Invalidisoiva kaamosväsymys/masennus. Mikä auttaisi?
Uskomatonta miten voi väsyttää. En pääse sängystä ylös vaikka olisi pakko(lapsen vienti eskariin tms.).
Mikä tähän voisi auttaa? Kirkasvalolamppu on, ulkoilua harrastan säännöllisesti, ssri-lääkkeet käytössä muusta syystä. Mitä voisi kokeilla tähän täysin vetämättömään oloon?
Kommentit (9)
Itselleni kaamosväsymykseen (huom.ei -masennukseen, sitä mulla ei ole) toimii parhaiten kunnon yöunet eli vähintään 9 h joka yö, ulkoilu päiväsaikaan (olen töissä päiväkodissa niin onnistuu), d-vitamiini, liikunta, ravintorikas ja monipuolinen ruoka, kahvi :D, kiva tekeminen ja touhuaminen (voi olla iban kirjan lukeminenkin tai tv:n katselu ja aurinkoloma keskellä talvea.
Ja joulu ja joululoma katkaisee ihanasti talven. Olen jouluihminen... :)
Mutta kyllä se kieltämättä syö naista, kun katson nytkin aamulla ulos ikkunasta ja aon pilkkopimeää ja sataa vettä!!!!
kirkasvalolamppua vai mikä sen nimi nyt on?
itse syön 50 mikrogrammaa päivässä.
Mulla aiempina vuosina on talvisin väsyttänyt todella paljon. Vuosi sitten lisäsin d-vitamiinin syöntiä runsaasti. Aiempina vuosina söin 7,5-10mikrog annoksia ja nykyään syön 40-60mikrog annosta. Jatkuva väsymys on jäänyt pois.
On sillä sekin hyvä puoli että sairastaa vähemmän. Ainakin meillä lasten sairastaminen on vähentynyt ainakin 80% kun lisäsin heidänkin d-vitamiini annosta.
tv. se joka ehdotti kirkasvalolamppua.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002LC1INI/ref=sr_1_6?ie=UTF8&tag=we…
360kpl 125ug, viikonloppuna voi vaikka jättää väliin. Tai ottaa vain joka toinen päivä niin kaksi vuotta.
Minulla SSRI-lääke (sertraliini) teki vetämättömän olon. Siis kaikki onneton olo hävisi, mutta varsinkin talvikausi oli sellaista, että makasin vaan sängyssä ja en tiennyt, mihin päivät kuluivat. Jos sinulla on jo pidempi kausi syömistä takana, kokeile alasajoa lääkärin valvonnassa tai jos lopettaminen ei ole mahdollista, pyydä merkin vaihtoa?
Nyt ilman SSRI-lääkettä on parempi, toki siis mieliala on sellainen, että voin sanoa masennuksen parantuneen. Mutta joku kaamosoireilu on ihan selvä juttu edelleenkin.
Käytän 3mg melatoniinia joka ilta ja aamuisin 1-2h kirkasvaloa, ne toimivat yhdessä tehokkaammin kuin kumpikaan yksin, melatoniini väsyttää iltaisin, mutta tekee aamuheräämisestä ärhäkämmän. Edelleen on ihan selvää, että tarvitsen paljon enemmän unta kaamosaikana, nukun noin 12h, mutta valon ja melatoniinin avulla päivä ja yö erottuvat sisäisesti, ja se, ettei kauheasti ehdi nukkumisen lisäksi tehdä, on vaan paska homma, sen kanssa eletään ja odotellaan innolla lumen tuloa. Luulen, että aiemmin näitä talvia pahensi kova itsesyyttelyni, nyt olen paremmin sinut tämän kauden kanssa.
- ehdottomasti kirkasvalolamppu (on auttanut ja paljon!!!) aina aiemmin teki mieli mennä samantien takaisin nukkumaan, nyt kun olen käyttänyt lamppua joka päivä, olen huomattavasti pirteämpi.
- d-vitamiini ja kalaöljyt. Syön d-vitamiinia noin 30 mikrog. Per päivä. lisäksi monivitamiini, jotta saa foolihappoa ja b12- vitamiinia, jotka vähentävät uusimpien tutkimusten riskiä sairastua masennukseen
- säännöllinen liikunta ja ulkoilu
- jooga ja meditointi rauhoittaa ja niistä tulee myönteisempi fiilis. Mindfullness-kirjat
Heippa!
Tuttu tunne. Mulle on auttanut että olen pakottanut itseni säännöllisesti salille tai liikkumaan. Mutta heti kun siihen tuli pieni katko, taas aloittaminen on niin vaikeaa ja en meinaa saada itseäni mihinkään. Vetkuttelen aamulla lapsen hoitoon vientiä ja keksin vaikka mitä tekosyitä sille että ei tarvitsisi lähteä kotoa kouluun.
Itselläni on myös kirvasvalolamppu ja ihmettelin kun se ei auttanut, lähinnä tuli vaan huonompi olo, kunnes kuulin että jos myös keväällä tulee väsymys, sitä ei pitäisi käyttää.
Vitamiineja; hyviä rasvoja ja d-vitskua menee ja syödäkin yritän hyvin. Masennuslääkkeitä menee vielä, vaikka on jo paremmalla tolalla kuin esim. vuosi sitten. Omalla kohdallani olen todennut että kun pakottaa itsensä liikkeelle päivästä toiseen, on se ainut keino jolla jaksaa.
Se on vaan niin hankalaa jos päästää itsensä vellomaan väsymystä. Oikein paljon sinulle voimia =)