Onko kenenkään vauvalla (2kk) paino PUDONNUT?
Onko kenelläkään kokemusta vauvan painon putoamisesta tai sitten olemattomasta kasvusta?
Kommentit (42)
kolmas vauva, kolmas yritys pelkällä rintamaidolla. Vauva oli nukkunut hyvin,ollut tyytyväinen, painokontrolleissa aiemminkin painoa tullut aika niukasti, mutta rajojen puitteissa. omissa silmissäni vauva oli kasvanut kovasti ja pyöristynyt. Kahden viikon painon nousu: 25g. :/
sen jälkeen saatiin vielä yrittää pelkällä rinnalla, neljän päivän päähän uusi painokontrolli. mutta kaksi päivää tuosta vauva alkoi pissata sakkaa (vaipassa punaista eritettä), joten lisämaidolle jouduttiin.
lisämaidon kanssa paino alkoi nousta hitaasti, 4kk iässä jätin rintamaidon kokonaan pois, siihen asti poika sai kumpaakin.
Maito kyllä riittää, siitä ei ole kyse. Lääkärille ollaan menossa, saas nähä mitä se sanoo...
jos vauvalla on pituuskasvukausi menossa?
Maito kyllä riittää, siitä ei ole kyse. Lääkärille ollaan menossa, saas nähä mitä se sanoo...
Jos paino ei nouse, vauva ei saa tarpeeksi ruokaa. Voi pälli, mikä idiootti siellä taas!!! Mutta hei, onhan se kunniakkaampaa tappaa lapsensa näkään kuin todeta, että maito ei riitä ja antaa korviketta.
Riittämättömyyden merkkihän tuo painon lasku varsinkin on, niukka nousu ei niinkään. Huolestuttavaa joka tapauksessa ja hyvä että menette lääkäriin. Onko siis täysimetyksellä? Googlaa imetyksen tehostaminen nyt alkuun.
mittauttamassa pituutta. Itse ostin puntarin jolla vauvaa olen punninnut. Neuvolaan ei saa aikaa, on kiire!!!!! Nyt on PAKKO päästä käymään neuvolassa mittauksissa ennen sitä lääkäriä. Varasin siis yksityiselle lastenlääkärille ajan.
AP
Maito riittää ja sen tiedän varmaksi! Sitä turha edes miettiä.
Meillä on allergia taustaa isompien lasten kanssa joten epäilen allergiaa :( Kuitenkin ne perus allergiaoireet puuttuu, mutta voihan toisilla oireilla erilailla. Tyttö ei esim ole kiukkuinen, ei itke turhia jne...
AP
Et voi mitenkään tietää, tissistä kun ei näy, että paljonko ruokaa menee.
mittauttamassa pituutta. Itse ostin puntarin jolla vauvaa olen punninnut. Neuvolaan ei saa aikaa, on kiire!!!!! Nyt on PAKKO päästä käymään neuvolassa mittauksissa ennen sitä lääkäriä. Varasin siis yksityiselle lastenlääkärille ajan.
AP
Jos sinulla on huoli noin pienen vauvan kasvusta niin voit mennä punnitsemaan vauvan vaikka just nyt heti neuvolaan ilman aikaa, siihen ei mene kuin minuutti terkan aikaa. Meillä ne puntarit on aulassakin eli ihan itse voi punnita.
Epäilen kylläkin jonkun imetyksenvastustajan provoksi, koska niin tiukasti väitetään maidon riittävän. Maidon riittävyyden uksi turvamerkki kun on riittävä poainonnousu, Jos ap:n vauvan paino on LASKENUT niin voi olla kyse hengenvaarallisesta aliravitsemuksesta. Typerää leikkiä tällaisella asialla.
ihme touhua neuvolasta, jos et saa mittoja käydä ottamassa! Kertoo ammattitaidosta aika paljon...
Mä en myös ymmärrä noita huutelijoita, jotka itkee, että ei se maito riitä. Jos ette tiedä mitään imetysksestä, niin älkää puuttuko... Maito VARMASTI riittää, jos on täysimetetty vauva.
Pituuskasvukaudella saattaa mennä niin kauheasta energiaa siihen kasvuun, että voi hyvinkin olla syy siinä. Toivotaan parasta, ettei nyt mitään vakavampaa ainakaan olisi!
Mä en myös ymmärrä noita huutelijoita, jotka itkee, että ei se maito riitä. Jos ette tiedä mitään imetysksestä, niin älkää puuttuko... Maito VARMASTI riittää, jos on täysimetetty vauva.
että olet väärässä. Noin yksioikoisesti ei vaan voi olettaa että riittää. Jos kasvu on ok niin maito riittää. Tässä tapauksessa ei selvästikään riitä. Vaarallista tekstiä!
t imetystukiäiti ja lasten sairaanhoitaja
Vanhempi on nyt vielä neljävuotiaanakin hyvin siro. Nuorin on nyt puolivuotias ja painaa alle 5.5kg. Maitoa tulee ihan puklattavaksi asti ja soseitakn saa useamman kerran päivässä. Pissaa ja kakkaakin tulee ihan normaalisti. Rasittavaahan se on painokontrolleissa juosta, mutta minkäs teet kun lapsi ei kasva vaikka kuinka ruokkisit. Olin itse pienenä ihan samanlainen. Vanhempi kävi myös tutkimuksissa, mutta mitään vikaa ei löytynyt.
ihme touhua neuvolasta, jos et saa mittoja käydä ottamassa! Kertoo ammattitaidosta aika paljon...
Pituuskasvukaudella saattaa mennä niin kauheasta energiaa siihen kasvuun, että voi hyvinkin olla syy siinä. Toivotaan parasta, ettei nyt mitään vakavampaa ainakaan olisi!
ja sanoo, että näkee vhintän kerran viikossa aliravitun vauvan jonka äiti esittää imetysgurua ja hokee, että maito riittää, maito riittää, vaikka vauvan paino ei nouse tarpeeksi tai jopa laskee.
Tuo, että täysimetyksellä maito aina ja varmasti nousee, on silkkaa puppua. Nih.
Vanhempi on nyt vielä neljävuotiaanakin hyvin siro. Nuorin on nyt puolivuotias ja painaa alle 5.5kg. Maitoa tulee ihan puklattavaksi asti ja soseitakn saa useamman kerran päivässä. Pissaa ja kakkaakin tulee ihan normaalisti. Rasittavaahan se on painokontrolleissa juosta, mutta minkäs teet kun lapsi ei kasva vaikka kuinka ruokkisit. Olin itse pienenä ihan samanlainen. Vanhempi kävi myös tutkimuksissa, mutta mitään vikaa ei löytynyt.
painonLASKU.
ensin hidastui ja sitten paino rupesi laskemaan noin 3 kk. iässä. Minäkin luulin, että maito riittää, mutta neuvolassa sitä testattiin. Punnittiin muutamana päivänä peräkkäin niin, että imetin siellä ja poika punnittiin ennen ja jälkeen imetyksen, eikä sitä maitoa tosiaan tullut tarpeeksi. Harmitti, että jouduin turvautumaan korvikkeeseen, mutta enpä harmitellut pitkään, kun poika palasi normaaleille kasvukäyrille. Hän on nyt 15-vuotias terve urheileva nuorimies, joka on jo kasvanut isänsä ohi...
painonLASKU.
Ap kysyi:Onko kenelläkään kokemusta vauvan painon putoamisesta tai sitten olemattomasta kasvusta?
Mielestäni aiheeseen vastasin.
Kun vauva syö niin se nielee ja kuulu kulauksia ja välillä tuntuu, että tukehtuu. Usein valuu nenästä maitoa ulos kun suussa tulvii. Syönnin jälkeen pulauttaa ulos reippaasti. Jos tarjoa uudelleen tissiä ei enää ota ja jos "pakotan" niin kauan että alkaa syödä niin sitten oksentaa siinä imiessä meidän molempien päälle. Luovutan myös maitoa, koska sitä tulee niin paljon.
Meidän neuvolassa ei ole vaakoja odotustilassa ja sinne ei saa mennä yksin puntaroimaan ilman AIKAA!
Ei ole omaa kokemusta, mutta ensimmäisenä tulee mieleen saako tarpeeksi maitoa? Jos saa, niin onko jokin muu syy (keliakia, kilpirauhasongelmat) Kyllä se yleisin syy on se maidon saanti.
Täysimetätkö vai annatko korvikettakin?