mihin voisin ottaa yhteyttä kun pitää alkaa rakentaa uutta elämää täysin tyhjästä?
nyt on se tilanne että minun on pakko lähteä kauheasta ihmissuhteesta vihdoinkin. kaksi lasta otan mukaani, tästä asiasta joudun varmasti vuosia tappelemaan oikeudessa. en halua viedä lapsia isältä pois mutta jos eroamme, hän haluaa viedä heidät minulta pois. ja sitä en tietenkään voi sallia koska alle kaksi vuotiaat tarvitsevat äitiä.
minulla ei ole mitään. ei edes pankkitiliä. sen avaan ensimmäisenä ja hoidan että saan äitiysrahani sinne. mutta sen jälkeen..niin mitä? minulla ei ole asunnosta tietoakaan, ei yhtäkään huonekalua jonka saisin mukaani yms. minun pitää aloittaa täysin nollapisteestä. mitä teen?? minulla ei ole tässä kaupungissa yhtään sukulaista tai ystävää joka voisi auttaa.
älkää kysykö miten olen joutunut tähän tilanteeseen, sitä en jaksa enää puida. mutta se on joka tapauksessa loppu, ja aloitan alusta.
onko kenelläkään kokemusta tälläisestä tai tietoa mistä voisin saada apua?
Kommentit (6)
onnea valitsemallasi tiellä! Päätöksesi on varmasti oikea ja myös lasten parhaaksi. Pysy siis päätöksessäsi.
Erotilanteessa sinun pitää ottaa ensimmäisenä yhteyttä ainakin kuntasi lastenvalvojaan, jonka kanssa saat järjestettyä huoltajuuskuviot.
Ja samaten ota yhteyttä sossuun, sieltä voit saada taloudellista apua selviämiseen siirtymävaiheessa.
Edullisen vuokra-asunnon löydät varmasti helpoiten kun kysyt kuntasi asuntotoimistosta. Kerro rehellisesti elämäntilanteestasi niin voivat järjestää asunnon nopeasti. Siihen asti voit asua vaikka turvakodissa jos tilanne vaatii.
Jos olet tiukilla niin myös seurakunnan diakoniatyö on oikea paikka pyytää apua.
Missä kaupungissa asut?
Kaikkea hyvää sinulle ap.
ensin olet siis yhteydessä sossuun, sieltä saat varmasti tietoa lopuista jutuista kuten lastenvalvojat, asunnot jne.
Kaupunki tosiaan auttaa asuntoasiassa. Tällaisissa tapauksissa pääsee jonon ohi.
Muistuttaisin siitä, että kun edessä on henkisesti raskas prosessi, on tosi tärkeää että sinulla on joku, jolle puhua kaikesta. Varsinkin, jos tiedät ja pelkäät että et stressaavassa tilanteessa osaa ehkä ajatella selkeästi tai pitää puoliasi. Sinuna varaisin ajan psykologille/psykiatriselle sairaanhoitajalle. Hänelle voit puhua kaikesta prosessin ajan. Jo pelkästään tieto siitä, että on joku jolle luottamuksellisesti purkaa ajatuksiaan, auttaa kestämään.
Lisäksi muistutan, että sinulla on oikeus maksuttomaan oikeusapuun, jota kannattaa käyttää hyödyksi heti alusta asti.
Voimia!
- avaa se pankkitili (esim. Nordeaan), ja sano virkailijalle, että haluat tiliotteen sähköisenä
- ota käyttöön Postin netposti.fi-palvelu, ja ruksaa kohta, että haluat kaiken viranomaispostin sinne
- ota yhteyttä sosiaalitoimistoon, ja pyydä heiltä sitoumus maksaa uuden asuntosi vuokraennakko
- etsi itsellesi asunto
turvakoti ja sosiaalitoimisto mullekin tuli ekana mieleen.
Sitä kautta saat apua miten edetä.
Kerrotko, missä kaupungissa tai millä alueella asut.
Ihan vaan, jos täällä olisi ihmisiä, jotka haluaisi auttaa.
Asuntosi huonekalut ym. siihen tulet varmasti saamaan sossusta avustusta, mutta käytettyjä kyllä löytyy myös, kierrätyskeskukset ovat melkoisia aarrearkkuja.
Niin, ja lastenvalvojaan pitää ottaa myös yhteyttä lasten tapaamisten ja elareiden sopimiseksi, tapaamiset voit vaatia sovittavaksi valvottuina, mutta siihen pitäisi olla perusteet. Ja siksi ehkä se turvatalo voisi olla hyvä. Soita sinne ja kysy.
ja turvakotiin, jos pelkäät lastesi puolesta eikä ole paikkaa minne mennä. Saat avustusta välttämättömiä hankintoja varten (esim. sängyt). Soita ihan ensin sosiaalitoimistoon ja selitä tilanteesi.