Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pinoon: en äänestä Kokoomusta

Vierailija
20.11.2012 |

Olen aiemmin kuvitellut jakavani jonkinlaisen arvomaailman Kokoomuksen kanssa ja äänestänytkin puoluetta (henkilöä) useamman kerran. Viimeisten muutaman vuoden aikana ääneni on yhä useammassa yhteydessä mennyt puolueen ohi, ja nyt huomaan lukevani milloin mitäkin kokoomuslaisia aloitteita surullisena ja järkyttyneenäkin.

Hyvinvointiyhteiskuntaa ollaan purkamassa sitä tahtia, että minuakin, ns. hyvätuloista, korkeasti koulutettua jne. jne. hirvittää. En halua nähdä enää yhtään tuloerojen kasvua, lapsiperheen tukien leikkaamista, eläkeiän nostoa tai vastaavaa kurjistamista, joka ei johtaisi tuottavuuden lisääntymiseen vaan ainoastaan entisestäänkin heikoimmassa asemassa olevien kyykyttämiseen. Niillä, joilla on varaa, on jatkossakin valinnanmahdollisuuksia. Kokoomuksen vimmalla ajama palveluiden yksityistäminen (päivähoito, terveys, kohta varmaan koulutus...) on tästä hyvä esimerkki: ennen kiinteähintaisen palvelun kattamiseksi tarjotaan palveluseteliä, jonka arvo ei hetken päästä enää riitäkään, vaan pitää maksaa itse lisää. Varakkaampi kansanosa voi siis itse valita, ja toisaalla leikataan kunnalliset palvelut b-luokkaan. Kaiken huipuksi osin verovaroin tuetut yritykset kotiuttavat voittonsa jonnekin Suomen rajojen ulkopuolelle. Tiettyjen palvelujen ei kuulukaan tuottaa voittoa tai tehdä tulosta perinteisessä mielessä, vaan niiden toimivuus on osa infrastruktuuria, joka takaa kasvun ja kehittymisen mahdollisuudet muulle yhteiskunnalle.

On aivan satavarmaa, että en lähivuosina tule äänestämään Kokoomusta missään yhteydessä, vaikka henkilötasolla näennäisesti sopivia ehdokkaita löytyisikin. En halua olla lisäämässä ja pönkittämässä ko. puolueen valtaa sen paremmin kunnallisella kuin valtakunnallisella tasollakaan.

Kommentoi ketjuun, jos olet samaa mieltä. Mikäli ketju kasvaa, kutsun tänne mielellään kokoomuslaisiakin tutustumaan mietteisiin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mainitsemasi asiat on ollut tiedossa jo ainakin parikymmentä viimeistä vuotta.

Vierailija
2/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on empatiat vahviten erästä kokoomuslaista henkilöä kohtaan.

ÄlyVapaavuori ei ole oikea henkilö toimimaan valtakunnan politiikassa. Hänen resursit rajoittuvat Helsinki keskeiseen ajatteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on empatiat vahviten erästä kokoomuslaista henkilöä kohtaan.

ÄlyVapaavuori ei ole oikea henkilö toimimaan valtakunnan politiikassa. Hänen resursit rajoittuvat Helsinki keskeiseen ajatteluun.

Vierailija
4/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ikinä äänestänyt kokoomusta. Nyt kun olen vanhempi ja vakavaraisempi, voisi sen ajatusmaailma ollakin kustuvampi, varsinkin siksi, että sitä pidetään yritysmyönteisimpänä puolueena.

Mutta jos jo nuorisojärjestöön ajautuu vajakkeja, jotka määrittelevät ihmisiä "huonommaksi ainekseksi" tai ovat sitä mieltä, että avioliitossa tehty raiskaus ei ole raiskaus, koska "naisen tehtävä on tyydyttää mies", on se mielestäni aika selkeä merkki siitä, että itse puoluetta on tarvis pelätä. Jos tällaista ajatusmaailmaa on pesiytynyt itse puolueeseen, vanhemman väen paremmin peiteltyihin mielipiteisiin (ja onhan sitä, Niinistöhän äänesti avioliiton sisäisen raiskauksen kriminalisointia vastaan), ei se lupaa kauhean hyvää Suomelle.

Maksan mieluusti veroja, jos niillä pystytään takaamaan ihmisarvoinen elämä kaikille, myös köyhille ja kipeille. Kokoomus tuntuu olevan sitä mieltä, että näiltä ihmisiltä pitäisi evätä ihmisoikeus kokonaan.

Vierailija
5/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ylläpitää julkisen terveydenhuollon, joka on samantasoinen kaikille varallisuustasoon katsomatta.

Kokoomus on kaunista hymyä ja naamaa , tyhjää ja ylimielistä puhetta ja turhia lupauksia.

Vierailija
6/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin ole koskaan äänestänyt. Mielestäni sen puolueen arvot ovat aina olleet liian kovat omiin arvoihini nähden, oman näkemykseni mukaan yhteiskunta pitää huolta myös heikommistaan.

Yhteiskuntaa ei myöskään voi rakentaa vapaaehtoisen auttamisen varaan, kuinka moni oikeasti antaisi ihan vapaaehtoisesti vaikka sen 30% tuloistaan köyhien auttamiseen? Tällä systeemillä myös varat jakautuisivat epätasa-arvoisesti kun "muodikkaita" tai muuten pinnalla olevia asioita ajettaisiin ja niille lahjoitettaisiin rahaa, kun taas vähemmän suositut jäisivät ilman.

Vierailija
7/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen aloitus, toivottavasti tästä tulee av:n pisin ketju ikinä. Komppaan ylläolevaa, vaikka itse todennäköisesti kokoomuslandiassa pärjäisinkin, niin en halua asua yhteiskunnassa, jossa heikommista ei huolehdita. Sen puolen olen nähnyt Yhdysvalloissa asuessani, terveisiä vaan Mitt Romneylle ja kumppaneille.

Jatkuva kasvu lienee mahdottomuus, mutta tehostamisen varaa on paljonkin ennen kuin taas leikataan lapsilta, sairailta ja vanhuksilta.

Ja jos joku oikeasti on huolissaan naisen asemasta työmarkkinoilla, niin JAKAKAA JO PRKL NE PERHEVAPAIDEN KUSTANNUKSET TASAN ja tulkaa sitten vasta itkemään kotihoidontuesta.

Kiitos.

Vierailija
8/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Suomen on saanut näinkin hyväksi paikaksi maltillisuus. Ääriliikkeillä on ollut hyvinkin vähäinen merkitys. Nyt ainakin Kokoomuksen rivikannattajat ja erinäiset jäsenet ovat kuitenkin osoittaneet pyrkimyksiä, joiden nimeäminen saattaisi olla kunnianloukkaus. Kokoomuslaisia näyttää vaivaavan tietynlainen realismin puute. Useat näyttävät ajattelevan, että koska sosialismi osoittautui huonoksi yhteiskuntajärjestelmäksi, liberalismin on pakko olla ainoa oikea ja hyvä.

Viime vuoskymmenten historia näyttää minusta siltä, että sellainen yhteiskunta menestyy, jossa on kohtalainen tasa-arvo, mutta jossa taloudellisia kannustimia ei kuitenkaan ole poistettu tasapäistämällä. Tästä ollaan nyt näemmä luopumassa. Nyt ajetaan harvojen etuja useimpien kustannuksella. Ja tätä vastustan.

Toistaiseksi ääneni tulevat menemään vasemmistolle, koska käsittääkseni vasemmistolaiset nykyään ymmärtävät varsin hyvin kannusteiden merkityksen ja lisäksi he näyttävät ottavan laajemmin vastuuta yhteiskunnasta. Vasta, kun Kokoomuksessa ymmärretään, ettei aikaisempi omaisuus oikeuta vaatimaan vielä lisää omaisuutta tekemättä työtä, saatan harkita jonkun maltilliseen kokoomuslaisen äänestämistä.

