Lahden YKSITYISET päiväkodit, onko kokemuksia?
Lahden päivähoitotilanne näyttää tosi surkealta eli hoitopaikat ovet kiven alla. Kertokaa kaikki kokemukset yksityisistä hoitopaikoista, mukaan siis kielikylpypäiväkodit kuin kaikki erilaisilla painotuksilla/ideologioillakin toimivat paikat, kiitos.
Kommentit (11)
En viitsi sanoa nimeä mutta töissä olin kerran yhdessä, kaikessa säästettiin (bisnes..), lapsia ei saanut ottaa syliin koska ei pitänyt totuttaa että sylillä saa pahan mielen pois (2v ikävöi esim äitiä..). Jäähypenkille tai sänkyyn jos itki ruokapöydässä (2v..), paikassa huudettiin ja hoitohenkilökunta oli ilkeää. Myös kaikilla lapsilla 2.5h päikkärit, myös niillä 5 vuotiailla. Ei saanut tulla lukemaan lehteä toiseen huoneeseen tms vaikkei nukkunut. (hoitajilla kun oli kahvitauko se 2.5h..)
Yleensäkkin alalla olleena mielestäni yksityiset päiväkodit ovat jopa huonompia kuin kunnalliset. Kaikessa säästetään missä voidaan (askartelu, ruoka..) eikä ole kunnollista valvontaa. henkilökuntaa vähän koska myös lapsia vähän ja monesti henkilökunta keskenään kavereita eli kukaan ei edes kerro eteenpäin epäkohdista jollei vanhemmat. Kunnallisissa on työntekijöitä jo niin paljon kun ovat isoja, että ne epäkohdat ja ikävät jutut kyllä leviävät äkkiä.
En viitsi sanoa nimeä mutta töissä olin kerran yhdessä, kaikessa säästettiin (bisnes..), lapsia ei saanut ottaa syliin koska ei pitänyt totuttaa että sylillä saa pahan mielen pois (2v ikävöi esim äitiä..). Jäähypenkille tai sänkyyn jos itki ruokapöydässä (2v..), paikassa huudettiin ja hoitohenkilökunta oli ilkeää. Myös kaikilla lapsilla 2.5h päikkärit, myös niillä 5 vuotiailla. Ei saanut tulla lukemaan lehteä toiseen huoneeseen tms vaikkei nukkunut. (hoitajilla kun oli kahvitauko se 2.5h..)
Yleensäkkin alalla olleena mielestäni yksityiset päiväkodit ovat jopa huonompia kuin kunnalliset. Kaikessa säästetään missä voidaan (askartelu, ruoka..) eikä ole kunnollista valvontaa. henkilökuntaa vähän koska myös lapsia vähän ja monesti henkilökunta keskenään kavereita eli kukaan ei edes kerro eteenpäin epäkohdista jollei vanhemmat. Kunnallisissa on työntekijöitä jo niin paljon kun ovat isoja, että ne epäkohdat ja ikävät jutut kyllä leviävät äkkiä.
voitko vinkata sen verran että missä päin kaupunkia tämä sijaitsee, tietää kiertää kaukaa....
Harva yksityinen edes ottaa alle 3v joten noillakin tiedoilla pystyy kyllä jo hieman karsimaan
Tämä ei ole Lahdessa vaan yhdessä lähikunnassa :)
Toivottavasti etsit paikkaa nimenomaan Lahdesta. En ehkä itse Lahdesta tosiaan lasta kuskaisi sinne asti, työ vähän eri juttu taas :)
Toivottavasti etsit paikkaa nimenomaan Lahdesta. En ehkä itse Lahdesta tosiaan lasta kuskaisi sinne asti, työ vähän eri juttu taas :)
juu, Lahdesta etsin. Sääli joka tapauksessa tuon hoitopaikan lapsia.
juu, Lahdesta etsin. Sääli joka tapauksessa tuon hoitopaikan lapsia.
Mutta kannattaa oikeasti varsinki nois yksityisissä päiväkodeissa käydä tutustumassa ehkä useankin kerran, kysellä kokemuksia, ehdottomasti NÄHDÄ JOHTAJA (se millainen johtaja on kertoo paljon). Katsella ympäristöä ja leluja, kysellä retkistä ja kaikesta mahdollisesta. Kunnallisia valvotaan aika tarkkaan kunnan puolesta ja laatukriteerit on vähän eri, samoin käytettävissä olevat määrärahat ja kunnan päiväkodit käyttävätkin määrärahat pennilleen, yksityiset taas.. no tietenkin kaikki mikä jää käyttämättä on voittoa. Näissä yksityinen ei takaa laatua. Samoin pihat. Onko niissä leikkivälineitä? Onko ne turvalliset ja aidatut? (näitäkään ei valvota samanlailla kuin kunnallisia)
En veisi lastani yksityiselle sen perusteella mitä olen työvuosien varrella nähnyt. Ikävä kyllä :( Varsinkaan pientä lasta joka ei itse osaa kertoa millaista on
Edellinen kommentti pätee myös vuonna 2016. Kaupungin päiväkodit on vaan parempia.
Yksityisissä päiväkodeissa luvataan vaikka mitä ja totuus on sit toinen kun päivähoito alkaa. Aika hankala paikan tasoa on etukäteen tutkia. Henkilökunnan määrässäkin säästetään ja otetaan mahdollisimman paljon harjoittelijoita tekemään työt ilmaiseksi. Suosittelen kaupungin päiväkoteja. Siellä valvonta toimii ja tiedät suunnilleen mitä päivän aikana on tapahtunut - oikeasti.
Vanha ketju mutta pakko kommentoida. Itselläni ei ole kokemusta yksityisestä päiväkodista, mutta yksityisestä perhepäivähoitajasta on. 3-vuotias lapseni on ollut yli 2 vuotta yksityisellä perhepäivähoitajalla Lahdessa ja hoitajasta on vain hyvää sanottavaa. Lapsi saa hyvää, yksilöllistä hoitoa ja viihtyy hoidossa todella hyvin. Tekevät paljon samoja asioita kuin päiväkodeissa, päivärytmi on säännöllinen, ulkoilevat paljon ja lapsi saa hyvää ruokaa. Voin todellakin suositella tätä hoitomuotoa.
Tosi vanha ketju, mutta itse ainakin etsin tietoa yksityisistä päiväkodeista Lahdesta ennen hoidon aloitusta.
Meillä lapsi aloitti vilinä päiväkodit ketjun päiväkodissa tämän vuoden (2021) elokuussa. Meillä ei ole kuin positiivisia kokemuksia tästä meidän päiväkodista. Hoitajat ovat aivan ihania, todella mukavia ja huomioivia. Alussa lapsi sai paljon syliä sitä tarvitessaan ja reilusti tukea uuden arjen opettelussa. Tilat ovat oikein ihanat, ja ketju kierrättää leluja päiväkotiensa välillä, jolloin tasaisesti lapsille tulee uusia leluja leikittäväksi. Vuodenajat huomioiden on erilaista toimintaa (mm halloween naamiaiset, syksyn liikennekoulu) ja retkiä. Voin kaikella rakkaudella suositella vilinän taloja ja varsinkin meidän tarina päiväkotia <3
Vierailija kirjoitti:
2v ikävöi äitiä
Tekisin tuomoisesta lastensuojeluilmoituksen. Selvästi äiti priorizoi uran lapsen edellen
mutta ainakin Launeella toimivasta taidepäiväkodista olen kuullut ihan hyvää. Muita tietämiäni ei-kunnallisia ovat Pääskynpesä, Teemuntalon päiväkoti ja englanninkielinen pk.