Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maalaislapset lihavempia kuin kaupunkilaiset

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko osa syynä?

Nykyään tuntuu, että lapsille pitää kaikki tuoda nenän eteen, juurikin harrastustenkin muodossa.

Vierailija
2/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oulun lähellä katson, niin väite pitää paikkansa. Tuplasti paksumpia tenavia kuin omat kaupunkilaiset (helsingistä).

Muistan jo lapsena, että omat serkut ja pikkuserkut olivat tanakoita, vaikkei se ole mikään sukuvika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- maalaisilla huonompi ravintotietämys tai eivät yksinkertaisesti välitä siitä mitä laittavat suuhunsa

- maalaiset kulkevat joka paikkaan autolla, hyötyliikuntaa ei tunneta, eikä liikuntaa muutenkaan harrasteta yhtä paljon kuin kaupungissa

- maalla ei samanlaista sosiaalista painetta olla hoikka (erityisesti nuorilla tytöillä)

- koska maalla yleisesti ollaan paksuja, on monella vääristynyt ruumiinkuva itsestään ja muista, ts. ylipainoa pidetään normaalina

Vierailija
4/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pimeällä pihalla koulun jälkeen viihtyisi.

Ja ohjatut harrastuksetkin on usein liian pitkän matkan takana. Niinpä istutaan kotona ruudun ääressä ja napostellaan.

Vierailija
5/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä paljon innosta lenkkeillä pilkkopimeällä maantiellä.

Vierailija
6/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokainen tietysti muistaa vaan ne omat kokemuksensa. Itse olen 70-luvun lapsi maalta ja ei meistä kukaan ollut ylipainoinen! Liikuttiin paljon, käveltiin tai pyöräiltiin kouluun ja hiihdettiin, luisteltiin...

Ehkä ajat ovat muuttuneet siinä mielessä että se maaseudun syömiskulttuuri on jäänyt päälle aikuisillekin. TYöt ovat helpottuneet koneiden kehittymisen myötä mutta samalla tavalla tehdään ruokaa. Lasten turvallisuuteen kiinnitetään huomiota eri tavalla eikä niitten välttämättä anneta juosta tuolla pilkkopimeässä omilla teillään niinkuin vielä minun lapsuudessa.

Vierailija
7/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaiset ovat siis onnellisempia

Vierailija
8/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaiset ovat siis onnellisempia

lihavat ole onnellisempia. Et ole varmaan kokeillut hoikkana oloa.

Vierailija
9/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin maalaislapsi 80-luvulla ja lihava tietenkin. Syitä: kaikkialle mentiin autolla, en harrastanut mitään, istuin kotona katsomassa telkkaa ja lukemassa sarjiksia ja söin, söin, söin. Kotona kannustettiin syömään ihan kuin 30 vuotta aikaisemmin päättyneen pula-ajan nälkä olisi helpottunut sillä, että me oltiin lihavia kuin siat. Mitään ulkonäköpaineita ei ollut, eipä kyllä mitään kivoja vaatteitakaan tai minkäänlaista hygieniakasvatusta. Pelkkää pullaa vain.

Koulua kävin kirkonkylässä ja siellä jo sain vinoja katseita, kun olin lihava, kuljin rääsyissä ja haisinkin todennäköisesti. Ei ole ikävä siihen maalaisromantiikkaan.

Vierailija
10/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meidän koulussa ole tuollaista tutkimusta tehty eli ovatko nämä nyt niitä tietoja, joita otetaan vanhempien täyttämistä lomakkeista kertomatta vanhemmille, että luottamukselliset tiedot päätyvät tutkimuksiin?

Vierailija
11/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ole varaa ruokkia lapsia. Näkyyhän se jo tuolla kouluruokalassakin, että kaupungissa sitä ruokaa menee ihan toiseen tahtiin, kun nälkiintyneet lapset yrittää täyttää energiantarpeensa. Vanhemmat ovat jotain työttömiä yh-äitejä, jotka laittavat rahansa mieluummin meikkiin ja lähiräkälän kaljaan uuden miehen toivossa. Mukuloilla on anoreksia tai bulimia tai molemmat.

Maaseudulla on paljon tervehenkisempää sakkia. Eikä ole porukalla nälkä. Ei hoikkuus tarkoita aina terveyttä ja pulskuus sairautta.

Vierailija
12/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin asuinpaikka. Lihavuus ja alhainen sosiaaliluokka kulkevat käsi kädessä.

Kannattaa muistaa, että se vastakkainasettelu ei välttämättä todellakaan ole maaseutu / kaupunki vaan joku ihan muu, koska niitä lihavia lapsia on kaupungeissakin pilvin pimein.

Vierailija
13/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on aina näin, että tyhmien vanhempien lapset ovat lihavat. Mitä alempi koulutus, sitä lihavammat lapset. Nyt se on paperilla ja uutisissakin. Kuten olen aina tiennyt.

Vierailija
14/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastin aktiivisesti mm. hiihtoa ja juoksua, kilpailinkin. Myös isäni oli aktiiviurheilija vielä vanhemmilla päivilläään. Pyöräilin lähes joka paikkaan, ja nuorempana leikimme ja juoksimme pitkin metsiä rosvoa ja poliisia, laskimme pulkkamäkeä näännyksiin asti jne. En tunnista tuosta sinun kokemuksestasi yhtään itseäni. Meillä myös huolehdittiin hygieniasta ihan normaaliin tapaan, samoin parhaiden kaverieni kotona. Teini-iässä olin aika ulkonäkötietoinen.

Eihän se maalla asuminen tietysti pelkkää auvoa ollut, mutta väitän, että olimme taatusti keskinmäärin parempikuntoisia kuin nykylapset (mukaan lukien omani).

Minä olin maalaislapsi 80-luvulla ja lihava tietenkin. Syitä: kaikkialle mentiin autolla, en harrastanut mitään, istuin kotona katsomassa telkkaa ja lukemassa sarjiksia ja söin, söin, söin. Kotona kannustettiin syömään ihan kuin 30 vuotta aikaisemmin päättyneen pula-ajan nälkä olisi helpottunut sillä, että me oltiin lihavia kuin siat. Mitään ulkonäköpaineita ei ollut, eipä kyllä mitään kivoja vaatteitakaan tai minkäänlaista hygieniakasvatusta. Pelkkää pullaa vain. Koulua kävin kirkonkylässä ja siellä jo sain vinoja katseita, kun olin lihava, kuljin rääsyissä ja haisinkin todennäköisesti. Ei ole ikävä siihen maalaisromantiikkaan.

Vierailija
15/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastin aktiivisesti mm. hiihtoa ja juoksua, kilpailinkin. Myös isäni oli aktiiviurheilija vielä vanhemmilla päivilläään. Pyöräilin lähes joka paikkaan, ja nuorempana leikimme ja juoksimme pitkin metsiä rosvoa ja poliisia, laskimme pulkkamäkeä näännyksiin asti jne. En tunnista tuosta sinun kokemuksestasi yhtään itseäni. Meillä myös huolehdittiin hygieniasta ihan normaaliin tapaan, samoin parhaiden kaverieni kotona. Teini-iässä olin aika ulkonäkötietoinen.

Eihän se maalla asuminen tietysti pelkkää auvoa ollut, mutta väitän, että olimme taatusti keskinmäärin parempikuntoisia kuin nykylapset (mukaan lukien omani).

Minä olin maalaislapsi 80-luvulla ja lihava tietenkin. Syitä: kaikkialle mentiin autolla, en harrastanut mitään, istuin kotona katsomassa telkkaa ja lukemassa sarjiksia ja söin, söin, söin. Kotona kannustettiin syömään ihan kuin 30 vuotta aikaisemmin päättyneen pula-ajan nälkä olisi helpottunut sillä, että me oltiin lihavia kuin siat. Mitään ulkonäköpaineita ei ollut, eipä kyllä mitään kivoja vaatteitakaan tai minkäänlaista hygieniakasvatusta. Pelkkää pullaa vain. Koulua kävin kirkonkylässä ja siellä jo sain vinoja katseita, kun olin lihava, kuljin rääsyissä ja haisinkin todennäköisesti. Ei ole ikävä siihen maalaisromantiikkaan.

Olin mäkin teini-iässä jo ulkonäöstäni tietoinen, laihdutin ja pesin hampaat. :) Tossa puhuin ihan lapsuudestani, enkä mitenkään epäile, etteikö muilla olisi ollut toisin. Yksi kertomus kuitenkin siitä, kun joku väitti nykyajan syyksi maalaislasten läskiyttä. Osattiin silloinkin.

Vierailija
16/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina maalaiset mainostavat kuinka tervettä on, kun voi pitää kotieläimiä, pihapiiri on iso ja kelpaa liikkua vaikka miten kun luonto on lähellä. No joo...tilastojen varjossa aika heikosti toteutuu tuo. Harrastaa voi sellaistakin, jota ei ohjata, ja yleensä jokaisen kylän keskustassa on edes jotain jumppaa/futista. Että eiköhän ne elintavat periydy...

Vierailija
17/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotiin kesälomien ajaksi maalle syömään ja lihomaan. Kaupungeissa ei ollut ruokaa. Maalla saatiin kaikki omasta takaa ja näin on edelleen.

Vierailija
18/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että maalaislapset ovat useammin lihavia. Se ei ole hyvä asia eikä sillä ole nykyään mitään tekemistä ruuan riittävyyden kanssa vaan huonojen elintapojen. Terveellisesti syövä lapsi ei liho.

Vierailija
19/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotiin kesälomien ajaksi maalle syömään ja lihomaan. Kaupungeissa ei ollut ruokaa. Maalla saatiin kaikki omasta takaa ja näin on edelleen.

Maalla haetaan nykypäivänä tuotteet kirkonkylän S-marketista eikä mistään "omasta takaa".

Eikö ne tutkijat kertoneet, mistä maalaislasten lihavuus johtuu, kun täällä mammat joutuu keksimään syitä omasta päästään?

Vierailija
20/33 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

_Keskimäärin_ korkeasti koulutetut ovat hoikempia, ja maalla heitä on suhteellisesti vähemmän kuin kaupungeissa.

Olisipa mielenkiintoista tietää, ovatko maalla asuvat korkeasti koulutettujen vanhempien lapsetkin lihavempia? Epäilen, että eivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan