G, Miten ruokit koirasi?
Meillä tällainen kysymys pyörii mielessä nyt, kun otimme uuden koiranpennun. Meillä on 6-vuotias shetlanninlammaskoira, joka on syönyt jo vuosia pääasiassa Eukanuba-nappulaa ja lisänä saa 1-3x viikossa kanansiiven / lihaisan naudan luun. Joskus harvoin kotiruuan jämiä.
Koira on voinut oikein hyvin, turkki ja iho hyvässä kunnossa ja paino-ongelmia ei ole ollut kumpaankaan suuntaan.
Nyt meillä on 10-vkoinen vehnäterrieri-pentu, jota on kasvattajan luona ruokittu Barfilla. Ei ole saanut nappulaa ollenkaan. KAsvattaja vannotti, että nappulat on pahasta ja jos on pakko antaa, niin sitten Royal Cania.
Nyt pentu on syönyt pääasiassa raakaruokaa, mutta houkutus olisi suuri siirtyä nappulaan -merkki vielä epäselvä.
Kokemuksia? Mitä SINUN koirasi syö?
Kommentit (35)
(Onpas kiva provosoitua jonninjoutavasta)
Mun syy nappularuokintaan ei edes ole hinta. Ei, mulla on kaksi muuta, painavampaa syytä. Ensimmäinen on se, että uskon siihen, että tuote on tutkittu, testattu ja hyväksi havaittu. Toinen, jopa tärkeämpi, on helppous. Ostan pari kertaa vuodessa varastokomeron täyteen ruokasäkkejä. Onpa mukavaa, kun kaiken arkisäädön keskellä tiedän, että ainakin koira saa ruokansa. Maito voi loppua lapsilta ja itse en saa eväitä töihin raavittua, mutta koira syö ja on onnellinen.
Aika paljon sais arki helpottua, että siirtyisin barffaukseen. Rahakysymys tämä ei ole pätkän vertaa, usko tai älä.
no tuo oli jo hieman järkeenkäypää(mulle). Enkä mäkään tarkoittanu, että koiraa voi aina syöttää mitättömillä ruuantähteillä, vaan sitä, että se ruoka voi välillä olla niitä kaupan raksuja/makkarapötköä/kotiruokaa. Että ei ole niin tarkkaa, jos koira joutuu paripäivää silloin tällöin elämään vähän "halvemmalla" ruualla. Toki jos ei koiraa pysty ruokkimaan muutoin kuin tyyliin vaikka perunankuorilla, niin sit kannattaa miettiä kaks kertaa sitä koiranhankintaa. Mutta niillä marketinruuillakin koira elää.
kyllä sitä "laaturuokaa" meidänkin koirat saa, mutta tosiaan välillä ne saa tyytyä siihen marketinruokaan/kotiruokaan. t.14
16v koiravanhus. Kotiruokaa saa ja nappuloita. Nappuloita olen vaihdellut mitä milloinkin marketista, sekaan kotiruoan jämiä. Ja on uusi pentu talossa ja hänkin tulee saamaan kotiruokaa+ nappuloita seassa, mikä milloinkin nappulasäkki sattuu käteen sopimaan.
syö ruokakaupan lihoja "ihmisille tarkoitettuja", lähinnä kanaa ja maksaa, jauhelihaa olen pyrkinyt vähentämään rasvan vuoksi. Lisäksi munuaisia, sydäntä jne. Osan keitän, osan tarjoan raakana. Lisänä useimmiten näitä koiranamakkara risottoja. Joskus keitän tummaa pastaa/riisiä ja vihanneksia, keittäisin useammin jos koira söisi ne mielellään, mutta monesti ei kelpaa. Myös kermaviili ja raejuusto joskus jälkkärinä.
Nappularuokintaan suhtaudun aika negatiivisesti, viljaa kun ne monesti sisältävät, eikä vilja ole koiraeläimen pääravinto ollut ennen papanoiden ilmestymistä, lihaisuudesta ole tietoakaan papanoissa, mielestäni sama kuin sanoisi että hapankorpussa on lihaa.. :D Nappuloiden rakennekin on kuiva ja tuskin maistuu hyvälle, ainakaan yhtään lihalle, mutta jos koira ei tiedä muusta niin kai se kelpaa..
Koirat on kuitenkin syöneet ennen muinoin lihaa, kunness papanat on keksitty ja sairaudetkin taineet senkin myötä lisääntyä.
luita välillä
Yritän nappuloissa katsoa niitä tuoteselosteita, ja kyllä se markettikamakin menee, ja kun katsoo miten paljon markettien hyllyillä on nappulasäkkejä, niin en usko olevani ainoa. Terve koira on ilo.
syö ruokakaupan lihoja "ihmisille tarkoitettuja", lähinnä kanaa ja maksaa, jauhelihaa olen pyrkinyt vähentämään rasvan vuoksi. Lisäksi munuaisia, sydäntä jne. Osan keitän, osan tarjoan raakana. Lisänä useimmiten näitä koiranamakkara risottoja. Joskus keitän tummaa pastaa/riisiä ja vihanneksia, keittäisin useammin jos koira söisi ne mielellään, mutta monesti ei kelpaa. Myös kermaviili ja raejuusto joskus jälkkärinä.
Nappularuokintaan suhtaudun aika negatiivisesti, viljaa kun ne monesti sisältävät, eikä vilja ole koiraeläimen pääravinto ollut ennen papanoiden ilmestymistä, lihaisuudesta ole tietoakaan papanoissa, mielestäni sama kuin sanoisi että hapankorpussa on lihaa.. :D Nappuloiden rakennekin on kuiva ja tuskin maistuu hyvälle, ainakaan yhtään lihalle, mutta jos koira ei tiedä muusta niin kai se kelpaa..
Koirat on kuitenkin syöneet ennen muinoin lihaa, kunness papanat on keksitty ja sairaudetkin taineet senkin myötä lisääntyä.
Syöttäköön kukin miten tahtoo mutta pääasia että koira saa ruokaa.
Joku kirjoitti että koira pitäisi ruokkia kerran päivässä, itse taas olen kuullut että varsinkin isompi kokoiset koirat tulisi ruokkia ehdottomasti kahdesti päivässä, estää ilmeisesti vaarallista vatsalaukun kiertymää.
Ja se joka kyseli mitä voisi laittaa nappuloiden joukkoon (laittaisi muutakin kuin nappulaa jos tietäisi mitä), niin korvaa vaikka puolet tai 1/3 nappuloista kanalla/sisäelimillä/jauhelihalla tai sekoita joukkoon esim. loraus piimää. Jos koirallesi kelpaa! ;) Netistä voit katsoa vinkkejä. Ja aloita pienellä määrällä, jotta vatsa tottuu uusiin ruokiin.
koira saa kahdesti päivässä Mastery-nappulaa ja sen lisäksi vähän kotiruokaa. Joskus ostan koiralle lihaa.
Mulle riittää se, että koira on pirteä ja terve, turkki on kiiltävä, silmät eivät vuoda ja vatsaongelmia (esim. ripulia, piereskelyä) ei ole. Mulle nämä asiat kertovat, että koira voi hyvin.
pääsääntöisesti Jahti&Vahti -koiranruokaa piimällä, kotiruuantähteitä ja toisinaan saa myös Neuta ja lihaa. Joskus luita.
Muuten, kananluita ei saa antaa koiralle... ovat niin kovia ja teräviä, että eläinlääkärit ovat saaneet eräänkin koiran pelastaa leikkaamalla kun suolet on paskana...
