Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Visuaalista/taiteellista alaa opiskelleet tai sellaisella työskentelevät!!!

Vierailija
26.11.2012 |

Olen yli 3-kymppinen äitisihminen ja aikeenani on nyt muuttaa kurssia elämässä ja alkaa tehdä ihan uutta työtä. Haluan perustaa oman yrityksen ja alkaa tehdä graafikon hommia tavallaan. En mene sen kummemmin yksityiskohtiin, mutta siis teen hommia itselleni ja myyn vain valmiit tulokset ja tuotteet, en siis toimi graafikon ammatissa enkä tee tilaustöitä.

Minulla on jonkin verran silmää kauniille ja moderneille asioille, mutta tämän ikäisenä ja ilman koulutusta minun täytyy kyllä alkaa harjaannuttaa omaa silmääni. Nyt kysynkin lähinnä vinkkejä siihen, että miten se tapahtuu. Netissä surffaamalla löytää tietysti kaikenlaista, mutta onko hyötyä siitä, jos ihan tietoisesti alan analysoida kuvia tms., vai onko teidän mielestä hyvä jo vain se, että katselen erilaisia kuvia sun muuta?

Kun itse en ole saanut minkäänlaista alan koulutusta, en tosiaan oikeasti tiedä, miten tällainen edes vähän taiteellinen prosessi sujuu. Tietty olen itse jotain juttuja tehnyt, mutta kuitenkin.

Uusi koulutuskaan ei ole poissuljettua, mutta kosk mä nyt joka tapauksessa aion aloittaa nää hommat pian, koulutus sulisi sitten vasta vähän jälkijunassa, joten nyt luotan siis av-kouluun.

Kiitos!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkua oikeissa piireissä, tuntea oikeat ihmiset sekä tehdä todella hyviä juttuja, että pääset edes omillesi.

Jos sinulla on jonkin verran silmää, eikä koulutusta, homma on täysin tuhoon tuomittu tai sitten saat elätuksesi jostain muualta.

t. mainosgraafikon sisko ja entisen kaupungin taiteilijan ystävä, joka on liikkunut paljon taidepiireissä.

P.s. Yksi ystävistäni on telkkarissa graafikkona ja myy harrastuksena taidetta. Ei elätä edes vähääkään.

Vierailija
2/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, en mene sen kumemmin projektini yksityiskohtiin. Sen sanoin, etten aio graafikoksi enkä myöskään taiteilijaksi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mitä tarkoittaa "graafikon hommia tavallaan"? Millä tekniikoilla aiot työskennellä?

Ihan ensimmäisenä tuli mieleen, että paneudu visuaalisen alan historiaan, ota selvää millaseen maisemaan olet lähdössä. Pelkkä nettisurffailu ei riitä; lue kuvataiteen historiaa, käy museoissa ja näyttelyissä.

Vaikka tekisitkin työtä tietokoneella, piirrä myös, se harjannuttaa silmää. Siis ihan mallista esineitä, luontoa, mitä vain. Mieti kompositioita. Tottakai sinun on tietoisesti analysoitava kuvia; opiskelemalla saat siihen aseet, ettei mene pelkäksi mutuiluksi.

Vähän oudolta kuulostaa nuo tavallaan grafiikka, silmää kauniille ja moderneille asioille ja alan opinnot jälkijunassa. Mutta ainakin tulet saamaan paljon iloa elämäsi uudesta kurssista :)

Vierailija
4/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mä en tajua sun kysymystä. Onko se siis se, että miten harjaannuttaa visuaalista taitoaan?

Oletko satavarma, että yrityksestäsi tulee kannattava?

-2

Vierailija
5/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt irtisanoudu leipätyöstäsi kuitenkaan. Tee tätä oman työn ohella ja katso alkaako kantaa...

Vierailija
6/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"alkaa tehdä graafikon hommia tavallaan. En mene sen kummemmin yksityiskohtiin, mutta siis teen hommia itselleni ja myyn vain valmiit tulokset ja tuotteet, en siis toimi graafikon ammatissa enkä tee tilaustöitä."

Vierailija
7/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on nimenomaan, että miten harjaannuttaa visuaalisia kykyjään. Mun suunnitelmaanihan te ette mitenkään voi ottaa kantaa, kun ette siitä mitää tiedä, enkä valitettavasti voi tämän enempää siitä paljastaa.

Siis millä tavalla minun itsenäisesti kannattaa alkaa harjaannuttaa silmääni niin, että tekemisessäni oikeasti on järkeä. Nyt tiedän, mistä tykkään, mutten oikein tiedä miksi, ja sen takia teen vähän mitä sattuu - noin niin kuin karkeasti otettuna.

ap

Vierailija
8/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"alkaa tehdä graafikon hommia tavallaan. En mene sen kummemmin yksityiskohtiin, mutta siis teen hommia itselleni ja myyn vain valmiit tulokset ja tuotteet, en siis toimi graafikon ammatissa enkä tee tilaustöitä."

Että teen kuvia sun muuta, vähän graafikon alaa sivuavia juttuja. Toisaalta tarkoitukseni ei ole toimia graafikkona, eli en tee työtä esimerkiksi yrityksille, jotka tarvitsevat graafisen suunnittelijan palveluita.

ap

Vierailija
9/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseni on edelleen: miten harjaannuttaa visuaalisia taitojani.

Aion lyhyesti sanottuna yrittäjäksi.

ap

Vierailija
10/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmasti aluksi koettaa ihan pienimuotoisesti kuinka kauppa lähtee käymään.

Jos tekemäsi tuotteet ovat todella hyviä, niin sana lähtee leviämään.

Ihan kylmiltään en suosittele yrittäjäksi heittäytymistä.

Vierailija
11/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ensin myydä tuotteitasi esimerkiksi etsy.com:ssa tai jossain vastaavassa palvelussa. Et tarvitse sen kummempaa markkinointia ja pääset ilman mitään riskiä kokeilemaan meneekö tavarasi kaupaksi.

Vai meinaatko jälleenmyydä jonkun toisen taiteilijan tuotoksia, koruja tai piirroksia tms? Kilpailu on tällaisessakin aika kovaa, jos siis esimerkiksi tekisit diilin joidenkin etsy.com -taiteilijoiden kanssa ja myisit heidän tuotteitaan täällä Suomessa suoraan. Miksi joku ostaisi sinulta, kun voi ostaa suoraan itse taiteilijalta?

Olen itse graafinen suunnittelija, koulu jäi aikanaan kesken, mutta olen tehnyt hommia lähemmäs 15 vuotta, oma firma ollut pystyssä 10 vuotta.

Ihan pystymetsästä et tosiaan kyllä graafikon hommiin pääse, mutta jos tämä ei ollut suunnitelmissasikaan, niin ei sitten tästä enempää.

En nyt tosiaan ymmärrä, että mitä meinaat tehdä. Taiteellinen silmä harjaantuu, kun tekee itse, kun piirtää, maalaa, sekoittaa värejä, testailee tekniikoita, leikkii kuvankäsittelyohjelmilla. En ymmärrä mitä meinaat oppia kuvia katselemalla.

Ihan alkuun "taiteellisessa prosessissa" pääsee vaikka sillä, että kopioi mielestään kivannäköisiä töitä. Ei niitä tietenkään voi myydä, mutta siinä harjaantuu käsi ja silmä ja oppii oikeat tekniikat. Kun tekniikka on hallussa, voi ruveta tekemään jotain ihan omaakin.

Vierailija
12/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemällä visuaalisia hommia.

Esim. näpertelemällä jotakin pieniä juttuja. Kasaamalla vaikka tulitikkuja tai pieniä kiviä tai karkkipapereita kauniisti esille ja vaikka piirtämällä tai kuvaamalla näitä tuotoksia.

Kokeile kuinka valot ja varjot vaikuttavat ja millainen vaikutus mm. valon värillä ja voimakkuudella on.

Testaa erilaisia materiaaleja ja värejä ja erilaisia taustoja.

Siitä nyt ainakin voisit lähteä liikkeelle.

Vierailija
13/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistänne, mutta en kaipaa kommentteja yritystäni koskien, koska teillä ei ole sen liikeideasta, toteutuksesta, rskinhallinnasta tai ylipäätään mistään mitään tietoa. Kuten edellä jo sanoin, kaipaan neuvoja sellaisilta, jotka ovat itse opiskelleet taiteellista alaa, sillä haluan itse itsenäisesti harjaannuttaa taiteellisia ja visuaalisia kykyjäni.

ap

Vierailija
14/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

akvarellikurssilla tai kesällä öljyvärileirillä tai liittymällä Croquis-piirrustus kerhoon. Avoimessa yliopistossa voi opiskella kuvataiteen historiaa. Siellä on muitakin hyviä aloittelijoita, joten reippaasti vaan mukaan.

Vastaako tämä kysymykseesi.

Vierailija
15/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon ettei ne ammattilaisetkaan itseään taiteella elätä. Se on vain harvojen etuoikeus olla niin myyvä että elättää itsensä.

Suuri osa taitelijoista elää kituuttaa köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Onnekkaat saavat työskentelyapurahoja

http://www.taiteenkeskustoimikunta.fi/web/tkt/taiteilija-apurahan-suuru…

Nyt puhuin ammattilaisista joilla on silmää ja osaamista, koulutustakin alalle.

TAide- ja kulttuuriala on heikosti palkattua.

Yritän tiputella sinua pilvilinnoista maan pinnalle. Yritä oman nykyisen työsi ohessa ja katso riittävätkö rahkeet.

Suosittelen pitämään harrastuksena jos sinulla ei ole koulutusta. Yritä liittyä johonkin taiteen yhdistykseen harrastajajäseneksi.

Vierailija
16/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, nyt alkaa vastata. Mutta siis jos jollakulla vielä on ihan konreettisia neuvoja siitä, miten kouluissa kuvan kompositioita, taidehistoriaa yms. on käsitelty, olen ihan korvana.

ap

Vierailija
17/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perus kansalaisopiston valokuvauskursseilla tai kuvankatsomiskursseilla. En tiedä järjestetäänkö niitä erikseen, mutta itse olen onnellisesti käynyt tällaisia kursseja joissa opetetaan katsomaan kuvaa. Myös pienryhmissä missä on saman henkistä porukkaa esim. Aukea.net tai facebookin ryhmät.

Vierailija
18/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla koulutusta mihinkään ammattiin?

Oletko tietoinen että taiteen aloille on koulutettu väkeä jo liikaa ja näiden linjojen aloituspaikkoja supistetaan rajulla kädellä.

Valmistuneillekaan ei ole alansa töitä.

Jos et ole todella lahjakas koulutuspaikka voi jäädä haaveeksi.

Vierailija
19/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, mä kysyin yhden kysymyksen.

Ettehän te edes tiedä, missä asun. Saatan vaikkapa asua ulkomailla, kuka tietää!

ap

Vierailija
20/41 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

ja jos kiinnostaa niin perustetaan vaikka sähköposti jossa käydään kuvia läpi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi