Miten vietät joulun? Miten haluaisit viettää?
Mikä estää viettämästä toisin?
Kysyn tätä siksi, kun niin paljon tulee esille (eri tahoista), että joutuu menemään esim anoppilaan.
Itse olen muinoin reissanut joulut omien vanhempien ja vuoroin toisaalla.
Kyllästyin siihen reissaamiseen. Ja se narina. Vanhukset tuppasi unohtamaan missä ja kenen luona oltiin edellinen joulu.
Tuli sitten se aika jolloin päätin, että nyt joulut menee miten meidän perhe haluaa.
Loppu reissaaminen. Nyt olemme usena joulun olleet ommassa kodissamme. Voi, että olemme nauttineet.
Rauhaa, kiireettömyyttä yms.
Meille ovat muut tervetulleita jos haluavat.
Kommentit (15)
kotona lasteni kanssa, aattoa meille tulee viettämään myös lasten isä sekä isovanhemmat. Näin tänä vuonna halutaankin, sillä asumme uudessa kodissa.
itse perheelle.
Ainut toive olisi joulu jossain muualla, ruoka valmiina pöydässä ja minulle aikaa, kirjoja, leffoja ja hiljaisuutta lahjaksi. Ettei tarvitsisi tehdä mitään, olla vaan ja nauttia rauhasta.
Nyt se toteutuu vasta joulupäivänä kun muut on lähteneet meiltä ja kämppä siivottu vieraiden jäljiltä.... Tässä vaiheessa olen jo niin väsynyt että vain olen ja tuijotan tv ruutua edes tajuamatta mitä katson.
jossain lämpimässä ja lähdemme 21.12 ulkomaille aurinkoon. Mikään ei sen ihanempaa kuin jouluaattona uida ja ottaa aurinkoa.
AATTOaamuna hautuumaalla ja anoppilassa riisipuurolla käynti
-kotona jo joulurauhanjulistusta kattomas
-lapsetkin ovat kotona, myös elämänkumppaninsa
-saunotaan
-syödään hyvin
JOULUpäivä
-vaan ollaan
-pelataan
-luetaan
-herkutellaan
TAPANIna
-ulkoillaan
-vieraita saa tulla
-saatetaan käydä kyläilemässä "tapanin ajelua"
-ja taas syödään
25. joulu aikuisena minulle tämä tuleva,
kerran olen ollut aattona päivällisellä äidilläni, kerran viettänyt koko jouluviikon mökillä, muuten olen aina tehnyt itseni ja puolisoni(toivottavasti) näköisen joulun meille
ja sitä mukaa, kun lapsia on tullut, hekin ovat kasvaneet tähän meidän jouluun,
muttei enää täysi-ikäisenä ole mitään velvollisuutta tulla edes käväisemään joulun aikaan,
toistaiseksi ovat vielä halunneet itse tulla, eipä ole vielä heillä omia lapsia.
Aattona ollaan omalla perheellä, vanhemmat ja 3 lasta. Joulupäivänä appikset tulee meille, tapanina ajellaan mun vanhemmille. Vietämme joulua juuri niin kuin haluammekin.
Meidän joulu alkaa oikeastaan jo aatonaattona sillä, että lämmitettään joulusauna (savusauna)ja koristellaan illalla kuusi. Aattoaamu vietetään joulupukin kuumalla linjalla ja jatkuu siitä puurolla, lounaan merkeissä. Päivän aikana käymme hautausmaalla omalla paikkakunnalla ja sieltä suoraan anoppilaan syömään jouluruoka. Sieltä kotiin joulupukkia odottelemaan....ilta meneekin sitten lahjoja aukoessa ja ihastellessa sekä vaan oleskellessa.
Joulupäiväna suuntaamme äitini luo jouluruoan merkeissä, tällä reissulla käymme sitten toisella hautausmaalla viemässä kynttilät. Iltapäivällä kotiudutaan ja vietetään oman porukan kesken loppuiltaa.
Tällainen joulu meillä on ollut jo 8 vuotta, siitä asti kun ensimmäinen lapsemme syntyi. En kyllä vaihtaisi joulun vietoamme muunlaiseen. Ehkä sitten kun mummoista aika jättää (ukkeja ei ole enää kuvioissa ollut mukana aikoihin, joten siksi mummovaltainen joulu meillä ;) )
Joulunviettomme alkaa jo huhtikuussa, porsaalla silloin on herkut suussa.
Toiveena palmun juurella auringossa.
Realiteetti on sukujoulu vanhemmille se tehden.
Koristellaan juuri lasten kanssa joulukuusta ja ruuat on uunissa. Ihan tällaista perinteistä siis :)
Aatto, joulupäivä ja tapaninpäiväkin minulla menee enimmäkseen muiden tarpeista huolehtimiseen. Siihen pitäisi saada muutos, jottai voisi itsekin nauttia joulusta enemmän. Meillä on ollut yleensä jouluisin 10-18 henkilöä.
Kun on saunottu, syöty ja haudalla käyty, niin sen jälkeen tuli aiemmin tuli pelattua lautapelejä, laulettuja ja soitettua, mutta viime vuosina olemme vain jutustelleet ja katsoneet jonkun joululeffan. Alkomaholi ei ole kuulunut jouluumme, joten ei ole myöskään sattunut mitään vahinkoja tai outoja örvellyksiä. :)
Haluaisin viettää vanhanajan joulun jossain hirsitalossa kauniissa paikassa. Olisipa sielä myös kissoja ja koiria ja pihapiirissä heppoja. Olisi ihana päästä rekiajelulle ja vielä ihanmpaa olisi päästä valmiiseen joulupöytään, kun olen jo kyllästynyt olemaan se pääkokki ja kaikesta huolehtija. Lisäksi rakkaat läheiset mukana. :)
Miten kulutatte aikaa jouluaattona tai joulupäivänä muiden ihmisten kanssa sitten, kun kaikki ns. tekemiset on tehty, syöty, saunottu jne.? Pelaatteko lautapelejä, laulatteko, soitatteko, katsotteko leffaa, jutteletteko vain isossa tai useassa pienemmässä ryhmässä?
Meille tulee tänä vuonna pari uutta ihmistä, joita en ole tavannut vielä aiemmin. En tiedä, miten he ovat viettäneet joulunsa aiemmin, mutta talossa talon tavalla, vaikka kukin tuo mukaan oman persoonallisen lisänsä.
Sorry, tuli kirjoitusvirheitä edelliseen, kun niin nopeasti kirjoitin. :)
Kaukana täältä, juuri niinkun haluankin.Palmujen alla.
Vietan joulun just silleen kuin haluan. Eli aattona miesystavan ja koiran kanssa mutsin ja taman miesystavan luokse jo heti alkuiltapaivasta (riisipuuro, piparit ja glogi, perinteinen suomalainen joulupoyta, lahjojen jako), ja joulupaivana he tulevat meille ja mun mies kokkaa. Kaydaan myos saunassa iltapaivalla (mulla on sauna, mutsilla ei). Paljon hyvaa ruokaa, viinia ja rentoa yhdessaoloa siis.
Loppuloman olen kaksin miehen kanssa (tai no, kolmisin miehen ja koiran kanssa), kaydaan ehka jossain syomassa, ehka leffassa jos siella menee jotain hyvaa, ja jos saat jotenkin edes suosii niin varmaan useampikin metsapiknikki koiran kanssa.
Kutsun jouluaattona lähisuvun meille ja ollaan vaan =)