Olen kotiäiti ja tulen surulliseksi tämän maan asenteista :(
Olen ihan oikeasti ahkera ihminen joka vie lapsensa aamupäivisin ulos, kerhoihin, hankkii leikkiseuraa, keksii virikkeitä, tekee luomuruokaa jne. Oikeasti näen vaivaa lasteni eteen, näen vaivaa sen eteen, että pysyn kunnossa ja sen eteen, että pysyn maailmanmenossa mukana.
Ja sitten koko ajan saa lukea, miten olen kotona loisiva, piileksivä, makaava ja maleksiva "mamma", joka on liian tyhmä työelämään kaiken lisäksi.
Oikeasti. Miettikää vähän, mitä sanotte. Tästä yhteiskunnasta on tullut jotenkin ruma. Asenteet on rumia, kukaan ei välitä kenestäkään ja se näkyy mm. lasten huonossa voinnissa. Ja siitä sitten syytetään kotiäitejä!
Miksi?
Kommentit (69)
eiks se johdu liian kiireisistä vanhemmista.
Muista, että tuo on puppua, kateutta ja lyhytnäköisyyttä, mitä sanot.
Me kotiäidit tehdään just sitä kaikkein tärkeintä työtä. Minusta lasten tekeminen ja heistä huolehtiminen on tässä maailmassa tärkeämpää kuin mikään muu.
Suomessa yleisestä piittaamattomuuden kasvamisesta. Meillä ei välitetä toisista ihmisistä, heidän kanssaan olosta, yhdessä toimimisesta ja toisten auttamisesta. Lapsia ei kasvateta ottamaan muita huomioon, he opetetaan itsekkäiksi, ihmiset haluavat sirkushuveja eivätkä leipää, työ ei ole arvossaan ja kaikki pitää saada heti.
Kotiäitinä olo on toisaalta helppoa - kotityöt hoituvat nappia painamalla - ja älyttömän vaikeaa - äidin pitäisi samanaikaisesti istua 24/7 tissi vauvan suussa ja tarjota kehittäviä elämyksiä isommille lapsilleen, jotka työnnetäänkin sitten hoitoon, kun ei äiti jaksa vauvan lisäksi enempää.
Minä ainakin olin hoitovapaalla vakituisestä työpaikastani. Minä olisin saanut heittää hoitovapaalla toiseen työpaikkaan keikkaa niin paljon kuin olisin halunnut, mutta kun rahaa oli niin en viitsinyt.
Jos olet työmarkkinatuella, et silloinkaan ole kotiäiti vaan työtön työnhakija.
Ja jos olet jäänyt hoitovapaan jälkeen kotiin ilman työttömyyskorvausta ja et enää saa kotihoidontukea niin se ei pitäisi kuulua kenellekään, vaikka koko ikäsi olet kotona jos sinulla on rahaa. Siitä et ole kenellekään tilivelvollinen.
Ei nainen ole kotiäiti jos hän on äitiyslomalla tai hoitovapaalla.
Hassu kiista.
Perustuki kansalaisille säästetään kelassa ja sossussa ja työkkärissä.
Kaikille käteisenä 700e kk. ei työmarkkinatukia ei mitään humpunkia ei äitiysrahoja ei mitään muuta, kuin perustuki.
Niitä vuosittaisia kymmeniä miljardeja jotka perustuloon näin menisi ei ikinä saataisi takaisin säästämällä Kelassa, sossussa ja työkkärissä. Palkkatyön vero nousisi ja kynnys mennä töihin nousisi vastaavasti. Pienempipalkkaiset työt eivät kelpaisi kenellekään kun kaikki haluavat toteuttaa itseään ja olla mediatuottajia.
jotka väittävät tekevänsä saman kuin kotiäidit. Miksi sitten viette lapsenne hoitoon? Tyhmää maksaa hoidosta, jos pystyy hoitamaan lapsen ja hänen sosiaaliset suhteensa, ruoat, askartelut ja kaikki samalla kuin omat työnsä.
Itse en ole enää kotiäiti, mutta olen hoitanut lapseni kotona 3- ja 5-vuotiaiksi ja voin sanoa, että nykyään elämä on paljon rennompaa kuin kotiäitivuosina. He, jotka ovat olleet kotona alle 2-vuotiaiden kanssa eivät taida tietää, että isojen kanssa päivät kuluvat hieman eri tavalla. Tietysti äidistä ja lapsista riippuen. Itse hoidin "työpäivän" aikana ne hommat, joita päiväkotien tädit tekevät töissä käyvien äitien lasten kanssa, eli aamupalat, ulkoilut ja sosiaaliset suhteet (huom. siis lasten sos. suhteet), lounaan, päiväaskartelut tms kehittävät hommat, ja välipalan. Ikävä kyllä jouduin usein jättämään toisen ulkoilun iltaan, koska kotiäitinä minulla ei ollut ketään valmistamassa niitä viittä ruokalajia päivässä (nykyisen kahden sijaan) ja siivoamassa ruokailujen jälkiä. Toki olen ehkä ollut liian vaativa itselleni ja tehnyt ruuat alusta loppuun ja mahd. ravitsevasti.
Nykyään on ihanaa, kun koti on siisti, tiskiä ei tule, riitää kun käy kaupassa 2xviikko ja vääntää jonkun kalakeiton pari kertaa viikossa. Illat saan olla rauhassa, koska lapset ovat ulkoilleet ja saaneet virikkeitä. Toki tulee paineita, jos käy harrastamassa, ettei ehdi olemaan tarpeeksi lastensa kanssa.
Miksi ihmiset ovat niin mustavalkoisia, etteivät ymmärrä erilaisten elämäntilanteiden erilaista "raskautta" ja toisaalta taas hyviä puolia. Älkää olko niin tuomitsevia! Itse olen nauttinut sekä kotiäitivuosista että työssä käymisestä, vaikkakin molemmissa on huonojakin puolia.
ps. Kataisen ehdotus osa-aikatyön tukemisesta Suomessa on minusta hyvä idea. Olisin mielelläni osa-aikatyössä kun lapset ovat vielä päiväkoti-iässä ja olisin varmasti palannut aiemmin työelämään, jos olisi ollut osa-aikatyömahdollisuus. Kotiäitinä aina kadehdin hoitoalan ihmisiä, jotka pystyivät keikkahommiin. Pysyy pää virkeänä ja pörssi kunnossa!
Tästä koko keskustelusta tuntuu unohtuneen tasa-arvo. Lapsella on oletettavasti isä (tai toinen huoltaja), joten en ymmärrä miten tämä on joku kotiäiti/uraäiti-kysymys.
Oleellista olis laittaa koko järjestelmä remonttiin, jotta isät saadaan jäämään kans vuorostaan kotiin. Ei mulla ois tullut mieleenkään oltuani kotona vajaan vuoden evätä mieheltäni samaa mahdollisuutta eli oli ihan selvää että jaetaan kotonaolo 50/50 (monelta kuulee, että mies ei halua, ei "pysty töiden takia", tai nainen ei anna eli haluaa itse olla kotona). Ja kun isäkuukautta enempää ei ole korvamerkitty isälle, niin valtaosa suomalaisista miehistä ei hoitovapaa-mahdollisuutta käytä.
jos kaikki äidit olisivat kotiäitejä eivätkä maksaisi veroja, mistä saataisiin rahat käyttämiisi kerhoihin, kulttuuritapahtumiin, leikkipuistoihin jne?
Ai niin painettaisiin lisää rahaa setelikoneella.
no ei vissiin kun on niin kiire olla hyvä kansalainen,työtekijä ja veronmaksaja.
Eiköhän teillekkin paras ratkaisu olisi ollut jättää ne lapset tekemättä?
Mikä järki on tehdä lapsia ja sysätä ne sitten jonkun muun huollettavaksi?
Kyllä joku pitää ihmisen päässä olla vikana,että näkee omaa pientä lastaan/vauvaansa muutaman tunnin illassa ja kuvittelee siinä vielä tekevänsä yhteiskunnalle merkittävää työtä, kyllä se siwa pyörii ilman sinuakin sen ajan kun panostat omaan jälkikasvuusi.
Ehkä te sitten olette hyviä, tuottavia kansalaisia, mutta paskoja äitejä te olette ja turha mussuttaa muuta.
että kotiäitiydestäsi huolimatta isä on ihan vahvasti lasten kanssa läsnä.
No, ajattele asiaa siten, että ensimmäisinä syyllistyvät ne, joilla on kaikkein vähiten siihen aihetta.
Ihan hyvä minun mielestäni on, kun yritetään vanhoja rakenteita pöllyttää ja miettiä miten jatkossa olisi mielekkäintä asiat hoitaa.
Älä suotta sure.
Ei sinun tarvitse tositaa kellekään kuinka hyvä kotiäiti olet. Tässä maassa saa toistaiseksi valita jääkö kotivanhemmaksi vai ei. elä omaa elämääsi ja arvosta omia ratkaisujasi, olivat ne mitä tahansa.
Tämä yhteiskunta on rakennettu niin, että esim. työttömyys kuuluu kuvioon. Rahasta jauhetaan koko ajan, mutta ei kukaan oikeasti ole oman onnensa seppä ja voi tehdä paljonkaan valintoja. Tämän valinnan olet voinut tehdä. Älä jää ilkeämielisen kritiikin alle itkemään. Moukkia sellaiset.
sekä käyn 8 tuntia töissä muiden palveluksessa. Pidän itseni että lapseni kunnossa, laitan luomu lähi ruokaa, vien harrastuksiin , keksin tekemistä kotona,soitetaan, askarrellaan, ulkoillaan, pelataan, siivoan, luon lehtiä, autan läksyissä, kokeisiin valmistautumisessa. Käyn jumpissa, uimassa...lenkillä. Hoidan kotieläimet. Tämä kaikki työn ohella, en tarvitse siihen koko päivää!
Omassa asenteessasi taitaa olla jotain vikaa.
että kotiäitiydestäsi huolimatta isä on ihan vahvasti lasten kanssa läsnä.
No, ajattele asiaa siten, että ensimmäisinä syyllistyvät ne, joilla on kaikkein vähiten siihen aihetta.
Ihan hyvä minun mielestäni on, kun yritetään vanhoja rakenteita pöllyttää ja miettiä miten jatkossa olisi mielekkäintä asiat hoitaa.
Älä suotta sure.
Totta kai isä on täällä vahvasti läsnä, joka aamu, joka ilta, jokainen viikonloppu. Pidätkö sinä miehiä jonain yhtäläisenä ryhmänä, jossa ei hyvää isää ole olemassakaan jos töissä käy? Jos näin on, niin todellakin sinunkin olisi hyvä vähän tuulettaa käsitteitä.
En kalahtanut ensimmäisestä julkisesta sanomisesta. Enkä siitä toisestakaan. Vuosien saatossa ihmisten asenne on kuitenkin tullut selväksi. Siitä tulee paha mieli, jos asiaa enemmän ajattelee. Ja koska olen pohtiva, miettivä, aikaansa seuraava ja ajatteleva yksilö, todellakin luen uutisia ja seuraan muuta mediaa (aina päiväunien aikaan, ja joskus iltaisinkin ;))
Kun lähes jokainen Suomessa lapsen saanut on ollut kotiäiti jossain vaiheessa. Kyllähän jengin pitäisi tietää, ettei se makaamista ole, jos lapsistaan yhtään välittää, eikä sairauksia itsellä ole.
Älä ota itseesi, vaan näytä kateellisten olevan väärässä. Olet ihana äiti lapsillesi jatka samaa malliin. :)
Ja yleensä seurata jotain turhia nettikeskusteluja? Vähän sama asia kun lääkärikirjaa lukiessaan tietyn tyyppiset ihmiset löytävät kaikki taudit itsestään.
Sinulla on selvästi liikaa aikaa miettiä turhia asioita ja ne saavat ihan suhteettoman painoarvon elämässäsi. Siinä mielessä töihin paluu voisi olla hyväksi.
Ja todellakaan yhdenkään lapsen hyvinvointi ei ole näistä nettikeskusteluista kiinni vaan kodin ilmapiiristä, ihmissuhteista jne.
siitä tässä on kyse. Naisilla on myös heikompi euro. Ettekä te edes ole vihaisia asialle. Säyseitä lehmiä :(
Pistää suruksi tuo teidän passiivisuus. Nyt on aika taistella jälleen!
T: 11cm mies
Kerrankin joku sanoo sen ääneen. En ole äiti, en vielä, mutta kun olen, aijon kotiäidiksi. Silti minusta tuntuu ettei oma miehenikään tunnu hyväksyvän asiaa että jäisin lapsen saaduttua "lorvimaan" kotiin.
Mielestäni kotiäitiys on ihan huippu juttu lapsen kannalta. Eikä se ole lorvimista. Kotiäiti on lasten kanssa, siivoo ja laittaa ruokaa. Paljon merkittävämpää työtä se on kuin istua toimistossa.
Kotiäidit kunniaan! He sentään ajattelet lasten etua! En ikinä laittaisi lapsiani tarhaan, kauhea häkki jossa on lapsia sata liikaa hoitajien määrään verrattuna.
Keskity ja nimeä oikeat syylliset mahdollisimman tarkasti. Perustele.
mikä meitä vaivaa, kun ihmiset pitää imeä tyhjiin? Miksei perhe saa päästä helpommalla ja erityisesti nainen? Niin ne työäiditkin on edelleen päävastuussa lasten asioista ja kodista, mutta joutuvat sen lisäksi tekemään sitä palkkatyötä. Miksi ihminen pitää ajaa niin loppuun, että ei enää jaksa, tulee burn out ja lapsetkin voi huonosti?
Suomessa on 200 000 työtöntä ja toiset lisää tilastoista siivottuja. (koulutukset, työttömyyseläke jne.) Keksittäisiin ensin niille hommaa ja sitten laitettaisiin lapsiperheet koville, jos se ei riitä tähän "hurjaan työvoimapulaan". Aina puhutaan lasten pahoinvoinnista. Se tulee vanhempien väsymyksestä. Vanhemmat väsyy työn ja vaatimusten ristipaineessa.
Jos asiaa lähestyy historian kautta, niin huomaa melko äkkiä, että naisia on syyllistetty aina.
Joskus naisia on syyllistetty siitä, että vievät miesten työpaikata. Silloin on vaadittu naisia kotiin.
Välillä naisia taas syyllistetään siitä, että hoitavat lapsiaan kotona.
Semmoisiakin aikoja on ollut, että naisia on syyllistetty kaikista ihmisten synneistä. Tietenkin heitä on pitänyt rangaista näin pahasta teosta.
Välillä naisia on syyllistetty siitä, että kukatahansa miehentapainen ei saa omakseen sitä kauneinta missiä.
Naisvihamielisyydestä tässä on kyse, ihan niinkuin noissa muissakin tapauksissa.
Naisia on niin helppo syyttää ja syyllistää. Hehän vain alkavat kilvan haukkumaan toisiaan ja vain pahentavat tilannetta keskinäisellä taistelullaan.
Tsempit sinulle AP :)
Miehet neljäksi vuodeksi kotiin lapsia hoitamaan. Ongelma on lähinnä se että miehet tienaavat enemmän ja miehen euro on suurempi, kuin naisen.
Ahneus ajaa naiset kotiin hellan ja nyrkin väliin ja miehet panttaavat edelleen työpaikkoja itsellään. Sen lisäksi että heillä on helpompaa saavat he vielä liksaa ja eläke kertyy.
Olisi aika saada joku pakote miehille pois työmaailmasta pakolliseen koti-isä palvelukseen. Voitaisiin vaikka antaa vapautus varusmiespalveluksesta tai rasittavista kertausharjoituksista.
Suomalaisessa yhteiskunnassa nainen syrjäytyy yhteiskunnasta ja työmaailmasta. Mies syrjäytyy perheeltään, eikä onnistu luomaan tiivistä suhdetta lapsiinsa. Tämä on fakta.
säästetään kelassa ja sossussa ja työkkärissä.
Kaikille käteisenä 700e kk. ei työmarkkinatukia ei mitään humpunkia ei äitiysrahoja ei mitään muuta, kuin perustuki.