Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiistaa joulunvietto paikasta

Vierailija
24.11.2012 |

Elikkäs legendaarinen aihe, kumman kotona joulua vietetään.

Lähtökohdat tilanteeseen ovat:

-meillä ei ole lapsia

-tähän asti ollaan vietetty joulut omissa kodeissa

-nyt anopin aloitteesta mieskin ehdottaa vuorottelua

-minä rakastan joulua ja rutiineja, mieheni perheessä taas joulun vietto on rennompaa ja epäsäännöllisempää (esim. kirkkoon lähtee ne ketkä herää ja haluaa, meillä menee kaikki)

-mieheni perheeseen en tunne useinkaan kuuluvani joukkoon. Minun perheeni taas hyväksyy kenet vain (usein joulusin yksinäinen naapuri tai maahanmuuttaja on kutsuttu mukaan)

-meidän perheessä on vain minä ja sisarukseni (näemme harvoin, jouluna ja kesällä),mieheni perheessä on mieheni lisäksi kaksi muuta lasta

tästä johtuen haluaisin viettää joulun veljeni kanssa ja jos vuorottelisimme molemmat, vanhempani olisivat joka toisen joulun kahdestaan (tämä olisi isälleni erittäin kova paikka, sillä on erityisesti jouluihminen)

Itse olen erittäin joulu ihminen, joulu on lämmin ja läheisyyden juhla. Mieheni perheessä joulu tuntuu olevan vain juhla.

Itse en haluaisi muuttaa tapaa, molemmat ovat olleet tyytyväisiä. Mieheni taas haluaisi alkaa vuorottelemaan. Itse en usko vuorottelun onnistuvan. En ole kuullut kovinkaan montaa onnistunutta vuorottelu kertomusta.

Tämän pitkän sepustukseni jälkeen siis haluisin kuulla teidän kokemuksianne. Onnistuuko vuorottelu tasaisesti?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluna on varsinkin tänä vuonna aika monta pyhää peräkkäin - ettekö voisi siirtyä toiseen paikkaan esim. joulupäivänä?

Vierailija
2/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikö joulua vietetä oman rakkaimman kanssa?

Onko lapsuuden perheesi sinulle rakkaampi kuin puolisosi?

Jos on, niin sitten lapsuudenkotiin, mutta jos tosiaan elät vakavassa parisuhteessa ja rakastat miestäsi, niin sitten vuorottelette joulut! Tietysti sitten on eri juttu jos appivanhemmilla alkoholismia tms., mutta mun mielestä vain erilainen tapa viettää joulua ei ole riittävä perustelu viettää joulua erillään.

Mitäs sitten kun teillä on lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin viettää missä vain. Aaton haluaisin olla oman perheeni kanssa.

Oman lisänsä soppaan tuo myös allergiani, joita minulla riittää. Äitini laittaa minulle joulu ruuat, kun muutenkin ne itse tekee. Anoppini, ei laita ruokia vaan ostaa kaiken kaupasta (kaupan valmiit eivät minulle sovi). Joutuisin siis itse tekeen ruokani ja kenties muidenkin ruuat ja kuljettamaan ne noin 500km.

Tulevaisuudessa, jos saamme lapsia haluaisin olla vain oman perheemme kesken. Silloin molempien vanhemmat olisivat tervetulleita meille, jos niin tahtoisivat. Mieheni on sitä mieltä, että silloinkin reissattaisiin lasten olessa alle 3v.

-Ap-

Vierailija
4/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saadaan aina hirveä soppa aikaan. Ja mitä sen oikeasti on väliä aikuiselle ihmiselle, yksi päivä! Olen viettänyt jouluja miehen kanssa kaksin, miehen vanhempien kanssa, Lapn mökillä kaveriporukalla, omien sukulaisten kesken ja myös niin että mies töissä ja me lasten kanssa kotona - ja aina on ollut hyvä joulu.