Maatamme, ja koko maailmaa, taitaa ohjata nykyään puoluepolitiikan sijaan lyhytnäköinen ahneus ja täysin vastuuton opportunismi. En sano, että äänestäminen olisi turhaa, mutta pelkään, että nykymenon hillitsemiseksi ei puoluepolitiikka enää auta. Jotta yhteiskuntamme suhteellinen rauha säilyisi tulevaisuudessakin, tarvitsisimme lapsellisuuksiin asti ulottuvan egoismin sijaan yhteishenkeä. Tällä en tarkoita vaihtoehdotonta konsensuspolitiikkaa, vaan maltillisuutta. Kovin nopeat ja radikaalit muutokset lienevät usein hallitsemattomia, eikä yksittäisen ihmisen mahdollinen järkevyys riitä kamppailussa kollektiivista lyhytjänteisyyttä vastaan.

Vierailija
9/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myös epä-ääni Kokoomukselle. En jaksa käsittää, miten se pystyy pitämään asemansa suurimpana puolueena, kun selkeästi ajaa vain pienen hyvätuloisimman marginaalin asioita.

'

En ole onnellinen yhteiskunnassa, jossa heikommat jätetään heitteille. Siksi joku muu kuin Kokoomus.

Vierailija
10/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt ajetaan harvojen etuja useimpien kustannuksella." Tuo tiivistää hyvin myös omatkin ajatukset.

Säästöjä ja joustoja peräänkuulutetaan samalla kun optiot, bonukset ja käsittämättömät stay-palkkiot kukoistavat ylimmässä johdossa. Suomen hyvä veli -verkostot ovat aivan käsittämättömiä, vieläköhän joku uskoo, että tämä on korruptiosta vapaa maa?

Tarve muutokselle oli ja on suuri. On hyvin harmillista, että se on kanavoitunut osin persujen kanntukseksi. Kunpa vaan olisi kunnollinen vaihtoehto, niin mielelläni näkisin valtarakenteiden muuttuvan kaikilla tasoila.

Vierailija
11/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräämisestäsi. Suuronnittelut! Upeaa nähdä, että järki voittaa vielä jossain:)

T:Tuomas

Vierailija
12/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänestän aina Kokoomusta vaikkei se tarpeeksi oikealla olekaan.

Kokoomus on paras puolue edelleen!

Vierailija
13/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin olisi jotain noin hienoa sanottavaa. Mutta olenkin vain tällainen kotiäiti, loinen, jota vuorostaan kyykytetään urakalla.

Ei, en äänestä kokoomusta koskaan. Ja opetan kyllä jälkikasvullenikin sen olevan kirosanoista rumin.

Vierailija
14/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monena vuotena, en äänestä enään.

Vierailija
15/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri ja teen töitä julkisella sektorilla 3 000 euron bruttotuloilla vakituisessa virassa.

Kokoomuksen äänestäminen ei ole koskaan pälkähtänyt päähänkään. Enhän minä ole porvari tai rikas. Pidän vähän idioottina vaikka sairaanhoitajia, jotka äänestävät kokoomusta. Ajatusmaailmani on paljon oikeistolaisempi kuin monella tutulla, jotka käsittämättömistä, tekisi mieleni sanoa että imagosyistä äänestävät kokoomusta.

Vierailija
16/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on kaikesta hymistelystään huolimatta kovan rahan puolue. En ymmärrä, miksi tavalliset työläiset äänestävät kokoomusta. Vähän kuin sahaisi oksaa, jolla istuu...

Vierailija
17/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

patamustavanhoillisen kasvatuksen saaneena äänestin kokoomusta. Opiskeluaikana onneksi heräsin ajattelemaan omilla aivoillani ja sen jälkeen ei kokoomus ole ääntäni saanutkaan.

Viime aikoina ilmennyt kokoomuksen oikean siiven äänekkyys entisestään vieraannuttaa ja saa unohtamaan ne harvat kokoomuksen hyvät puolet - jos niitä nyt enää löytyykään.

Vierailija
18/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, ja huomannut, että todellakin moni kollega on kokoomuslainen. Jopa hämmästyttävän moni. Oikeastaan se on ainoa puolue, jonka kannattajat kehtaavat ääneen sanoa työpaikalla poliittisen kantansa. Itse olen vasemmistolainen ja tiedän, että jos toisin sen julki, katsottaisiin varmasti kieroon töissä.

Yhtä asiaa vain en ymmärrä. Nimittäin sitä, että usein minun tapani elää on paljon "kokoomuslaisempi" kuin mitä noitten oikeiden kokoomuksen kannattajien. Heillä on velkaiset talot ja autot, jotka päällepäin näyttävät hyvältä, mutta jostain syystä (tai juuri siksi) tilipussi ammottaa tyhjyyttään palkkapäivän edellä.

Minä taas tykkään elää niin että on pahan päivän varaa. Luottokorttia en omista, ja asumismenoihin ei mene kuin 10% tuloista (oma talo on).

Olen monista asioista samaa mieltä, kuin mitä kokoomuspoliitikot julkisesti ajavat (vaikka oikeastihan he ajavat ihan muita etuja). Esim. kannatan valtion menojen leikkaamista ja eläkeiän nostoa - se kun vain on niin, että on silkkaa typeryyttä paisuttaa menoja ilman tulojen nostoa, nimen omaan sitä mitä köyhälle EI voi suositella. Toki kannatan myös veronkorotuksia, mitä kokoomus ei aja.

En kertakaikkiaan ymmärrä miksi nuo velalla "ylellisesti" elävät wannabe-porvari kollegani äänestävät puoluetta, joka ei todellakaan aja heidän etujaan. En keksi mitään muuta syytä kuin imagon - se on tekijä, joka nimenomaan vetoaa sairaanhoitajiin (ammatti, joka vetoaa "hyviin" (!) ihmisiin muutenkin).

Äänestän vasemmistoa, koska arvomaailmani on vasemmistolainen. Koen silti välillä äänestämisen erittäin hankalaksi, sillä en voi ymmärtää miksi vasemmistopuolueet antavat valtion velkaantua. Voi kumpa Suomessa olisi puolue, joka todella ajaisi kansalaistensa etua - tasa-arvoisesti mutta ei tasapäistävästi. Mutta ei ole. Mitään oikeistopuoluetta en ole koskaan valmis äänestämään (ja tähän luen Suomessa kok, kesk, persut ja jopa vihreät).

Hankala dilemma...

Vierailija
19/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en äänestäisi Kokoomusta.

Vierailija
20/29 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan äänestänyt kokoomusta, mutta vasemmistolainenkaan en ole. Olen pähkäillyt, että kokoomuksen suosion selittää ihmisen halu pitää omana viiteryhmänä hiukan itsen "yläpuolella" olevia. Sh:tkin ovat vähän kuin lääkäreitä ja äänestävät sen mukaan. Akateemiset pätkätyöläiset eivät palkan puolesta erotu duunareista mitenkään (palkka voi olla kyllä paljonkin huonompi, vuosilomat puuttuvat jne), mutta omaa ei-duunariutta täytyy korostaa.

Minäkään en ole sellainen velka-elvis kuin kokkarituttuni ja olen oikeastaan sitä mieltä, että heikomman aineksen lisääntymistä tuetaan liikaa. Nimityksen pitää tietysti olla poliittisesti korrektimpi. En tiennyt itkeäkö vai nauraa, kun kokoomusta äänestävä alaiseni kertoi saaneensa huonoa kohtelua sosiaalitoimistossa. Oli kuulemma kovin ikävää käydä siellä kaiken maailman pummien seassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi