkäri laittoi kiireellisyysluokkaan 3..

En kyllä tajua, usein nuo rintapatit laitetaan kiireellisemmäksi koska esim hormonaalinen rintasyöpä voi levitä nopeastikin. Minkä ikäinen olet? Jos tosi nuori, on riski syövälle pieni niin siksi varmaan meni aika noin pitkälle :/.

Minä menin terveystaloon sitten kirurgin ajalle, maksoi 80e korvauksen jälkeen ja siitä sain seuraavalle päivälle ajan kaulan ultraan, se maksoi 140e korvauksen jälkeen.

Voisitko ajatella meneväsi pelkästään rinnan ultraan? Minulle sanoi kirurgi että turhaan ei näytteitä oteta, että on niin taitava radiologi että näkee kyllä jos yhtään näyttää pahanlaatuiselta ja niinhän se näkikin, että pelkkiä imusolmukkeita oli eikä näytteitä otettu :). Tosin rinta on varmaan eri mutta luulisi siinäkin pelkällä ultralla näkevän että onko rintarauhanen koteloitunut vai oikesti patti.

Myös ne kirurgit jotka lähetteitä kirjottavat tuntevat kyllä patin laadun paremmin kuin tk:n yleislääkärit. Ja vielä se että eikös mammografia ole nykysellään se epävarmempi tutkimus eli ultra muutenkin varmempi? Ja varmaan halvempikin yhden patin ultraus :).

Mene ainakin kirurgille, se maksaa sen 80e ja saat ehkä mielenrauhan odotella sitä julkisen mammografiaa. Niillä on PALJON paremmat näppituntumat kuin tk:ssa.

Vierailija
6/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsin heti tutkimuksiin kun patti löytyi. Terveisiä toisesta toimivan terveydenhuollon maasta (tai ehkä samasta?).

Tuo on sitä suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja lottovoittoa.

Mä menin oman pattini kanssa seuraavana päivänä mammoon, ultraan ja neulanäytteeseen, ja siitä parin viikon päästä oli syöpä jo leikattu. Tämä tapahtui toisessa eurooppalaisessa valtiossa, jossa on terveydenhuolto kunnossa.

Suosittelisin että menisit kuitenkin sinne yksityiselle, maksoi mitä maksoi. Vaikkei syöpä kovin nopeasti etenekään, on silti liian piinaavaa odotella tutkimusta kuukausikaupalla. Tsemppiä!

Vierailija
7/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain Suomessa samalle päivälle päivystysajan, josta lähete ultraan. Ultra oli vajaan 2 viikon päästä tuosta lääkärillä käynnistä. Ultran jälkeen tuloksiin meni vajaa 2 viikkoa. Niiden perusteella patti leikataan keskikiireellisesti, vaikka uskovat sen olevan hyvänlaatuinen. Aika kirurgille pitäisi tulla 2-4 viikossa.

Yhteensä siis ensimmäisestä yhteydenotosta leikkaukseen noin 7 viikkoa. Julkinen puoli, Suomi. Ikä 31v. Eli eroja on jo Suomenkin sisällä.

Vierailija
8/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain Suomessa samalle päivälle päivystysajan, josta lähete ultraan. Ultra oli vajaan 2 viikon päästä tuosta lääkärillä käynnistä. Ultran jälkeen tuloksiin meni vajaa 2 viikkoa. Niiden perusteella patti leikataan keskikiireellisesti, vaikka uskovat sen olevan hyvänlaatuinen. Aika kirurgille pitäisi tulla 2-4 viikossa. Yhteensä siis ensimmäisestä yhteydenotosta leikkaukseen noin 7 viikkoa. Julkinen puoli, Suomi. Ikä 31v. Eli eroja on jo Suomenkin sisällä.

ultran yhteydessä otettiin ohutneulanäyte, jonka tuloksia siis odotin vajaa 2 viikkoa.

Vierailija
9/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pattia tunnustelleelta hoitajalta samalle päivälle ajan päivystävälle lääkärille, joka oli sitä mieltä että mammografiassa kannattaa käydä. Kuitenkaan hän ei ollut laittanut lähetettä kiireelliseksi, joten jouduin konon päähän.

Olo on aika hölmistynyt kyllä, luulin että Suomessa tutkimuksiin olisi päässyt nopeammin. Niin tuntui lääkärikin luulevan, sillä kun kysyin jonon pituudesta hän arveli sen olevan 3 viikkoa...

No, varasin huomiseksi ajan paikalliseen lääkärikeskukseen yleislääkärille lähetettä varten ja lähikaupunkiin menen viikon päästä mammografiaan ja ultraan. Onneksi on vähän rahaa sukan varressa niin tämä onnistuu, vaikka tiukille vetää varsinkin näin joulun alla. Mietin vaan mitä tekee sellainen, jolla ei rahaa ole.

Ap

Vierailija
10/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyytää aikaa ensi viikolla, maks kahden viikon päähän, eli puhumalla.

Vierailija
11/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terve olen kuin pukki! En muista todennäköisyyttä, mutta suurin osa niistä pateista on hyvänlaatuisia. Seuraavalla kerralla en enää ota tosissani.

Vierailija
12/12 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintarauhanen koostuu rauhaskudoksesta, maitotiehyistä, rasvasta ja sidekudoksesta. Noin 75 % kaikista rintarauhaseen liittyvistä vaivoista on hyvänlaatuisia. Useat niistä ovat hormonaalisen säätelyn alaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan