Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En itse tiedä, yhtään äitiä, joka ei halutessaan olisi päässyt töihin

Vierailija
20.11.2012 |

Mitä nyt tiedän lasten kavereitten äitejä. He ovat olleet enemmän tai vähemmän kotona tai yhdistäneet työn ja hoitaneet lapset silti kotona tai hoitaneet lasta kotona ilman mitään tukia 5-vuotiaaksi ja sitten menneet töihin.

Olisi niin kiva nähdä tilastoja, siis faktaa siitä, kuinka moni joutuu olemaan työttömänä kotiäitivuosien jälkeen ja kuinka kauan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly onkotona juuri siksi, että kukaan ei ota niinkahopäätä mihinkään töihin. Kotiäitiyd on täddä todin seuraus eikä syy.

Mutta näitä tutkimuksia kotiäitien vaikeudesta päästä takaisin työmarkkinoille on tehty aika paljon. Ne löytyvät sekä stakesilta että esim Tampereen yliopiston Jorma Sipilän johtaman tutkimuksen googlaaamalla.

Vierailija
2/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä vuonna ilmestyi joku tutkimus, jonka mukaan pitkä kotiäitiys on yhteydessä työttömyyteen hoitovapaan jälkeen. Mitä pitempään kotona, sitä useammin äiti jää työttömäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoista en tiedä, mutta mulla on ihan omakohtainen empiirinen havainto.

Olen hakeutunut aktiivisesti töihin siitä päivästä alkaen, kun isä jäi ensimmäisen kerran vanhempainvapaalle, lapsi oli jotain 8 kk. Pätkätyöläisenä minun oli otettava se pätkä vastaan silloin, kun oli tarjolla.

Myöhemmin olen aivan yhtä suurella innolla ja aktiivisuudella hakenut töitä, toisinaan saanut pätkä siellä, toisen täällä ja joskus vain osa-aikaista.

Tänään tuli taas jälleen kerran ilmoitus, että valituksi oli tullut joku muu. Hakijoita jotain 15 (vain!), kelpoisuusehdot täyttäviä puolet ja minä yksi niistä.

Mutta tässäpä siirryn taas seuraavaksi selaamaan kuntarekryn ja mollin sivuja, kun tällä alalla työpaikat löytyvät lähes poikkeuksetta niiltä.

Jaa että kauanko olen ollut työttömänä. Nuorin täyttää kohta 17 vuotta, laske siitä.

Vierailija
4/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt tiedän lasten kavereitten äitejä. He ovat olleet enemmän tai vähemmän kotona tai yhdistäneet työn ja hoitaneet lapset silti kotona tai hoitaneet lasta kotona ilman mitään tukia 5-vuotiaaksi ja sitten menneet töihin.

Olisi niin kiva nähdä tilastoja, siis faktaa siitä, kuinka moni joutuu olemaan työttömänä kotiäitivuosien jälkeen ja kuinka kauan.

on töitä myös saanut. Tosin ystäväni eivät olekaan ruvenneet niuhottamaan siitä, että voivat tehdä työtä vain tiettyinä vuorokaudenaikoina, vain aamuvuoroissa, vain joidenkin ihmisten kanssa ja vain arkipäivisin. He eivät käsittääkseni myöskään pidä mahdottomana sitä, että työvuoro alkaa kello 06 tai 07, sekinhän on useimmille liian aikaisin joten eivät voi ottaa vastaan mitään työtä johon pitää ehtiä tiettyyn aikaan.

Vierailija
5/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä pilkkusääntöjä.

Useimmat naiset, joilla ei ole ollut vakityötä, jonne palata, ovat vain aloittaneet työnhaun ajoissa ja lopettaneet kotihoidontuella elämisen siihen työnsaantiin.

Mutta osa siirtyy myös työttömäksi työnhakijaksi.

Koska työttömyysprosentti on nyt 6,9, on aika todennäköistä, että aika isokin osa...

Vierailija
6/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on töitä myös saanut. Tosin ystäväni eivät olekaan ruvenneet niuhottamaan siitä, että voivat tehdä työtä vain tiettyinä vuorokaudenaikoina, vain aamuvuoroissa, vain joidenkin ihmisten kanssa ja vain arkipäivisin. He eivät käsittääkseni myöskään pidä mahdottomana sitä, että työvuoro alkaa kello 06 tai 07, sekinhän on useimmille liian aikaisin joten eivät voi ottaa vastaan mitään työtä johon pitää ehtiä tiettyyn aikaan.

jokaisella joka ei muka "saa" työtä on miljoona eri tekosyytä miksi ei voi ottaa työtä vastaan

Vierailija
7/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittäisin, että useimmat ovat kotona lastensa vuoksi, eivätkä mistään muusta syystä. Minulla tosin on työpaikka, mutta enhän minäkään ilman rahaa olisi hoitovapaillut. Ei se kotihoidontuki huikea ole, mutta jotain kuitenkin.

Mielestäni Suomessa pitäisi enemmän pohtia sitä, miten saadaan nämä vetelehtivät nuoret töihin, kun mikään ei huvita. Työ haittaa harrastuksia ja joutuu heräämään ja en mä tollasta työtä tee jne.

Keskittyisivät työllistämään ensin muun porukan, äidit kyllä hakeutuvat yleensä töihin kun katsovat tarpeelliseksi.

En mä ainakaan miettinyt hoitovapaalla mitään eläkertymiä, vaan sitä, että saan laatuaikaa lapseni / lapsieni kanssa.

Vierailija
8/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se selvää, että vuosia kotona ollut pesee työtä hakiessaan samaan aikaan töissä olleet kilpailijansa. Not.

Kummasti ihan tutkitusti kotiäidit päätyvät usein työttömiksi. Mitä pidempään kotiäitinä, sitä suurempi riski jäädä työttömäksi.

Vierailija
9/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa tili ja tienaa 5 euroa

www.kolikkopelit.com/suositus/Teukka256

Vierailija
10/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ollut paljonkin työttömänä ja sitten pätkätöissä, yhä pitenevissä. Nyt on menossa ensimmäien ympärivuotien pätkä valmistumisen ja äitiyslomien ym. jälkeen.

Jos on akateeminen tutkinto ja työhistoriaa tietystä alasta, on tosi vaikea työllistyä muualle. Ja jos oman alan työpaikat ovat rakennemuutoksien takia pudonneet murto-osaan, joutuu vääjäämättä olemaan työttömänä, pätkätöissä tai vaihtamaan alaa.

Jos on tehnyt monipuolisia toimistohommia (ei akateeminen) tai on hoitoalalla tai kaupan alalla, työllistyminen ei liene vaikeaa. Korkeasti koulutetuilla sen sijaan on hankala työllistyä kotiäitivuosien jälkeen. Opiskeluista suoraan on helpompaa, mutta jos ennen vakipaikan (onko niitä edes enää?) saamista jää äitiys- ja hoitovapaille, on huomattavan vaikea saada töitä.

Vierailija
11/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 2000 ihmistä työttömänä, ja kun vilkaiset mollin sivuja siellä ei ole kuin hyvänä päivänä sata avointa työpaikkaa, ja niistäkin osa yrittäjän paikkoja ja provikkapuhelinmyynti (eli ei tienaa yhtään mitään).

Juuri viime viikolla laitoin hakemuksen, jo toisen kerran lasten syntymän jälkeen samaan, paikkaan johon olisin täysin pätevä, mutta eipä taas tunnu kuuluvan edes haastatteluun pääsyä.

Vierailija
12/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 2000 ihmistä työttömänä, ja kun vilkaiset mollin sivuja siellä ei ole kuin hyvänä päivänä sata avointa työpaikkaa, ja niistäkin osa yrittäjän paikkoja ja provikkapuhelinmyynti (eli ei tienaa yhtään mitään).

Juuri viime viikolla laitoin hakemuksen, jo toisen kerran lasten syntymän jälkeen samaan, paikkaan johon olisin täysin pätevä, mutta eipä taas tunnu kuuluvan edes haastatteluun pääsyä.

toiminimet ovat tulevaisuuden ilmiö ja ne jotka on ensin asialla, pärjää parhaiten.

Vierailija
13/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni (suuri osa) ilmoittaudu työttömäksi, vaikka aikoo olla lastensa kanssa kotona. Saa enemmän rahaa.

Luulisi tuon seikan vääristävän tilastoja.

Vierailija
14/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiminimet ovat tulevaisuuden ilmiö ja ne jotka on ensin asialla, pärjää parhaiten.

Mulla oli jo viitisen vuotta oma toiminimi, ja sen velkoja maksan lopun ikääni.

Muita hyviä ideoita?

Vierailija
15/15 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jo viitisen vuotta oma toiminimi, ja sen velkoja maksan lopun ikääni.

Muita hyviä ideoita?

Tuolla asenteella et koskaan saa töitä mutta siihen tosin olit jo valmistautunutkin, vai mitä? Töitä saavat ne jotka niitä viitsivät etsiä ihan itse ja aktiivisesti, eivät ne jotka laskevat päivittäin montako paikkaa "mollissa" on auki ja siitä päättelevät että eihän niitä töitä voi saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme