Naisten pitäisi saada saikkua menkkojen ajaksi.
Itsellä ainakin kauhea etova olo ja inhottava jatkuva kipu mahassa :/
Onko toisillakin niin inhottavat menkat että menee fiilikset ihan alas ja kiukuttaa. Että se ihan häiritsee normaali elämää.
Kommentit (27)
Voisit kokeilla ihan samoja juttuja, mitä synnytyskipuun käytetään: lämmin kaurapussi, kuuma suihku/kylpy, kylmäpakkaus, aquarakkulat, jos saat jonkun kätilötutun pistämään, TENS laite...
Ja otsikolla Nainen saastainen kirjoittajalle,
"Ei asia, jos on todellakin joku sellainen sairaus, että se aiheuttaa tavallista pahempia oireita eikä ole millään "buranalla" hoidettavissa."
Kyllä voi olla todella kovat kuukautiskivut 800mg buranasta huolimatta, jotka ei siis johdu mistää _sairaudesta_.
T: Se, jonka mielestä saikulle pääsyn edellytyksinä pitäisi olla kunnon kipulääkkeiden kokeilu.
Työterveyshuollon ihmisethän näistä rajankäynneistä päättää, eikä sitä nyt voi pakottaa valvotusti lääkkeitä ottamaan, mutta olen vaan sitä mieltä, että päänsärkyynkin pitäisi ottaa lääkettä, jos se on sen tyyppistä, että kipu sillä lähtee ja vasta sitten olla pois töistä, jos ei auta.
mutta sen lisäksi on aivan tolkuton vuoto ekat kolme päivää. Olen nyt kahdesti 3 kk:n aikana joutunut lähtemään töistä kesken päivän, kun kaikki vaatteet ovat veressä. Ja kyllä olen varautunut, on ollut yösidettä, tamponia (joka valuu yleensä jo 15 minuutin jälkeen ulos) ja jopa vaippoja ja silti sitä hulahtelee sellaista tahtia, että huimaa päässäkin.
En nyt automaattisesti jäisi tuosta sairaslomalle, koska kipuihin ja etovaan oloon tehoaa tuo burana ja kyse on kuitenkin parista päivästä. Mutta tuon vuodon kanssa olen enemmän kuin pulassa. Ensi kerralla otan kunnolla vaihtovaatetta mukaan.
ja tosi runsas vuoto, ja kesti pitkään. E-pillerit tai hormonikierukka auttaa, niiden avulla menkat ei häiritse normaalia elämää ollenkaan. Tai en enää muista, miten paljon pillerit auttoivat, ainakin vähän, mutta nykyinen horomonikierukka ainakin auttaa paljon, ei oikeastaan ole menkkoja enää ollenkaan.
Cyclokapron. kannattaisi ehkä kysellä lääkäriltä, voisitko käyttää sitä. Itekin kärsin nuorena aika runsaista vuodoista, mutta kuvailemasi on ihan eri luokkaa.
Oletko mittauttanut HB:si?
sillä mulla on runsaat ja kivuliaat kuukautiset joka ikinen kerta ja tätä on jatkunut siitä asti kun kuukautiset alkoivat. Pari päivää menee joka kierto, että olen työkyvytön. Popsin joka kuukausi puoli pakettia buranaa että voi ylipäätään olla.
Gyneiltä ei ole mitään apua saanut.
Mulla oli nuorena ihan hirveät menkkakivut ja vuoto oli todella runsasta. Kivut olivat joskus niin pahat että en pystynyt muuhun kuin makaamaan sängyssä mahallani ja vaikeroimaan. Muistan vieläkin 20v jälkeen kaksi tapausta, kun olin niin kipeä että lähes toivoin kuolemaa. Mikään burana ei siihen auttanut, olisin syönyt IHAN mitä tahansa kipulääkkeitä tai pillereitä jos vaan olisin saanut. Silloin ei välinpitämätön lääkäri suostunut määräämään kuin 600 Buranaa, vaikka pyysin ja rukoilin vahvempaa. (Nuorena henkilönä ei ollut varaa juosta monella eri lääkärillä).
Mitään sairautta minulla ei ollut eikä ole todettu jälkeenkään päin. Luojan kiitos kivut ja vuoto ovat iän ja e-pillerien myötä helpottaneet. En varmasti olisi sitä rääkkiä enää montaa vuotta kestänyt. Nykyisin onkin sitten selkäkivut ja reuma, mutta ne ovat lastenleikkiä noihin nuoruuden tuskiin verrattuna.
Sen olen oppinut, että sairaus/kipu ei aina näy ulospäin. Nuori, terveen näköinen ihminen voi olla todella kipeä ja sairas, eikä ulkopuolisen pitäisi sitä väheksyä kun ei voi kuitenkaan tietää miltä henkilöstä itsestään tuntuu.
Tätä keskustelua lukiessani on ihan oikeutettua, että naisen euro on 80 senttiä.
Me miehet joudumme hiki hatussa painaa ne päivät hommia, kun te kieltäydytte tulemasta töihin sen takia, että "ei huvita syödä särkylääkettä."
Sietäisi olla kohta 70 senttiä.