poikotti, naivi, lespo, enerkia, rönkten, mangeetti
Miten tuollaisten tavallisten sanojen oikeinkirjoitus ei vaan luonnistu?!
Kommentit (30)
röntgen vai röngten? Minä kuulen kaikkien puhuvan röntgenistä... tuo on puhekielen sana ainakin Tampereella!
Vanhemmat ihmiset sanovat ja kirjoittavat usein rönkten.
"Vanhemmat", toisin sanoen ihmiset, jotka on käyneet vain kansakoulun jos sitäkään.
varsinkin nuorena luin paljon kaunokirjallisuutta. Tykkään myös itse kirjoittaa ja yo-kirjoituksissa sainkin äidinkielestä E:n (ilman poikkeusjärjestelyjä). Silti välillä oikeinkirjoitus on vaikeaa, koska minulla on lukihäiriö. Minulla ongelma on lähinnä sanojen (varsinkin vieraskielisten) kirjoittamisessa, enkä myöskään huomaa itse virheitäni. Lukihäiriön testaamisessa jotkut osa-alueet olivat selvästi keskitasoa parempia, mutta tämä kirjoittaminen takkusi. Olen oppinut millaiset sanat ovat minulle vaikeimpia ja kirjoittaessa usein kirjoitan sanasta useamman muodon ja sitten sanon niitä (mielessäni) ääneen, jolloin usein tajuan miten sana kirjoitetaan oikein.
Eli aina kyseessä ei ole tyhmyys tai laiskuus, jos ei osaa kirjoittaa oikein.
Nuo virheet eivät onneksi haittaa ymmärtämistä, joten ne eivät ole suuri ongelma.
T. Äidinkielen lehtori
on myös yksi mikä ärsyttää.
Tuosta yhdestä aiemmasta, sektiohan on oikeasti sectio. Mutta molemmat aika yleisessä käytössä.
on myös yksi mikä ärsyttää.
Tuosta yhdestä aiemmasta, sektiohan on oikeasti sectio. Mutta molemmat aika yleisessä käytössä.
Reakoida ja reagtio.
No ei kai onnistu, jos ei lausuminenkaan.
Minusta useampien tällaisten sanojen osaamattomuus kertoo yksinkertaisesti siitä, että ko. ihminen ei ole koskaan oikein opetellut lukemaan kuin välttämättömimmät abc-kirjan asiat. Eli sivistymättömyys, siinä on avainsana, ei siitä mihinkään pääse. Tietty jossain erittäin harvinaisissa tapauksissa joku lukihäiriö tms. voi olla taustalla.