Pentuna ruokin koiran huolella, punnitsin juuri oikean määrän lihaa, puuroa, raejuustoa, porkkanaraastetta yms. Ja siinä sivussa sai myös Eaglen penturuokaa. Ison koiran ruokkiminen pentuna on tarkkaa, ettei kasva liian nopeasti. Olin muuten ainoa pentueen pennunomistaja, joka pilkuntarkasti hoiti penturuokinnan ja liikutti vapaana maastossa sen verran kuin koira itse halusi. Ja mun koiralla on siitä porukasta ainoat A:n lonkat ja 0-kyynärät...
nappuloita syö meilläkin, milloin mitäkin merkkiä. Sekoitan nappuloihin piimää, öljyä tai joskus jos on jotakin sellaista kastiketta mikä sopii, esim. ruskeakastike.
mun on nyt pakko kertoa, mitä meidän koira mun lapsuudessa söi maalla. Kaikki ruoantähteet, ruisleipää, kuoriperunoita, paskaa tunkiolta jne.
Eli 14vuotiaaksi ja kuoli nisäkasvaimiin.
Mulla aikuisena ollut koira söi nappuloita ja kotiruokaa ja eli 12vuotiaaksi.
En ikipäivänä kuvitellut, että koiran ruokinta voisi olla tällaista hifistelyä=O
2v vanha.
Kupissa on koko ajan tarjolla koiran papuja. Lemmikkieläinkaupasta ostettuja, joissa mahd. iso lihan osuus.
Sekä iltapäivällä annamme pakasteena ostettua naudan mahaa tai naudanjauhelihaa.
Koulutustilanteissa palkintona annamme vehnättömiä koiran pikkuisia makupaloja.
Ei muuta.
6v tiibetinspanieli syö nappuloita kuivana, koska on hampaille parhaaksi. Ihan vetää markettinappuloita, Pedigreetä ja Friskiesiä. Lisäksi saa Dentastixin tai muun vastaavan pari kolme kertaa viikossa. Nameiksi ostetaan Lidlistä herkkuliuskoja, ja paremmaksi namiksi paistan jauhelihasta pieniä pallukoita. Niitä on aina pussillinen pakastimessa, ja niitä käytetään harvoin ja harkiten.
Ruokaa tarjotaan aamuin ja illoin. Joskus menee kummallakin kerralla koko kippo, joskus jää parikin päivää vähän vähemmälle. Useimmiten syö jommalla kummalla kerralla koko kipollisen ja toisella vain muutaman nappulan.
Koira on terve, normaapipainoinen, iloinen ja pirteä, jaksaa tehdä 4-6 kilometrin lenkkejä hyvin, jätökset ovat terveen näköisiä ja määräkin kohtuullinen, turkki on paksu ja hyväkuntoinen.
Muutaman kerran vuodessa annetaan purkki Cesaria herkkuateriaksi, ja koira hotkaisee sen melkein kerralla.
Kun koira on iloinen ja terve, emme näe mitään syytä ruveta hifistelemään ruualla.
kasvatan pientä terrierirotua, kotona 4 koiraa (+parhaillaan 6 pennun pentue). Olen jo yli 15 vuotta BARFannut, enkä myy edes pentuja ihmisille jotka ei ole halukkaita ainakin koiran kasvuikää BARFaamaan.
Olkoon vaan sitten joidenkin mielestä koirien ortoreksiaa, mutta meillä tulokset on olleet BARFista aivan loistavia. Hormonitoiminta tasapainottuu, juoksut harvenevat. Pentueet on isompia pentumäärältään ja pennut kooltaan kuin nappula-aikana. Tälle rodulle ominaisia (25% koirista kärsii niistä rotujärjestön tilaston mukaan) allergioita ja atopioita ei ole esiintynyt yhdelläkään koirallani eikä kasvatillani BARF-aikana. Eläinlääkäriä ei ole nykyisten koirieni elinaikana (vanhin 13, nuorin 1,5) tarvittu kuin rokotuksiin ja tiineysultriin.
anteeksi äskeinen oli 16 eikä 15