Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v lapsemme on vielä vaipoissa

Vierailija
20.11.2012 |

Opin käymään potalla vasta 3,5-vuotiaanaja silti minusta tuli tasapainoinen aikuinen ihminen ja koulutukselta kasvatustieteiden maisteri (erityisluokanopettaja.

Mies oppi yökuivaksi 4-vuotiaana. Hän tekee parasta aikaa väitöskirjaa. Ja on tasapainoinen ja "normaali" ihminen.

Kuten kaikki tiedämme, ei se vaippailu vaikuta ihmisen älykkyyteen, sosiaalisiin tai kognitiivisiin taitoihin.

Miksi päiväkodissa meuhkataan 3v tyttömme vaipoista? On varmasti vaivaa lapsemme vaipanvaihdosta (pepun pyyhkiminen olisi nopeampaa, kyllä), mutta tuntuu ettei se ole pk-tätien paasaamisen suurin ongelma. Mikä sitten?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan kun sitä kuivuutta ei voi lapselle oikein opettaa, ainoastaan kannustaa ja palkita kun onnistuu tekemään tarpeensa pottaan.

Meillä yritettiin yksi VUOSI saada esikoista kuivaksi. Sen kesän kun täytti 3 v. kulki pihalla ilman vaippaa, välillä pelkässä paidassa ja välillä shortseilla/t-paidalla, eikä auttanut mitään, vaikka kaikki sanoivat että kun otatte vaan vaipan pois niin oppii äkkiä. Sitä ennen oli potatettu säännöllisesti pitkään jne. Välillä pottaan tuli jotain, välillä ei. Mutta kuivaksi ei oppinut, siis että olisi hädän tullessa osannut itse mennä tarpeilleen.

Syksy tuli ja jouduin viemään pojan hoitoon vaippapaketin kanssa. Kunnes eräänä aamuna hänen ollessaan 3,5 v. hän totesi itse että nyt minä olen iso poika enkä tarvitse enää vaippaa. Eikä tarvinnut sen koommin.

Tyttö on nyt 2,5 v. ja vielä vaipassa. Luotan että oppii kun itse on valmis.

Vierailija
2/2 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti on myös vielä osittain vaipoissa. Ikää 3,5 vuotta. Öisin on pakko vielä olla vaippa, samoin kauppareissuilla yms. Kotona ja kylässä osaa kyllä jo suunnistaa potalle hädän tullen, vaippaa ei enää päivisin käytetä kuin tosiaan automatkalla, kaupassa.. Tyttö on aina ollut kauhean arka uusia juttuja kohtaan ja kuivaksi opettelu onkin ollut pitkä prosessi.

Mun mielestä on kauhean stressaavaa, kun niin monessa paikassa kuulee kauhisteluja jos saavat tietää, ettei likkamme suinkaan ole vielä täysin kuiva. Mun mielestä on väärin vaatia, että kaikki lapset pitäis olla tiettyyn ikään mennessä kuivia. Oma likkamme on hyvin taitava kädentaitoja ja suullista ilmaisua vaativissa jutuissa, mutta fyysinen kehitys on aina ollut hiukan hitaampaa.

Kiitos sulle tästä aloituksesta, kiva kuulla ettemme ole ainoita :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi