Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä maksaa minimielarin. Elatustukea laskettaessa lapsesta ei mennyt (ov)

Vierailija
23.11.2012 |

päivähoitomaksua, mutta nyt olen töissä ja maksu on korkein. Lapsen isä ilmoitti, että ei aio mitään maksaa ja mun mielestä lapsen isän kuuluisi maksaa puolet. Kumpi on oikeassa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan elari pitäisi tarkistaa (nostaa sitä), koska lapsen kulutus (tai sinun menosi) on noussut.

Elarin ulkopuolisia maksuja ei voi ns. vaatia (siis lain tuella, moraalisesti ehkä), ellei asiasta ole erikseen sovittu elatussopimuksessa (ja käsittääkseni se on silloinkin hankalaa). Eli periaatteessa elari kattaa "kaiken" ja lähi maksaa siitä kaiken.

Vierailija
22/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki muu on vapaaehtoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarkistetaan elatusmaksu, niin vastaus oli, että "joo ei tarkisteta". Ja ilmeisesti pakottaa voi vain oikeuden päätöksellä?

Tulot tässä oleellisesti muuttuvat. Joo, myönnän, laskettaessa se elatusmaksu ei välttämättä edes muuttuisi, mutta jää pikkuisen kaivelemaan jos sitä ei tarkisteta. Ja en tosiaankaan mieti miten itse pääsisin helpoimmalla!

ap

Vierailija
24/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on pienet tulot, ei maksa kuin minimin vaikka ph-maksu olisi maksimi. Näin se vaan ap menee. Sinähän olet töissä

Vierailija
25/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen perusteella se päivähoitomaksu on määrätty. Lapsen isä maksanee elaria tulojensa mukaan. Vai onko hänkin sen elarin määräämisen jälkeen mennyt töihin ja tulot huomattavasti parantuneet?

Vierailija
26/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkästään isän tulot.

Vierailija
27/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt työpaikka ja saat enemmän rahaa, niin pyydät lapsen isältä isompia elareita

:=DDDDD

tyypillistä palsta mamma -toimintaa

Vierailija
28/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, lapsen menot ovat nyt kasvaneet reilusti ja mun mielestä olisi hyvä laskettaa se uudestaan. Mikä siinä olisi väärin? Voihan se olla, että elari ei muuttuisi mikskään, ymmärrän sen nyt.

ap

Vierailija
29/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

järki käteen taas...

Vierailija
30/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on joka tapauksessa isommat tulot kuin mulla ja maksaa nykyään vain minimielatusmaksun. Tuskin sen alapuolelle voi maksu pudota?

Vaikka me oltais molemmat miljonäärejä, niin jos lapsen menot kasvaa, niin tottakai sitä pitää tarkistaa. Haluan mahdollisimman reilusti jaetun kakun. Näin sanoo mun oikeustaju.

ap

Vierailija
31/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan sä jo lapsilisänkin elatustuen lisäksi. Nyt vielä tienaat palkkaakin, niin en ymmärrä mihin ihmeeseen sä tota sun oikeudentajua nyt yrität tunkea?

Vierailija
32/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapisia tehdä rahan takia, eihän.

Vierailija
33/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

prosessi teillä vuosiksi, jos joka kerran, kun rahoissa jotain tapahtuu, aiot vaatia tarkistusta...

Sun palkka lie enemmän kuin se hoitomaksu kuin sitä ennen?

Vierailija
34/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on joka tapauksessa isommat tulot kuin mulla ja maksaa nykyään vain minimielatusmaksun. Tuskin sen alapuolelle voi maksu pudota?

Vaikka me oltais molemmat miljonäärejä, niin jos lapsen menot kasvaa, niin tottakai sitä pitää tarkistaa. Haluan mahdollisimman reilusti jaetun kakun. Näin sanoo mun oikeustaju.

ap

Minimielari on 0 euroa. Se 140e ja risat on kelan täysimääräinen elatustuki.

Vierailija
35/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan sä jo lapsilisänkin elatustuen lisäksi. Nyt vielä tienaat palkkaakin, niin en ymmärrä mihin ihmeeseen sä tota sun oikeudentajua nyt yrität tunkea?

vähintään 300€ jo lapsesi kuluihin kuukaudessa, sitten on vielä palkkasi.

Ajattele, jos tässä maassa ei olisi näin mahtavia tukia, kuin lapsilisä (johon yh-korotus) ja elatusmaksu, jonka saa hakea kelasta isän jättäessä maksamatta. Sun pitäisi tuokin 300 euroa repiä ihan itse siitä omasta palkasta...

Vierailija
36/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten purnaan vain siitä, että mies ei suostu laskettamaan sitä uudestaan! Kieltäytyy sillä perusteella vaan ettei huvita.

Muuten tuli jo selväksi, että turhaan tässä mistään sanon. Taidan palauttaa sille ne elaritkin kokonaan, en tartte pennin hyrrää. Tosin sitten aion estää tapaamisetkin.

ap

Vierailija
37/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä aiot rahan takia kostaa lapsellesi ja tehdä hänestä isättömän niin ehkä parempi kasvuympäristö olisi hänellä isänsä luona. Kasvaa lapsi parka ihan kieroon, kun äiti pelaa vaan rahan kautta koko elämän...

Vierailija
38/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että miehen osalta elari laskee.

Vierailija
39/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarihan lasketaan niin, että ensin ynnätään kaikki lapsen kulut yhteen (päivähoitomaksut, asuminen, harrastukset, muut pakolliset kulut + oikeusministeriön iän mukaan laskettu summa ruuasta ja vaatteista).

Tämän jälkeen summa jaetaan huoltajien kesken suhteessa heidän tuloihinsa. Lähin tuloihin vaikuttaa myös lapsilisä.

Jos etä tienaa 3000 euroa ja lähi 2000, maksaa etä elaria n. 60 % lapsen menoista. Huoltajien tuloihin vaikuttavat tietysti myös heidän menonsa. Samoin asuinkumppanit.

Exälle tuli aikoinaan ikävänä yllärinä, että hänen uusi avovaimonsa pienensi hänen laskennallisia asumismenojaan. Mikä puolestaan siis nosti hänen maksukykyään.

Mikäli miehesi ei suostu tarkistamaan elaria, vie hänet oikeuteen. Lastenvalvojalta saat lisäneuvoja asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän