Mielenkiintoista, jos palkkani tuplaantuisi, niin käteen jäisi vain 250e enemmän rahaa.
Nyt palkka 1000e(brutto), käteen jää verojen ja asumiskulujen jälkeen 1300e. (tuloihin laskettu mukaan asumistuki,lapsilisät,elatustuki,palkka)
Jos saisin palkkaa 2000e(brutto), käteen jäisi verojen, asumiskulujen ja hoitomaksun jälkeen 1550e.(tähän myös laskettu em. tulot)
Eipä taida kannattaa siirtyminen kokopäivätyöhön. Tuplasti pidemmät päivät, ja rahaa vain neljäsosa lisää.
Kommentit (36)
Silloin on aika iso ero siinä, oletko tienannut tuplasti vai et. Eli kannattaisi ajatella nenänpäätä pidemmälle.
Minä teen hanttihommia(huoltomies)ja saan palkkaa 1800 miinus verot. Käteen jää vajaa puoltoista tonnia.
Ystäväni tienaa 3480 vaativassa ja vastuullisessa työssä ja käteen jää parisen tonnia veroprossan kolkutellessa kolmeakymppiä. Kun soppaan vielä lisätään tuet joita minä saan ja hän ei, rako pienenee entisestään. Keskituloiset ovat koko kansan kassarana.
Se on lottovoitto kun....
Silloin on aika iso ero siinä, oletko tienannut tuplasti vai et. Eli kannattaisi ajatella nenänpäätä pidemmälle.
Kyllä inspiroikin ajatus siitä kuinka paljon saan eläkettä 70 vuotiaana, 40 vuoden päästä jos olen elossa. hautaanko sitä rahaa tarvitsen? En, vaan elämiseen nyt kun vielä elän! ja kuinka paljon eläkkeitä on siihen mennessä vedetty alaspäin. Onko koko eläkesysteemiä tässä muodossaan.
että kotona olemalla saa liian hyvät tulot. Kummasti houkuttaisi mennä töihin veroja maksamaan jos kotona olemisella ei saisi yhtään mitään. Eikös näin ole?
Hyvinvointiyhteiskunta on mennyt liian pitkälle ja mahdollistaa, oikeastaan kannustaa, olemaan tekemättä mitään, ainoastaan nostamaan muiden verorahoista maksettuja tukia. Lapset ja lainat ne on meillä töissäkäyvilläkin.
työttömyystuki 700€ lapsilisät 320€ asumistuki 450€ elatusapu 320€ päivähoito pienemmälle 0€ iltapäiväkerho vanhemmalle 0€ Jos "pääsisin" töihin: palka noin 1600€ lapsilisät 320 asumistuki 100€ elatusapu 320€ päivähoito 320€ iltapäiväkerho 120€ eli eri tulot olisi 900€ isommat mutta menot olisi 790€ isommat työllistyttyäni ansaitsisin siis 110€ enemmän kuukaudessa. Hirveetä hinua ei ole
joo, näin se menee. On se KUMMA että raataminen ei ihmisiä kiinnosta. Kyllähän nyt vaikka puolta päivää tekemällä pitäisi saada enemmän kuin lorvimalla mutta ei. Kaverillani brutto 1600 ja veroprosentti 10. Jos tienaat tuplasti enemmän, saat vain noin 4-500 enemmän tumppuun. Sairasta.
Keskituloista palkansaajaa ei siis tule kadehtia, vaan hänelle tulee nauraa.
miettikää miksi meillä on niin korkeat verot - kohta puolet kansasta nostaa juurikin noita asumistukia ja kaiken maailman muitakin tukia. Ja keski- ja hyvätuloiset sitten kustantaa.
Eikö lähtökohdan pitäisi olla että työhön kykenevä tienaa itse rahansa jos vain suinkin pystyy? Eikä mieti että eipä nyt kannata lähteä kokopäivätöihin kun asumistuet tippuu. Tuet on tarkoitettu niille jotka oikeasti eivät työhön pysty. Ei se raha tule mistään taivaasta vaan työssäkäyvien verotuloista.
Ymmärrän kyllä että töitä voi olla vaikea saada. Mutta sitä en pätkääkään että ei viitsi koska tuet juoksee niin mukavasti.
miettikää miksi meillä on niin korkeat verot - kohta puolet kansasta nostaa juurikin noita asumistukia ja kaiken maailman muitakin tukia. Ja keski- ja hyvätuloiset sitten kustantaa.
Eikö lähtökohdan pitäisi olla että työhön kykenevä tienaa itse rahansa jos vain suinkin pystyy? Eikä mieti että eipä nyt kannata lähteä kokopäivätöihin kun asumistuet tippuu. Tuet on tarkoitettu niille jotka oikeasti eivät työhön pysty. Ei se raha tule mistään taivaasta vaan työssäkäyvien verotuloista.
Ymmärrän kyllä että töitä voi olla vaikea saada. Mutta sitä en pätkääkään että ei viitsi koska tuet juoksee niin mukavasti.
Itse en osaisi jättäytyä tukien varaan. Mutta kyllä oikeasti mietin, että miten pitkään mulla riittää motivaatio tehdä töitä täysipäiväisenä vaativalla alalla 2500 euron kuukausipalkalla, kun kaverini tekee osa-aikaista paljon pienemmällä palkalla, mutta yksinhuoltajana saa tukien jälkeen saman käteen kuin minä verojen jälkeen.
Ja hän on oikeasti yh, lapsen isä ei maksa kerrassaan mitään.
Jotta työnteossa olisi järkeä, palkan pitäisi huidella jossain 6000-8000 eurossa. Kun vaan keksisin, mistä humanisti saa moisen liksan, kun ei tunnu DItkään kovin helposti saavan.
Enkä usko, että meillä suurin menoerä on kuitenkaan nuo tuet. Mä luulen, että ne verorahat ennemmin katoaa jonnekin byrokratian rattaisiin, menee urheiluhallien rakentamiseen, yms. mitkä ei ole niitä tärkeimpiä asioita.
Mitä hallitus sitten tekee, kun meiltä keskiluokkaisilta menee motivaatio yrittää ylläpitää tätä korttitaloa?
laskin taannoin, että saisin saman rahan "käteen" liiton päivärahoilla työttömänä, kun nyt 2500e bruttotuloilla.. nyt maksan 2 lapsen korkeimman maksuluokan päivähoitomaksuja, 500e/kk sekä työssäkäynti kustannukset (pakko olla auto, asutaan haja-asutusaluella ja töihin on 20 km matkaa..) Sairasta todella sanon minä. Kaverini "tienaa" lähes saman summan eri tukien muodossa olemalla päivät pitkät kotona (ja fb:ssä päivityksistä päätellen..) ja lasten ollessa tarhassa ilmaiseksi.
Itse en osaisi jättäytyä tukien varaan. Mutta kyllä oikeasti mietin, että miten pitkään mulla riittää motivaatio tehdä töitä täysipäiväisenä vaativalla alalla 2500 euron kuukausipalkalla, kun kaverini tekee osa-aikaista paljon pienemmällä palkalla, mutta yksinhuoltajana saa tukien jälkeen saman käteen kuin minä verojen jälkeen.
Ja hän on oikeasti yh, lapsen isä ei maksa kerrassaan mitään.
Jotta työnteossa olisi järkeä, palkan pitäisi huidella jossain 6000-8000 eurossa. Kun vaan keksisin, mistä humanisti saa moisen liksan, kun ei tunnu DItkään kovin helposti saavan.
Enkä usko, että meillä suurin menoerä on kuitenkaan nuo tuet. Mä luulen, että ne verorahat ennemmin katoaa jonnekin byrokratian rattaisiin, menee urheiluhallien rakentamiseen, yms. mitkä ei ole niitä tärkeimpiä asioita.
Mitä hallitus sitten tekee, kun meiltä keskiluokkaisilta menee motivaatio yrittää ylläpitää tätä korttitaloa?
Kyllä ne sosiaalituet vaan aika ison osan valtion menoista vie.. katso vaikka täältä..http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/tutkimuksetjatilastot/maksetutverot/v…
Veroja ei haluta maksaa mutta yhteiskunnalla pitäisi silti olla rahaa elättää elämäntapatyöttömiä ja muita jotka eivät omasta halustaan pärjää omilla tuloilla. Taivaastako se raha tippuu???
3700 euroa ja lisäksi kotitalousvähennyksen ja asuntolainojen edut... käytännössä 4000e/kk puhtaana käteen.
Eli turhaan itketään pienten bonarien verotusta. Hyvinvointivaltio on kamala mutta jokaisen kannattaa kyllä yrittää tienata mahdollisimman paljon, köyhyys pienillä tuloilla ei oo mitään ylistämisen arvoista.
Perheessä kummankin pitää yrittää rahan eteen...aika monilla onnistuu päästä 3000e/kk palkoille ja kun kumpikin yrittää tuohon...ei enää ole niin kurjaa ja ei tarvii tukiaisia laskeskella.
Aika paljon enemmän kuin 110 euroa sinulle jäisi vaikka menisit töihin.. Mistä sa ton 320 päivähoitomaksua tempaisit? 2000 euron tuloillakaan päivähoitomaksu ei kahden lapsen yksinhuoltajaperheessä ole kuin n. 50 e.
työttömyystuki 700€ lapsilisät 320€ asumistuki 450€ elatusapu 320€ päivähoito pienemmälle 0€ iltapäiväkerho vanhemmalle 0€ Jos "pääsisin" töihin: palka noin 1600€ lapsilisät 320 asumistuki 100€ elatusapu 320€ päivähoito 320€ iltapäiväkerho 120€ eli eri tulot olisi 900€ isommat mutta menot olisi 790€ isommat työllistyttyäni ansaitsisin siis 110€ enemmän kuukaudessa. Hirveetä hinua ei ole
Miehen palkka 3000 euroa kuussa.
Viime kuussa sai bonuksia niin, että kaikenkaikkiaan työnantaja maksoi miehelle siinä kuussa 5000 euroa. Eli bonusten osuus oli 2000 euroa.
Verojen jälkeen käteen jäi vain 500 euroa enemmän kuin tavallisesta palkasta.
Mitä järkeä raataa niska limassa ja tehdä ylitöitä ja viikonloput ja illat ja kaikki painaa hommia, jos sitten 2000 eurosta jää käteen 500 euroa?!?
Tuon jälkeen ollaan kovasti alettu miettiä mahdollisuuksia työllistyä jossain muualla kuin Suomessa. Eihän tässä ole päätä eikä häntää! Työnteko ei Suomessa kannata. Verotus on liian kova eikä kannusta työntekoon.
Sepä se. Juuri tuollaiset ihmiset kuin ap, jotka ei osaa laskea arvoa sille että ELÄTTÄÄ ITSENSÄ eikä elä tuilla, vaan laskee vaan että miten paljon tukia menettää jos ihan oikeaa työtä tekee, aiheuttaa tolkuttoman verotuksen. Ne jotka tekee töitä, siis ihan kahdeksan tuntia päivässä, tai jotka laittaa ihan omalla riskillä yrityksen pystyyn, maksaa tän laiskotteluun.
Miten voikin sapettaa tollanen ajatusmaailma.
Tykkään työstäni kuin hullu puurosta. Ala on hyvinpalkattua muutenkin ja yrittäjänä (jos on hyvä) voi tehdä melkeinpä millaista tiliä haluaa.
(Tyhmyyttäni) vedin joitakin vuosia sitten reilun vuoden verran 7.500 - 10.000 liksoja. Seuraavana vuonna maksoinkin sitten mätkyjä parinkymmenen tuhannen euron verran. Joo, maksoin kyllä aika paljon asuntolainaa pois, mutta ei kyllä muuten näkynyt missään, että tienasin yli satatonnia vuodessa.
Kiitos vaan Suomen verotuksen, en enää todellakaan viitsi revetä tuollaisiin duunikeikkoihin ennen kuin löydän sen hyvän verojuristin, joka kertoo miten kannattaa firman kirjanpito järjestellä, että lämmittäisi joku muukin kuin se, että valtio veti kuivana kakkoseen.
Nyt teen hommia siis hyvin iisisti, eikä elintasossa juurikaan huomaa saanko 4.000 vai 10.000 palkkaa. Vähän jos olisi järkeä verotuksessa voisin omalta osaltani vauhdittaa talouskasvua, kuluttaa enemmän ja maksaa enemmän veroja myös mm. alv:n muodossa.
joo, näin se menee. On se KUMMA että raataminen ei ihmisiä kiinnosta. Kyllähän nyt vaikka puolta päivää tekemällä pitäisi saada enemmän kuin lorvimalla mutta ei. Kaverillani brutto 1600 ja veroprosentti 10. Jos tienaat tuplasti enemmän, saat vain noin 4-500 enemmän tumppuun. Sairasta.