Saako 14-v. isoveli hakea 3-v. pikkuveljensä tarvittaessa tarhasta?
Kommentit (10)
vaan on yksiselitteisesti kielletty. Hakijan pitää olla täysi-ikäinen.
hakijan olla 15v täyttänyt. Alaikäisestä hakijasta tehdään kirjallinen sopimus vanhempien kanssa.
suurperheen mammat valjastaa isommat lapset hoitamaan pienempiä...
Päivähoitolaki ei tunne hakijan ikärajaa. Vanhemmat päättävät kuka on soveltuva hakemaan lapsen hoidosta tai viemään päivähoitoon. Jos vanhemmat katsovat 15-vuotiaan olevan kykenevä hakemaan pienemmän sisaruksen, ei päiväkoti voi tätä kieltää. Toki se voi suositella jotain ikärajaa, kuten täysi-ikäisyyttä, mutta ei voi määrätä.
Ja kunnat tietävät asian ihan tasan tarkkaan, mutta ovat asiasta hiljaa.
t. Päikyn täti ja asian ylempää (aluehallintovirasto) selvittänyt
18-vuotias, mutta kun ajattelee tarkemmin niin eihän sitä mikään kai määrää. Jos on vaikka alaikäinen äiti, eikö saisi hakea lastaan?
Täysin naurettavaa. Eikö vanhemmat voi harkita asiaa itse? Tietenkin päiväkoti voi myös arvioida yksipuoleisesti asiaa, mutta minä ainakin vaatimalla vaadin, että miehen lapsi 15v. saa hakea pikkusiskonsa eskarista. Herranen aika. Matkaa 300 metriä kävelytietä. Aivan omituinen ajatus, ettei 15-vuotias voisi hakea eskarista, kun ensi vuonna pitää kulkea kouluun yksin 2km.
Sitä paitsi joidenkin lasten vanhemmat saattaa olla itsekin alaikäisiä...:)
Itse hain pikkuveljeni järkevällä 80-luvulla melkein päivittäin. Halusin hakea ja ketään se ei haitannut. Veli oli tuolloin päikkyaikaan 5-6 -vuotias ja minä 5 vuotta vanhempi.
Mutta itse ainakin hain pikkuveljeni tarhasta monta kertaa kun olin 14-16-vuotias. Ehkä hiukan eri asia, kun on pieni paikkakunta ja tarhatädit tunsivat myös minut. Ei ollut mitään kirjallista sopimusta ikinä eikä tarhatädit edes tienneet etukäteen että minä tulen hakemaan.
Eikä tämä siis ole "silloin ennen vanhaan" vaan 6-8 vuotta sitten.
Ainakin täällä päin oltiin asiassa täysin joustamattomia. Kun olin pari vuotta sitten jalka paketissa niin 15v ei saanut hakea 4v pikkuveljeään päiväkodista. Normaalisti mies vei aamulla ja minä hain koska minä pääsin aikaisemmin töistä. Hoitopäivän pituus normaalisti 5 tuntia. Hirveän taiston jälkeen päiväkodissa armollisesti suostuttiin että lapsi sai sentään olla 9 tunnin päivän muutaman viikon. Matkaa olisi ollut alle puoli kilometriä ja turvallinen väli. Sitten päiväkodin väki valitti kun lapsi alkoi käyttäytyä siellä huonosti iltapäivisin...
pitää olla täysi-ikäinen hakija