Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G, Miten ruokit koirasi?

Vierailija
20.11.2012 |

Meillä tällainen kysymys pyörii mielessä nyt, kun otimme uuden koiranpennun. Meillä on 6-vuotias shetlanninlammaskoira, joka on syönyt jo vuosia pääasiassa Eukanuba-nappulaa ja lisänä saa 1-3x viikossa kanansiiven / lihaisan naudan luun. Joskus harvoin kotiruuan jämiä.

Koira on voinut oikein hyvin, turkki ja iho hyvässä kunnossa ja paino-ongelmia ei ole ollut kumpaankaan suuntaan.

Nyt meillä on 10-vkoinen vehnäterrieri-pentu, jota on kasvattajan luona ruokittu Barfilla. Ei ole saanut nappulaa ollenkaan. KAsvattaja vannotti, että nappulat on pahasta ja jos on pakko antaa, niin sitten Royal Cania.

Nyt pentu on syönyt pääasiassa raakaruokaa, mutta houkutus olisi suuri siirtyä nappulaan -merkki vielä epäselvä.

Kokemuksia? Mitä SINUN koirasi syö?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin ja oikein, koiralle saa syöttää kanan luita, esim. Meillä barffaavat koirat saavat lähes päivittäin esim kanan siipiä tai nauloja luoneen - ostettuna barffaukseen erikoistuneesta liikkeestä - MUTTA KYPSENNETTYJÄ KANAN LUITA EI SAA MISSÄÄN NIMESSÄ ANTAA sillä kypsennettäessä luun rakenne muuttuu juurikin sellaiseksi kuin mainitsit, siis tikkuiseksi, teräväksi ja säröileväksi. Ylipäätään kaikki luut ovat vaarallisia kypsennettyinä. Tiedän pieniäkin koiria jotka ovat saaneet jopa kypsästä naudan putkiluusta särön, tuhoisin seurauksin

Vierailija
2/35 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirsin pitkään siihen siirtymistä nappuloista, kun pelotti, miten mahdan osata. Luin opuksia ja yritin laskeskella mahdollisimman tarkkoja määriä... Kunnes silmääni osui ihana, helpottava lause - barffaaminen ei ole rakettitiedettä! =D

Jokaisen aterian EI tarvitse olla juuri täydellisesti koostunut, koira ei siitä kärsi. Pääasia on, että about kuukausittaisella tasolla se saa kaiken tarvitsemansa. Eli pääasiassa luita ja lihaa, kasvissoseita (ihanaa kun saa jo vähän nahistuneet kasviksetkin nyt hyötykäyttöön), sisäelimiä kerran viikkoon, kalaa, munia ja munankuoria, raejuustoa (ne jämät avonaisesta purkista)...

Kyllä tämä kalliimmaksi tulee kuin nappulat, mutta eipä jää jämiä kupin pohjalle ja koirat ovat terveet kuin mitkä, ja tosi TOSI nopeasti tapahtui muutos hyvin tiiviiseen ja kauniiseen muotoon, kun alkoivat saamaan kunnon ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha coton saa royal canin nappuloita pääasiassa. Toisinaan seassa laktoositonta raejuustoa, piimää, kanaa tai lohta. Ruoan saa 2 X päivässä. Hyvin tuo tuntuu voivan..

Vierailija
4/35 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osui juuri oikeaan, barffaaminen ei ole mitään rakettitiedettä, ja siihen löytyy myös paljon vinkkejä/apuja/neuvoja netistä, kirjoista, barffaavilta koiranomistajilta jne..

Joku tuolla aiemmin kirjoitti että antaa koiralleen ennemmin tutkitusti laadukasta/oikeaa ruokaa ( = nappuloita) kuin "mitä tahansa", itse annan mieluummin koiralle ruokaa jota ko. laji syö luonnostaan jo vuosituhansien ajan :) Syötkö itse ennemmin vaikkapa tuoreita hedelmiä & kasviksia vai jotain pellettejä jotka on tehty edellämainituista juuri oikeat ravintoarvot täyttäen, mukamas..

Vierailija
5/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 * päivässä, kun pitäisi syöttää vain kerran. Laitan puolet papanoita ja puolet koiranruokaa, tai kotiruokaa, jos sattuu olemaan jotain sopivaa. Lisäksi aina loraus öljyä sekaan.

Luita ei anneta, sillä koiralla menee vatsa kivikovaksi=(

Barffaajat on mielestäni koiramaailman vege-/hiilarihörhöjä. Anna rohkeasti vaan papanoita. Mutta toki rauhallisesti pienissä erissä totutellen, ettei mene pakki sekaisin.

Vierailija
6/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on 5kk vanha. Joksus harvoin annetaan jotain muuta. Koira on iloinen ja leikkisä pikkukoira, joka voi hyvin.

Pitäiskö sille antaa jotain muutain, oikeesti? Anna kyllä, jos sanotte, että mitä?

Vierailija
7/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syönyt kuivanappuloita kuin satunnaisesti matkoilla. Muuten aina itsetehtyä. Lihaa ja kalaa, kypsennettynä ja raakana, vihanneksia, kasviksia, viljoja puuroksi keitettynä. Erittäin monipuolinen ruoka ja koira on ollut terve ja normaalipainoinen koko ikänsä.

Vierailija
8/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Royal Caninhan on just sieltä paskimmasta päästä koiranruoista, ootteko ikinä kuulleet sanontaa mitä enemmän mainostetaan, sitä surkeampaa kamaa (= pitää mainostaa että joku ostaisi), pätee myös koiranruoissa. Kun vilkaisee RC:n tuoteselostetta, siinä on moniakin epäkohtia, mm. lihan määrää ei ole tiedossa (eikä RC tätä halua kommentoida myöskään esim. sähköpostilla kysyttäessä, mikä jo kertoo mielestäni aika paljon...), täynnä vaan täyteaineita kuten Maissia eri muodoissa josta koira ei saa mitään irti.

Meillä koirat BARFfaavat ja mielestäni tämä onkin ainoa oikea vaihtoehto. Miksi pennun kanssa barffaaminen sitten on niin vaikeaa? Jos ottaa itselleen lemmikin, pitäisi mielstäni nähdä sen verran vaivaa että ruokkii sitä mahdollisimman luonnonmukaisesti/oikein, eikä vain "helpolla" syöttämällä jotain papanoita.

Vierailija
9/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut millon mitäkin. Nappulaa, koiranruokaa, kotiruokaa... Yleensä ihan marketista ostetaan koiranruuat, joskus sit ihan lemmikkieläinkeskukselta jotain merkkiä. En kai mä kovin väärin tee, edellinen koira eli sen 15.v ja tämäkin kaveri on jo 9.v ja täysissä elinvoimissaan vaikka ei ihan "sääntöjen" mukaan syökään.

Vierailija
10/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, jos se jotain kinkunrasvaa saa napattua jostain, niin silloin voi olla maha kuralla hetken, mutta ei muuten.

Vierailija
11/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monessa viestissä mainittu "koiranruoka"? Moni vastaaja on eritellyt antavansa koiralle "nappulaa, koiranruokaa, kotiruokaa" jne. Onko tuo koiranruoka jotain purkki/säilykekamaa vai mitä? Entäs kotiruoka? Meneekö ihan kaikki vai jotkut valitut osat jätteistä (esim. pelkkä liha)

Vierailija
12/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivinen.

Pelkkiä nappuloita, Jahti&Vahti kanariisi. Kotiruokaa ei käytännössä yhtään seassa. Koulutuksessa kinkun siivuja ja lihapullia, milloin toi teini innostuu taas kouluttelemaan.

Anteeksi asiantuntijat, mutta mun arjessa on muutakin mietittävää kuin miten koirani syö. Jos se vaikuttaa olevan ok, niin oletan sen olevan ok.

Vierailija
13/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tarkoitan koiranruualla ihan normaali raksuja, koiranmakkaraa(niitä pötköjä) ja sitten kotiruokaa saa, melkeimpä kaikkea mitä itsekin syön. En tietenkään anna mitään tosi mausteisia syödä yms., mutta kyllä tuo melkeimpä mitä vaan kotiruokaa saa, perunasta lihaan ja kastikkeeseen, jos siis jää yli, ei muuten. ;) Keitetyn perunankuoriakin tuo syö ja hyvin voi. :)

Vierailija
14/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen RC:n ruuan tuoteseloste tosiaan alkaa sanalla MAISSI (ja suurimmassa osassa se on toisena). Halvalla hyvä tulee. Maissi on koiralle erittäin huonosti sulavaa ja huonosti hyväksikäytettävissä. Vain kelatoitu maissi on koiralle kohtuullisesti hyväksikäytettävissä ja sekin pieninä määrinä.

Monissa RC:n ruuissa on myöskin vehnää & vehnäjauhoja, vaikka yleisesti tiedetään että vehnä on koiria eniten maailmassa allergisoiva aines..

RC:ssä on mm. BHA:ta ja BHT:tä (säilöntäaineita), jotka voivat aiheuttaa m. syöpää, korva-, silmä-, iho-, maha- ja suolistotulehduksia sekä allergiaa. BHA ja BHT on kielletty nykyään ihmisten ruuissa ja monissa lemmikkieläinten ruuissa sitä ei enään ole.

Itse en ainakaan aio maksaa jäteviljasta, syöpäriskistä ja nimellisestä määrästä lihaa 5-10e/kg

Tässä esimerkiksi linkki barffauksen eduista http://www.murrenmurkina.com/index.php?option=com_content&view=article&…

Mikä on sitten syynä että noin kiivasti AP vastustat pennun ruokavalion jatkamista kasvattajan ohjeilla?

Vierailija
15/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI IHMISET HANKKII KOIRIA jos ei

- halua ruokkia niitä oikein / kunnolla

- ei ole aikaa/kiinnostusta koko koiralle / edes perehtymään mitä se tarvitsisi

- koulutuskin on teinin vastuulla. Hohhoijaa..

