Onko kenenkään vauvalla (2kk) paino PUDONNUT?
Onko kenelläkään kokemusta vauvan painon putoamisesta tai sitten olemattomasta kasvusta?
Kommentit (42)
jos olet vasta hankkinut oman vaa'an, se luultavasti näyttää eri lukemaa kuin neuvolan vaaka. Ymmärsinkö oikein?
Paino pitää aina punnita samalla vaa'alla, tällöin painon nousu ja lasku näkyy.
Esim. omassa raskaudessa neuvolan aulan vaaka näytti n, 2 kg vähemmän, kuin oman terveydenhoitajan vaaka. Tästä olisi voinut päätellä, että paino ei nouse ollenkaan, mikä ei ollut totta.
Olen mitannut sillä omalla puntarilla jonka ostin. Joten aina on sama vaaka ;)
Neuolasta kävivät kerran kotona äitiysneuvolan puolelta ja toisen kerran lasten neuvolan puolelta.
Ei olla käyty neuvolassa vielä kertaakaan Olen mitannut sillä omalla puntarilla jonka ostin. Joten aina on sama vaaka ;)
Neuolasta kävivät kerran kotona äitiysneuvolan puolelta ja toisen kerran lasten neuvolan puolelta.
Ai oletko niitä ihmisiä, jotka ei neuvola-palveluita tarvitse mielestään? Jep jep, tuloskin on jo nähtävissä, hienosti on ilman neuvolaa mennyt.
tippui siis käyrältään ja samalla ihmettelin vauvan itkuisuutta + sitä että ei syönyt yhtä paljon kuin ennen. (oli siis pulloruokinnassa kun ei jaksnanut imeä tissiä). Itku tuli myös usein ruuuan jälkeen. Neuvolan täti ei ollut lainkaan huolestunut. En halunnut odottaa seuraavaan painokontrolliin. sinuakin kehoitan menemään lääkäriin jos vain yhtään huolestuttaa. Parempi turha lääkärinreissu kuin jättäisi menemättä. Meillä siis lääkärireissu + suoraan sairaalaan + suoraan sydänleikkaukseen. Vauva siis leikattiin hätänä. Mulla meni usko neuvolasysteemiin saman tien.
ymmärtää ettei neuvolassa ole saatvilla aikoja! Seuraava aika meille oli 27.11 ja nyt sain aikaistettua sitä huomiseksi! Käytän kyllä neuvolan palveluita ja olen ollut pihelimitse sinne yhteydessä.
AP
ymmärtää ettei neuvolassa ole saatvilla aikoja! Seuraava aika meille oli 27.11 ja nyt sain aikaistettua sitä huomiseksi! Käytän kyllä neuvolan palveluita ja olen ollut pihelimitse sinne yhteydessä.
AP
ei herranen aika! Hullua tuo neuvolatouhu siellä missä ikinä käyttekään!!!
Mietin vain, että ethän punnitse tavallisella seisomavaa'alla, niin että itse seisot siinä vauva sylissä ja sen jälkeen ilman ja erotuksena olisi vauvan paino, se on nimittäin erittäin epätarkkaa touhua.
AP: "Neuolasta kävivät kerran kotona äitiysneuvolan puolelta ja toisen kerran lasten neuvolan puolelta."
Siis 2kk ikäinen on punnittu neuvolan toimesta 2 kertaa synnäriltä kotiutumisen jälkeen? 25, en arvostelisi aloittajaa vajailla palstatiedoilla neuvolan karttelijaksi.
Kiinnostaisi vain kovasti tietää, missä kunnassa neuvolapalvelut on organisoitu noin huonosti, että kahteen kotikäyntiin on kyllä resursseja, mutta päivystyluontoiselle punnituskäynnille ei pääse? Neuvolaan _pitää olla_ puhelinyhteys päivittäin, se, että ajanvarausaikoja ei ole, ei ole mikään selitys. Tarkistuspunnitukselle otetaan sitten ajanvarauspotilaiden välissä. Tarvittaessa voit soittaa terveysaseman päivystävään numeroon, mitä tehdä. Jos sieltä ohjataan suoraan yksityiselle, tilanne on laiton!
vauvan painonhan ei tietänkään kuulu enää tuossa iässä laskea. Silloin on jokin ongelma, ja kun se ei ole kerran ruoan saanti, niin silloin ongelma on ruoan imetymisessä. Voisivatko pulautukset ja oksennukset olla niin runsaita, että näkyisi painossa? Ripuloiko? Virtsaako normaalia rusaammin?
Tsemppiä äläkä välitä typeristä haukkuvista kommenteista. Osalla on kova halu päteä kaikesta.
Minä kerroinkin jo että meillä painonlaskun syynä oli pissatulehdus. Jos yhtään mietityttää niin meillä saa ihan neuvolaan soittamalla sovittua että laittavat lähetteen pissatulehduksen varalta labraan. Otetaan labrasta tai neuvolasta hettuun pussiin pissanäyte ja viedään se labraan. Eli pienellä vaivalla saadaan testattua vaarallinen sairaus ja neuvolan ei tartte kuin tehdä lähete puhelimessa pyydettyäsi.
