Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

poikotti, naivi, lespo, enerkia, rönkten, mangeetti

Vierailija
22.11.2012 |

Miten tuollaisten tavallisten sanojen oikeinkirjoitus ei vaan luonnistu?!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai onnistu, jos ei lausuminenkaan.

Minusta useampien tällaisten sanojen osaamattomuus kertoo yksinkertaisesti siitä, että ko. ihminen ei ole koskaan oikein opetellut lukemaan kuin välttämättömimmät abc-kirjan asiat. Eli sivistymättömyys, siinä on avainsana, ei siitä mihinkään pääse. Tietty jossain erittäin harvinaisissa tapauksissa joku lukihäiriö tms. voi olla taustalla.

Vierailija
22/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

röntgen vai röngten? Minä kuulen kaikkien puhuvan röntgenistä... tuo on puhekielen sana ainakin Tampereella!

Vanhemmat ihmiset sanovat ja kirjoittavat usein rönkten.

"Vanhemmat", toisin sanoen ihmiset, jotka on käyneet vain kansakoulun jos sitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aportti

adobtio

Vierailija
24/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin nuorena luin paljon kaunokirjallisuutta. Tykkään myös itse kirjoittaa ja yo-kirjoituksissa sainkin äidinkielestä E:n (ilman poikkeusjärjestelyjä). Silti välillä oikeinkirjoitus on vaikeaa, koska minulla on lukihäiriö. Minulla ongelma on lähinnä sanojen (varsinkin vieraskielisten) kirjoittamisessa, enkä myöskään huomaa itse virheitäni. Lukihäiriön testaamisessa jotkut osa-alueet olivat selvästi keskitasoa parempia, mutta tämä kirjoittaminen takkusi. Olen oppinut millaiset sanat ovat minulle vaikeimpia ja kirjoittaessa usein kirjoitan sanasta useamman muodon ja sitten sanon niitä (mielessäni) ääneen, jolloin usein tajuan miten sana kirjoitetaan oikein.

Eli aina kyseessä ei ole tyhmyys tai laiskuus, jos ei osaa kirjoittaa oikein.

Vierailija
25/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on tapahtunut minälle?

Vierailija
26/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja antipiooteista

Vierailija
27/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo virheet eivät onneksi haittaa ymmärtämistä, joten ne eivät ole suuri ongelma.

T. Äidinkielen lehtori

Vierailija
28/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös yksi mikä ärsyttää.

Tuosta yhdestä aiemmasta, sektiohan on oikeasti sectio. Mutta molemmat aika yleisessä käytössä.

Vierailija
29/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

infulenssa

Vierailija
30/30 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös yksi mikä ärsyttää.

Tuosta yhdestä aiemmasta, sektiohan on oikeasti sectio. Mutta molemmat aika yleisessä käytössä.

Reakoida ja reagtio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän