Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kärsitkö Fatorexiasta?

Vierailija
24.11.2012 |

Fatorexiasta kärsivä nainen näkee itsensä hoikempana kuin onkaan, kerrotaan Iltalehdessä.

Anoreksiasta ja bulimiasta puhutaan jo avoimesti ja niiden rinnalla hyvin tiedetään jo muun muassa ortoreksia, jossa ihminen pyrkii syömään jopa sairaalloisen terveellisesti. Harva on kuitenkaan kuullut Fatorexiasta ja kyseessä onkin suhteellisen uusi syömishäiriön muoto.

Tutkimuksen mukaan jopa yksi neljästä ylipainoisesta naisesta arvioi olevansa normaalipainoinen.

- Fatorexiassa tilanne on siis päinvastainen anorektikon tilanteeseen verrattuna, jossa normaali- tai alipainoinen henkilö kokee olevansa lihava, dosentti ja johtava tutkija Kelan tutkimusosastolta Paula Hakala kertoo Iltalehdessä.

Hakalan mukaan aihetta koskevia tutkimuksia on julkaistu lisääntyvissä määrin viime vuosina. Syynä väärään käsitykseen omasta painosta voi olla se, että tarkkailee yleensä peilistä vain kasvojaan ja verhoaa vartalonsa löysiin vaatteisiin, jolloin oloaan ei tunne niin isoksi. Usein ylipainoiset myös kieltävät oman painonsa.

- Lihavuuden kieltäminen on usein alitajuista. Lihavaksi tunnustautuminen vaatii sen, että pitää joko tietoisesti hyväksyä kilonsa tai sitten olla valmis tekemään elintavoissaan muutoksia niistä eroon pääsemiseksi, Hakala selittää.

Monesti väärään käsitykseen omasta koosta saattaa vaikuttaa myös läheisten ihmisten koko. Mikäli kaikki ympärillä olevat ovat ylipainoisia, saattaa se alkaa vaikuttaa normilta.

Lähde: Iltalehti

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe tämän olevan mikään oireyhtymä, mutta kyllä aktiivisesti välttelen itseni katsomista peilistä muualle kuin kasvoihin, ja vedän vaistomaisesti vähän vatsaa sisään jos joudun katsomaan itseäni kokovartalopeilistä.

Pukeudun varmasti vähän liian pieniin vaatteisiin, ja jos jossain merkissä alkaa tuntua että entinen koko ei enää mahdu, en osta isompaa kokoa vaan vaihtan merkkiin jonka mitoitus on löysempi. Näin olen pystynyt pysymään mukamas koossa 40/42 vaikka painan viisi kiloa enemmän kuin silloin kun olin oikeasti tuota kokoa. Luullakseni: voin painaa enemmänkin, sillä punnitsen itseni hyvin harvoin, ja silloinkin vain jos on vähän vähemmän läski olo syystä tai toisesta.

Haluan joo olla ajattelematta ikävää asiaa, mutta ei tätä nyt sentään anoreksiaan voi verrata "sairautena".

Vierailija
2/3 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele itseäni arjessa ylipainoisena, mutta kyllä vaateostoksilla käynti on ahdistavaa. niiden sovituskoppien jälkeen on aina ahdistava olo. Enkä kyllä tykkää katsoa itseäni valokuvista, niissä yleensä näytän isommalta kuin peilissä.

bmi, melkein 27.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva joka minulla on ulkoisesta olemuksestani on kyllä muodokas ja rehevä, todellisuudessa kuitenkin olen reilusti ylipainoinen. Muodokkuus on siis aivan toisenlaista kuin mitä päässäni, monesti peilissäkin, näen.

Vaikka olen lähes kolmekymmentä kiloa ylipainoinen, suurimman osan ajasta ajattelen itseni vain hieman normaalipainon ylärajoille.