Kuulostaa kyllä siltä että ap voisi vaatia neuvolalta enemmän tai sitten neuvolan toiminta on tosi ala-arvoista. Ap;n kannattaa harkita että pyytäisi vaihtoa toiselle terveydenhoitajalle jos mahdollista ellei nyt nimetty kerkeä ottaa vastaan ja auttaa ongelmissa.
Tsemppiä. Käytä ihmeesssä lasta lääkärillä.
Niin ja kirjoitit että lapsi pulauttelee paljon niin sekin voi liittyä allergioihin.
punnitukseen! Influenssa rokotusten välissä ottaa vastaan. Vauva on kyllä virkeä ja jaksaa imeä. Vaaka on sellainen kalavaaka :) Siis vauva harson sisään ja puntariin. Ei tosiaan mikään henkilövaaka!
ap
Mä en myös ymmärrä noita huutelijoita, jotka itkee, että ei se maito riitä. Jos ette tiedä mitään imetysksestä, niin älkää puuttuko... Maito VARMASTI riittää, jos on täysimetetty vauva.että olet väärässä. Noin yksioikoisesti ei vaan voi olettaa että riittää. Jos kasvu on ok niin maito riittää. Tässä tapauksessa ei selvästikään riitä. Vaarallista tekstiä!
t imetystukiäiti ja lasten sairaanhoitaja
Apua, joudun muuttamaan käsityksiäni imetysihmisistä!
Toivottavasti loppujen lopuksi mahdollisimman suuri osa imetystuki-ihmisistä olisi vastuullisia (kuten tässä), eikä sellaisia fanaattisia hulluja, jotka näkyvät ja kuuluvat kaikkien eniten.
Nämä mieleltään sairaat imetysfasistit ja vauvan nälässäpitäjät ja kiduttajat pitäisi saada jonnekin eristyksiin, pois normaalien ihmisten lähettyviltä haittaa aiheuttamasta.
Kuntasi neuvolapalvelut on todella aliresursoitu, jos tilanne on kuvaamasi kaltainen. Kannattaisi pitää enemmän meteliä tällaisista puutteista ja vaatia terveyspalveluiden johdolta selitystä, suunnitelmaa, mitä tehdään asian korjaamiseksi.
Tässä on yksi syy, miksi Suomessa imetys saattaa loppua ennen kuin äiti itse haluaisi.
mun toka lapsi kasvoi huonosti juuri kaksikuisena; syyksi paljastui maitoallergia! Kun jätin lehmänmaidon pois ruokavaliostani, vauvakin alkoi taas kasvaa normaalisti.
vastuullista imetystuki-ihmistä. Veikkaan, että kuvaamasi "fanaattiset hullut" eivät ole käyneet Imetyksen tuen imetyskoulutuskia. Ihan samalla tavalla voisi leimata ja yleistää ammattilaisiakin, esim. sairaanhoitajia netistä saatavan hyvin epämääräisen käsityksen perusteella.
"Toivottavasti loppujen lopuksi mahdollisimman suuri osa imetystuki-ihmisistä olisi vastuullisia (kuten tässä), eikä sellaisia fanaattisia hulluja, jotka näkyvät ja kuuluvat kaikkien eniten."
Haluan välttää muuttoa kuntaan, jossa neuvola-asiat on järjestetty noin huonosti.
Maito kyllä riittää, siitä ei ole kyse. Lääkärille ollaan menossa, saas nähä mitä se sanoo...
Riittämättömyyden merkkihän tuo painon lasku varsinkin on, niukka nousu ei niinkään. Huolestuttavaa joka tapauksessa ja hyvä että menette lääkäriin. Onko siis täysimetyksellä? Googlaa imetyksen tehostaminen nyt alkuun.
Meillä tilanne oli se lapsen paino ei noussut, ei laskenut mutta ei noussutkaan. Rintamaito riitti, sain helposti yhdellä kertaa pumpattua rintapumpulla 2 desiä tosta vaan. ja parin tunnin kuluttua uusi parin desin satsin sain. Laitoin pulloon ja syötin, eikä lapsi edes jaksanut syödä pumppaamaani pulloa tyhjäksi.
Myöhemmin lapsella todettiin erittäin paha maitoallergia, mistä johtui ettei paino noussut.
Merkkejä siitä että vauva ei saa tarpeeksi maitoa:
- pissantulo vähäistä (nestevajaus)
- Uneliaisuus ja ei ole virkeä
- Painon nousun loppuminen
- Pituuskasvun loppuminen
Esikoisella laski paino 5 viikon iässä alle syntymäpainon. Ei muita oireita ja lisämaitoakin annettiin jo kun pulautteli niin paljon ettei rintamaito riittänyt. Muita oireita ei ollut mutta syyksi paljastui pissatulehdus, onneksi ei kerennyt munuaisiin...
Monilla hitaan kasvun takana voi olla allergiat. Jos suolisto menee huonoon kuntoon allergian takia ei ruoka-aineet imeydy vaikka ruokaa lykättäisiin mahaan kuinka paljon.
Kannattaa tosiaan käyttää lasta lääkärillä ihan varmuuden vuoksi.