Vierailija
16/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI IHMISET HANKKII KOIRIA jos ei

- halua ruokkia niitä oikein / kunnolla

- ei ole aikaa/kiinnostusta koko koiralle / edes perehtymään mitä se tarvitsisi

- koulutuskin on teinin vastuulla. Hohhoijaa..

Elämässä ehtii vajaassa vuosikymmenessä tapahtua paljon, terveydessä, perhesuhteissa, työelämässä. Jos olisin silloin tiennyt mitä tiedän nyt, en tietenkään olisi ottanut koiraa, mutta en voi myöskään elää koko ajan peläten pahinta.

Luopumista harkitsen kyllä. On vaan aika iso päätös, joka ei edes ole yksin minun tehtävissä.

Ja että varmasti saat murehdittavaa muiden pahuudesta, voin kertoa, että koiran nappuloilla ruokkiminen ja teinin hoteisiin jättäminen ei edes ole pahimmat virheet, joita olen elämässäni tenyt. Ei taida olla lähelläkään.

Vierailija
17/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en sellaisia omistajia, jotka kohtelee koiraa väkivaltaisesti. Mut siitä ei nyt tässä olekkaan kyse...

Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, jos ottaa koiran, mutta ei osta sille monenkympin ruokia, kun koira elää kyllä halvemmallakin. Enkä nyt tarkoita loukata tällä ketään, tää on vaan mun mielipide.

Mitenköhän ne pienet raasut on eläny kymmeniä vuosia sitten, kun ei ole näitä hienoja koiranruokia keksitty?

Mun mielestä tärkeintä on kuitenkin se, että vaivautuu maksamaan koiran el. maksut ja käynnit ym. terveydenhoitoon liittyvä juttu. Ruualla nyt ei ole niin väliä, kunhan sitä saa ja harva koira suostuu syömään vain yhtä raksutyyppiä. Tärkeintä mun mielestä on se hoiva ja huolenpito, liikunta, koulutus yms. Toki ruokintakin on tärkeää ja se ruuan laatu myös, mutta ei se ruuan laatu nyt tärkein oo, jos sitä kuitenkin saa.

Pahoittelen, jos pahoitin jonkun mielen, mut kuten sanoin, tää on vaan mun mielipide.

Vierailija
18/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, jos ottaa koiran, mutta ei osta sille monenkympin ruokia, kun koira elää kyllä halvemmallakin."

Kyllähän ihminenkin hengissä pysyy esim. pelkällä kaurapuurolla ja voi jopa elää yllättävän pitkäikäiseksi, tai jossain kehitysmaissa joissa ruoka on surkeaa.

Itse koiraa ottaessani kyllä tiedostin että sen hoitoon menee rahaa, sekä yllättäviä että "tiedostettavia" menoja, yllättäviä (tai pikemminkin "yllättäviä" koska onhan se tiedossa että jossain vaiheessa näitä varmasti tulee) on mm. ell kulut, kun taas jo ennakkoon tiedossa olevia on mm. tämä ruokinta. Jos ei halua koiralleen ostaa "Monen kympin ruokia" kuukausittain niin kannattaa jäättä koko koira silloin hankkimatta.

Vierailija
19/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se on sun mielipide ja mä olen erimieltä. Mulla on ollu useampi koira, eikä ne ole kuollu nuorena ruuan "huonoon laatuun", päinvastoin, pitkäikäisiä ovat olleet. Ja olet oikeassa, että ihminen pystyy elämään varmaan pelkällä kaurapuurolla.

Ei sitä itselläkään ole varaa aina ostaa itselle hienoja ja kalliita ruokia, mutta pitäähän sitä nyt koiralle olla tosi fiinit ruuat, jos ei niin sehän on jo eläinsuojelu juttu, vai?

Kaikilla on tietty omat mielipiteet tähän asiaan, mutta itse en katso sitä, että koiranruoka asiat ovat jonkinlainen este koiran ottamiselle.

Vierailija
20/35 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse ruokien fiineydestä vaan siitä mikä on koiran lajityypillinen, oikea ruokinta. Ei siis tartte syöttää hanhenmaksapalleroita kaviaarilla vaan nimenomaan vaikkapa sitte sitä hanhen lihaa / maksaa sellasenaan ja vaikka turskaa. Mulla on 2 koiraa ja ruokiin uppoaa ~ 80e / kk, molemmat siis "täysbarffaavat" eli nappulaa tai teollisia ruokia ei ole ollenkaan. Ruokintakulut on siis n. 40e/kk/koira, ei tee kuin reilu euron päivässä koiraa kohti, ei paha todellakaan.

Tokihan marketista sais pedigreepussin hintaan 10e/15kg ja siitä söisivät myös pitkään.

Koiran oikeaoppinen ruokinta ei ole mielipidekysymys, vaikka koira pysyykin hengissä monenlaisella ruoalla. Este koiran ottamiselle mielestäni on se, jos ei siihen viitsi sen vertaa panostaa..