Joulu on mielentila, ei ulkoiset puitteet.

Jos nyt on noin vaikeaa niin lasten synnyttyä olete jo umpipuhki asian suhteen. Ota rauhassa äläkä problematisoi asiaa joka ei ole ongelma!

Vierailija
5/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta keskeisintähän tässä on, että sinä et halua vuorotella.

Vierailija
6/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella itsekäs pikkumainen ihminen. Ei tuollaisen ihmisen kanssa voi tehdä mitään kompromisseja, joka ei suostu senttiäkään luopumaan omasta ajatuksestaan.

Vierailija
7/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap ajattelusi on lapsellista. Jos ap aiot perustaa perheen, niin sinulla ja puolisollasi pitäisi olla kyky luoda omia tapoja ja perinteitä.

Vierailija
8/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:tä täysin. Minkä takia kenenkään pitäisi mennä pyörimään vieraisiin nurkkiin harvoina vapaapäivinä? Et tunne kuuluvasi miehesi lapsuudenperheeseen ja tuskinpa hänkään oikeasti sinun lapsuudenperheeseesi.

Naapurin pyytäminen jouluaterialle on varmasti eri juttu sinunkin lapsuudenperheessäsi kuin se, että joutuu olemaan aamutoimista alkaen vähän vieraskorea. Kutsupa miehesi huviksesi vanhemmillesi yökylään niin huomaat, ettei äitisi enää menekään siinä kulahtaneessa vanhassa mariyöpaidassa keittiöön pyörimään.

Viettäkää joulua osin itseksenne pariskuntana ja joko vierailkaa päiväseltään vanhemmillanne yhdessä tai sitten kumpikin erikseen, jos yötä pitää olla. Jos vanhempanne haluavat nähdä teitä jouluna, niin tulkoon itse käymään vaikka välipäivinä.

Vierailija
9/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap kuulostat aika joustamattomalta.

Käsitinkö oikein että jos vuorottelisitte niin sinä raahaisit veljesikin miehesei perheen joulunviettoon mukaan ???? Vai miksi vanhempasi jäisivät viettämään joulua kaksistaan kun veljesi voisi olla heidän kanssaan. Minun vanhempani ovat viettäneet varmaan 10 viimeisintä joulua kaksistaan ja ainakin väittiävät olevansa tyytyväisiä vaikka me lapset (4kpl) perheinemme käymme vain tapaninpäivänä.

Kirjoitit että perheesi hyväksyy kenet vain mutta kuitenkin valitat kovin miehen perheen tavasta viettää joulua. Ei kuulosta kovin hyväksyvältä... Ja minusta sekään ei ole kovin "hyväksyvää" jos ei anneta lasten tehdä omaa joulua vaan iät ja ajat pitäisi aina tulla vanhemmille viettämään joka joulu.

Minusta ap sinun olisi aika katkaista "napanuora" ja lähteä vuorotteluun mukaan. Mitä tuli allergioihin niin ota omat eväät mukaan mutta ei sinun tarvitse marttyyrinä kantaa kaikille muillekkin sinun erikoiseväitä. Ja otat mukaan ne sinulle kaikkein rakkaimmat ruuat niin ei tule sitä pettymystä että kun minun jouluuni on aina kuulunut tämä tietty ruoka ja anoppi ei sitä tarjonnutkaan.

Ap tunnistan hieman nuorta itseäni sinun kirjoituksessasi. Mutta oikeasti on aika kasvaa ja muuttaa elämää. Ei tartte roikkua kaavassa minä aina. Elämä on parasta kun pelaa niillä korteilla mitä kädessä on eikä haikaile menneiden perään. Erilainen joulu voi olla sekin kokemus sinällään. Ja jos meinaatte perheen perustaa pitää kummankin pysytyä kompromisseihin ja päästämään menneistä irti.

Hyvää joulunodotusta ap.

Vierailija
10/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ap siltä, ettet ole halukas joustamaan miehesi puolesta, mutta miehesi on joustettava sinun puolestasi. Kun ihmiset rupeavat parisuhteeseen, muodostuu pariskunnalle omia tapoja, jotka tulevat siitä kun molemmat joustavat ja keksivät uusia tapoja.

Oletko kenties ajatellut, että jos mies joustaa sinun puolestasi, ei hän välttämättä ole kovin tyytyväinen/onnellinen jos sinä et tule vastaan?

Kaikenkaikkiaan kuulostaa, ettet hyväksy mitään muuta kun sen oman tapasi. Se, että teillä lapsuudenperheessä on ollut vieraita, ei oikein sovi nyt tähän muuhun puheeseesi.

Vierailija
11/18 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ajatuksena olisi vaihtaa paikkaa alkuun joulupäivänä. Tosin tästä kehkeytyi sen verran iso riita, ettei itse joulunvietto ole ollut enään puheenaiheena.

-Ap-

Vierailija
12/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kirjoitukset ovat saaneet minut todella miettimään. Onneksi kirjoitin tänne ja sain negatiivista palautetta. Minun on nyt päästettävä irti omista tavoistani, jos ja kun miehen haluan pitää. Toivottavasti saan hänet leppymään muuttuneella mielipitelläni.

-Ap-

Vierailija
13/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi jokainen saa viettää joulunsa niin kuin tahtoo. Ja jos mies vaatisi minua kanssaan joulunviettoon, saisi hän luvan tehdä siitä ikimuistoista ja ihanaa eli jotain superluxusta, jolla korvata sen, että minä menettäisin oman tärkeän jouluni.

Jos ei aikuinen mies kykene menemään jouluksi yksin lapsuudenkotiinsa, vaan vaatii vaimon mukaansa (vieläpä vastentahtoisen), niin jotain on vialla.

Vierailija
14/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähde jouluna yhtään minnekään enkä kutsu meille ketään ja jos tämä on kynnyskysymys miehelle, vaihdan miestä.

Pakkovierailuja en harrasta. Eikä muuten miehenikään, onneksi.

Vierailija
15/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulu on tosi lämminhenkinen juhla, ja puitteisiin panostetaan (siis ruoka, koristelut ym). Minullakin on vain yksi (perheetön) sisko joten vanhemmillani ei ole isoa seuruetta joulua viettämässä, vaikka varmasti siitä nauttisivat suuresti.

Avomieheni vanhemmilla puolestaan koristeita ei ole, ruokana on pari valmislaatikkoa ja leipää. Kalaa ei voi syödä allergian takia, viiniä ei voi ottaa lasillistakaan appivanhempien alkoholismitaipumuksen takia. Asunto on likainen ja riitaa joidenkin läsnäolijoiden kesken syntyy takuuvarmasti jossain vaiheessa iltaa.

Siitä huolimatta vuorottelemme, koska se on avomiehelleni tärkeää. Ensi jouluna meillä tosin on lapsi, ja silloin pitää ruveta miettimään mikä vaihtoehto on lapsiperheelle sopivin.

Vierailija
16/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä toiste. Haluan, että jouluna pukeudutaan juhlavaatteisiin, katetaan hopeat ja kristallit pöytään ja ollaan asiallisia.

Vierailija
17/18 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap sinun ja miehesi lapsuudenkotien välillä? Me olemme mieheni kanssa samalta paikkakunnalta kotoisin, joten pysytymme hyvin jakamaan joulunvieton kahteen paikkaan. Olemme yleensä aattoaamun ja päivän mieheni vanhemmilla ja iltapäivällä menemme minun vanhemmilleni. Ja meillä on kaksi lasta. Hyvin sujuu ja kaikki oat tyytyväisiä.

Vierailija
18/18 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin juhannusaatto mennyt tapellessa minne mennään jouluna

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi