Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUOM teille, jotka "ette osaa linkittää"

Vierailija
25.11.2012 |

Tästä lähtien osaatte, se ei oikeasti ole kyllä millään tavalla vaikeaa...

Osaatte kenties esim. wordissa kopioida ja liimata (copy->paste) tekstiä? Eikä hätää vaikka ette osaisikaan, se ei ole vaikeaa.

Lyhyesti sanottuna linkittämisen idea on se, että kopioit haluamasi sivun osoitteen osoitekentästä ja sitten liität sen täällä kirjoittamaasi viestiin.

Jos tuo ei vieläkään kerro mitään, niin tässä tarkempi ohje:

Osoitteen kopioiminen: vie hiiri selaimen osoitekenttään ja paina hiiren oikeaa näppäintä. Osoite aktivoituu ("maalautuu" siniseksi) ja esiin tulee valikko, jossa on yhtenä vaihtoehtona "kopioi". Klikkaa sitä. Osoite on nyt kopioitu ja voit liittää sen tekstiisi.

Tekstiin liittäminen tapahtuu samalla idealla, eli viestinkirjoituskentässä painat hiiren oikeaa näppäintä, jolloin esiin tulee valikko jossa on yhtenä vaihtoehtona "liitä". Kun klikkaat tuota liitä-kohtaa, niin kopioimasi osoite ilmestyy viestiisi ja lähetetyssä viestissä se näkyy linkkinä.

Tapa 2, tätä suosin itse:

Kopioinnin pikanäppäimet ovat Crtl ja C. Eli menet haluamasi sivun osoitekenttään ja aktivoit tekstin klikkaamalla osoitekenttää. Kun osoite on aktivoitu (maalattu sinisellä), painat samanaikaisesti pohjaan napit Ctrl ja C. Kopiointi on nyt tehty.

Liittämisen pikanäppäimet ovat vastaavasti Ctrl ja V. Eli kun painat ne samanaikaisesti pohjaan kirjoittaessasi viestiä, tulee kopioimasi osoite viestiin.

Mun oli pakko nyt kirjoittaa tämä, koska mua suoraan sanottuna ihan ahdistaa joka kerta, kun joku kirjoittaa täällä "en osaa linkittää". Se on vähän sama kuin joku sanoisi "en osaa kirjoittaa sähköpostia". Se on vaan niin perusjuttu että en käsitä miten joku on voinut välttyä sen oppimiselta. Ja tosiaan kyseessä on erittäin yksinkertainen toimitus, joka ei oikeastaan mitään opettelua vaadi edes. Toivottavasti jatkossa vähän useampi osaa linkittää.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärkeää on muistaa, että toi linkitys toimii vain viestikentässä, ei otsikossa.

Vierailija
2/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juontaa juurensa ajalta, jolloin linkittäminen oli hieman vaikeampaa eli pelkkä leikkaa - liitä ei onnistunut. Piti laittaa hieman HTML-koodia siihen eteen. *muistelee palstan esihistoriaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohis lisää: kärkeää on muistaa, että toi linkitys toimii vain viestikentässä, ei otsikossa.

Vierailija
4/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät ole saaneet koulussa minkäänlaista atk-opetusta. Mutta toisaalta työelämään siirryttäessä työpaikoille oli jo suoritettu atk-taitojen sisäänajo. Tai jos oli koulujen jälkeen äitiyslomilla, niin jäi joka tapauksessa väliinputoajaksi.

Jos sitten ei ole tullut käytyä oma-aloitteisesti kursseilla, niin atk-taidot on jääneet hyvin olemattomiksi. Minäkin kun joskus hain töissä lupaa mennä atk-peruskurssille, niin työnantaja oli sitä mieltä, että enhän minä sellaista tarvi, osaanhan minä nuorena ihmisenä (silloin 15 vuotta sitten 3-kymppisenä) sellaiset perustaidot. Sain siinä sitten perustella ja luetella kurssisiältöjä pomolle, että en osaa tuota enkä tuota enkä tuota... Kun en ollut ikinä niihin asioihin oppia saanut.

Tuon linkittämisen olen täällä oppinut jotain vuosi sitten, joten sen juuri ja juuri osaan. Siinä se mun taitojen raja menee. Sitten aina jos jotain uutta tarvii oppia, niin sitten opettelen.

Vierailija
5/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ATK valinnaisena aineena -kurssilla opeteta linkittämään. Kouluissa opetus on osin ala-arvoista, joten jos ei itse hanki perustaitoja, ei niitä mistään saa.

Vierailija
6/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tod tajunnut, että noin yksinkertaista on linkitys! Jatkossa osaan kysyä fingereiden jujun asiallisesti;)

Tietokoneen ajokortti on jostain vuodelta 1995...

Vierailija
7/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ATK valinnaisena aineena -kurssilla opeteta linkittämään. Kouluissa opetus on osin ala-arvoista, joten jos ei itse hanki perustaitoja, ei niitä mistään saa.

Vierailija
8/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä oli ATK valinnaisena ja joutui neuvomaan opettajaa

Huhhuh, enpä olisi osannut ajatella, että noin surkeaa opetusta on nykyäänkin! Ja en tosiaan itse ole mikään erityinen it-osaaja ja pidän tuota ihan perusjuttuna...

ap

Vierailija
9/34 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa on hiiri, mutta voisko joku kertoa voiko puhelimella/ i padilla linkittää? Ite en ole vielä keksinyt sitä. Sen takia saatan joskus sanoa että voisko joku linkittää.

Vierailija
10/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa toiseen selausikkunaan se sivu, jonka osoitteen aiot linkittää. Paina osoiteriviä sormella, jolloin se muuttuu siniseksi. Valitse kopioi.

Palaa av:lle kirjoittamaan viestiäsi. Paina kirjoitusruudulla tyhjää kohtaa, jolloin tulee teksti valitse / valitse kaikki / sijoita. Paina sijoita ja voila, linkki on siinä. Toimii siis iPhonella ja iPadilla.

Vierailija
11/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle aina kun haluaa jotakin :)

Itse en osaa kuin ihailla.

Vanhempi sitten koodailee jo kaikkea mahdollista ja korjailee tietokoneita työkseen, pikkasen eri juttu.

Vierailija
12/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkittämiseen noin pari vuotta sitten.

Vierailija
13/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysy ilkeyttäni, vaan siksi, että hämmästyin niin kovasti, että tämä on jollekin työikäiselle niin erikoinen asia.

Se linkittäminen vaatii vain sen, että se osoite on kirjoitettuna tähän. Koska olisi epäkäytännöllistä naputella käsin pitkiä osoitteita, teksti kannattaa tietysti kopioida. Ettekö te töissä koskaan kopioi, leikkaa ja liimaa mitään? Ette siis ikinä käytä wordia, exceliä jne?

Vierailija
14/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös linkittää ainakin jos selaimena on opera mini. Kun painaa näyttöä osoitteen päällä pitkään, tulee valikko, siitä valitaan sitten haluttu teksti, kopioidaan, ja tänne viestiruutuun painetaan taas niin kauan, että tulee liitä.

Samaan kenttään ei vaan saa liitettyä, jos on jo kopioinut tekstiä, kun se entinen teksti häviää.

Siksi mä joskus laitan otsikkoon linkin, jos mahtuu. Oletan että sen osaa siitäkin ottaa, tai sitten kysyy.

Ai niin, pitää siihen linkin eteen kirjoittaa http://

Vierailija
15/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on macbook ilman ulkoista hiirtä eikä toi neuvo vie syteen eikä saveen.

Vierailija
16/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan käyttänyt peeceitä,windowsia yms.juttuja ikinä missään. Kirjastossa kerran melkein käytin sellaista mut sit meni pupu pöksyyn kun en saanut sitä konetta edes auki.

Olen siis melkein 40 vuotias enkä osaa käyttää tietokoneita töissä enkä sen ulkopuolella.

Kai se on joidenkin mielestä ihan uskomatonta.=D

Vierailija
17/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa vasemman hakasulun, sitten ilman välilyöntiä url=(copy-pastella tähän se osoite) ja oikea hakasulku. Sitten se teksti, jonka haluat näkyvän linkissä, sitten hakasulkujen samalla tavalla ympyröimä /url.

On niitä muitakin tapoja, mutta tuo on aika yleisesti käytetty nettifoorumeilla.

[url=www.google.fi]testilinkki googleen[/url]

Vierailija
18/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaha, tuo ei näköjään täällä toimi. Kuten sanottu, on niitä muitakin tapoja.

Mutta joka tapauksessa, minua taas jo risoo se, että okei, copy-pastetetut linkit tulkitaan nykyään monessa softassa, nettisivuilla yms. automaattisesti linkeiksi, mutta jos sitä ei osaa tehdä, niin kyse ei ole siitä, ettei osaa linkittää, vaan siitä ettei osaa leikata ja liimata. Mikä taas on jo... hieman. vanhempi. juttu.

toinen testilinkki

Vierailija
19/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmas testilinkki

Vierailija
20/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ironisesti täällä AV:lla on ilmeisesti sitten taas niin, että ne tavallisimmat tavat linkittää muilla keskustelupalstoilla, missä sivuston käyttämä softa ei automaattisesti tunnista nettiosoitteita ja muuta niitä linkeiksi, on estetty.

Jepjep.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän