Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaana vkolla 9 ja tuskainen pahoinvointi, mikä avuksi?

Vierailija
19.11.2012 |

lähes kaikkea on kokeiltu, mikään ei tunnu auttavan. Yöt on pahimpia enkä saa nukuttua.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ja imetys

Kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen minkään lääkkeen käyttöä raskauden tai imetyksen aikana.

Jos olet raskaana, neuvottele lääkkeen käytöstä aina lääkärin kanssa.

Vältä lääkkeen käyttöä imetyksen aikana, koska se saattaa vaikuttaa haitallisesti maidoneritykseen

Vierailija
2/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa valvottu yö takana, tosin rv vasta 6. Ei mulla ainakaan auta mikään. Mies on juossu koko vkonlopun kaupassa ostamassa millon mitäkin mikä sillähetkellä tuntuu että voisi auttaa (esim pirtelö, smoothie, mehukeitto, keba..) mutta ihan turhaan. Jos ei tule ylös niin ainakin kokoajan on oksennus kurkussa tuloillansa. Ihan hirveetä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä syödä väkisin jotain pientä tunnin-parin välein. Esim. suolakeksi, jääkaappikylmä appelsiini, mehujäätä, hapankorppua (noi mulla upposi jotenkin). Olo vain pahenee, jos vatsa on ihan tyhjä. Syö myös heti herätessäsi ennen nousemista vähän jotain pientä. Esim. pala näkkileipää.

Jotkut väittävät, että inkivääri helpottaisi. Itse en raskauden alkuaikana pystynyt syömään ja juomaan juuri muuta kuin jääkylmää appelsiinimehua ja juomaa, jossa oli kuumaa vettä, tuoretta inkivääriä, hunajaa ja sitruunaa. Saa noistakin edes vähän energiaa. Käytin myös ns. pahoinvointirannekkeita (saa apteekista). Ne tuntui vievän pahimman terän pahoinvoinnilta, kun niitä piti 24/7 ranteissa.

Jaksamista!

Vierailija
4/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu vaan,että syö tai ei koko ajan se huono olo jota kruunaa vielä armoton väsymys. tällä hetkellä kun nään vauvoja, minulle nousee lähes vihaa. haluan vauvani mutta olo on kuin kuolevalla, mistä minulla on energiaa elää. ei auta kun toivoa että menisi ohi.

Vierailija
5/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttoi akupunktio. 3 käyntikertaa ja 24/7 pahoinvointi loppui kuin seinään!!

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1236.html?genre=ter…

Jos kotikonstit eivät auta raskausajan pahoinvointiin, kannattaa kokeilla akupunktiohoitoja. Monet ovat löytäneet avun akupunktiosta ja pahoinvointi on lakannut muutaman hoitokerran jälkeen.

Raskauspahoinnissa akulääkäri pyrkii lieventämään tai jopa hävittämään pahoinvoinnin ja oksentelun.

- Hoidossa ranteen sisäsivulta etsitään akupiste, jonka kiinalainen nimitys on neiguan. Siitä pisteestä stimuloidaan ranteen hermoja. Tällä on osoitettu olevan pahoinvointia lieventävä vaikutus, kertoo akupunktiolääkäri Jyrki Sihvonen.

- Oikeastaan neiguan-pisteen hoito vaikuttaa moneen muuhunkin pahoinvointiin kuten syöpähoidoista saatuun pahoinvointiin tai migreenissä esiintyvään pahoinvointiin.

Sihvonen kertoo, että nimenomaan pahoinvoinnin ja oksentelun hoitoa akupunktiolla on tutkittu paljon maailmalla.

- Tutkimustulokset ovat sen verran luotettavia, että niiden perusteella voidaan sanoa, että akupunktion vaikuttavuudesta pahoinvointiin on tieteellistä näyttöä. Pahoinvoinnin hoito on niitä ainoita asioita, missä akupunktio on saanut tiedemaailman hyväksynnän.

Kun raskaana oleva nainen saapuu Sihvosen tai jonkun muun akulääkärin vastaanotolle, hänelle laitetaan molempiin ranteisiin neulat neiguan-pisteisiin. Neulojen kanssa ollaan paikallaan 20-30 minuuttia.

- Hoito tehoaa aika hyvin. Harva pääsee eroon pahoinvoinnista yhdellä kerralla, mutta jo toisen kerran jälkeen olo alkaa helpottaa. Useita hoitokertoja ei tarvita.

- Hoito soveltuu hyvin raskaana oleville, koska siinä ei käytetä mitään lääkeaineita, Sihvonen täsmentää.

Sihvonen kertoo myös hoitokeinosta, jota voi kokeilla kotona.

- Hankkii pienen helmen ja laittaa sen siteellä kiinni ranteeseen neiguan-pisteen kohdalle. Tästäkin voi olla apua.

» Suomen lääkäreiden akupunktioyhdistyksen lääkärit

FAKTAA AKUPUNKTIOSTA

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, joka muodostaa hyvin tärkeän osan kiinalaista lääketiedettä.

Akupunktio eli akupunktuuri juontaa latinan sanoista 'acus' = neula ja 'puncture' = pistää.

Akupunktiolla tarkoitetaan erityisten ihopisteiden, akupisteiden, stimuloimista pistämällä niihin neuloja. Akupunktiolla stimuloidaan hermoja.

Akupunktioneulat ovat teräksisiä ja hyvin ohuita. Ne läpäisevät kudoksen kivuttomasti. Neulat ovat kertakäyttöisiä, hygieenisiä ja siksi turvallisia.

Suomessa akupunktio on hyväksytty virallisen lääketieteen hoitomenetelmien rinnalle.

Vierailija
6/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tyhmältä neuvolta, mutta raskaus ei ole kuin vatsatauti ja oksentaminen saa aikaan entistä paskemman olon. Yritä välttää yrjöämistä keinolla millä hyvänsä.

Vierailija
7/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö inkivääri ole kielletty raskauden aikana? Ainakin neuvolasta saaduissa lapuissa lukee että inkivääriä ei saisi syödä..

Mulla kans toi hirveä väsymys lisänä, se on vielä semmosta että uni ei tule kun on paha olo mutta väsyttää niin että mitään ei pysty tehdä. Oletko töissä vai sairaslomalla?

se vkolla 6 oksentava

Vierailija
8/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan pahin olo kohdistuu tosiaan öihin, ja olen huomannut että tuo oksentaminen tuo vielä pahemman olon mutta sitä on vaikea välttää. Eilen mieheni antoi jotain oranssia hedelmää, jonka nimeä en tiedä, mutta se oli todella mehukasta ja auttoi hetkeksi mutta vain hetkeksi.

Vierailija
9/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö inkivääri ole kielletty raskauden aikana? Ainakin neuvolasta saaduissa lapuissa lukee että inkivääriä ei saisi syödä..

Mulla kans toi hirveä väsymys lisänä, se on vielä semmosta että uni ei tule kun on paha olo mutta väsyttää niin että mitään ei pysty tehdä. Oletko töissä vai sairaslomalla?

se vkolla 6 oksentava

Ei se ainakaan vuonna 2010 ollut kiellettyjen listalla (sain silloin vauvan). Kuulostaa omituiselta.

Yrittäkää muistaa, että suurimmalla osalla se pahoinvointi loppuu noin rv 12 tienoilla. Niin mullakin kävi. Helppoa aikaa tuo ei todellakaan ole, muistan sen vielä elävästi.

Vierailija
10/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sairaslomalla, ei vaan pysty olla töissä. Mulla pahin on varmaan kokoajan, paitsi iltapäivisin välillä helpottaa. Muutama päivä saikkua vielä jäljellä enkä millään kehtaisi hakea lisää, jotenkin se tuntuu hölmöltä kun eihän tämä sairaus ole. Mutta en vaan tiedä miten kykenen töihinkään :(

Vierailija
11/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama, ei auttanu syöminen eikä syömättömyys ja olo oli ihan hirveä, mitään ei voinut tehdä. Homma jatku aina iltaan asti, jollon se noin klo 18 maissa loppui.

Kaikki sanoi että se loppuu joskus parin kuukauden päästä tai viimeistään synnytyksen jälkeen. Mulla se loppui yhtä äkisti kuin alkoikin, pahoinvointia kesti yhteensä vaan viikon. Joku aamu saatat oikeasti herätä ja se pahoinvointi on tiessään. Tän päivän olo ei tosissaan kerro onko sulla huomenna huono olo. En tiedä lohduttaako se.

Vierailija
12/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran riskinarviointiyksikkö on teettänyt asiantuntijaverkostollaan arvioinnin inkivääriä sisältävien ravintolisien turvallisuudesta raskauden aikana. Tieteellistä tietoa inkiväärin käytöstä raskauden aikana on varsin vähän ja tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää.

Tämän vuoksi Evira pitää varovaisuusperiaatteen mukaisesti tarkoituksenmukaisena, että odottavia äitejä varoitetaan inkiväärivalmisteiden käytöstä erillisellä pakkausmerkinnällä. Inkiväärivalmisteiden mahdollisesta käytöstä raskauden aikana tulisi aina keskustella neuvolan terveydenhoitajan, lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa.

Vierailija
13/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran riskinarviointiyksikkö on teettänyt asiantuntijaverkostollaan arvioinnin inkivääriä sisältävien ravintolisien turvallisuudesta raskauden aikana. Tieteellistä tietoa inkiväärin käytöstä raskauden aikana on varsin vähän ja tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää.

Tämän vuoksi Evira pitää varovaisuusperiaatteen mukaisesti tarkoituksenmukaisena, että odottavia äitejä varoitetaan inkiväärivalmisteiden käytöstä erillisellä pakkausmerkinnällä. Inkiväärivalmisteiden mahdollisesta käytöstä raskauden aikana tulisi aina keskustella neuvolan terveydenhoitajan, lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/pakkau…

Vierailija
14/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuu oikeasti pahoinvointi!!!

Vierailija
15/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää valittako,ku tähän on oikeasti tehoava ja turvallinen hoitokeino. Akupunktio. Ihan oikeasti!!! Sillä häviää kaikki pahoinvointi. Todella tehokas ja turvallinen juttu.

Vierailija
16/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä oppii. Ei tosiaan ollut vuonna 2010 vielä kiellettyä. Vetelin litrakaupalla inkiväärijuomaa...

Ja btw, mulla ei akupunktiosta ollut pahoinvointiin mitään apua.

Vierailija
17/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen tieteellisiä tutkimustuloksia:

http://lopujo.fi/

mm. Turun yliopiston tutkijoilta tietoa.

Vierailija
18/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoretta inkivääriä voi käyttää mutta kuten jo aiemmin mainittu, niin ravintolisinä olevat inkiväärivalmisteet voivat olla haitallisia. Niiden ainesosat ovat tiivistettyjä eivätkä välttämättä kovin puhtaita.

Tuoretta inkivääriä voi käyttää esimerkiksi uuttamalla teehen siivun tai pari, samoin mausteena voi inkivääriä käyttää tuoreena tai jauhettuna.

Raskausaikana ei suositella muutenkaan luontaistuotekauppojen ravintolisiä juurikin niiden mahdollisten haittojen vuoksi. Inkiväärivalmisteita nyt satuttiin tutkimaan raskauden kannalta koska niitä kapseleita markkinoitiin juuri raskaana oleville.

Vierailija
19/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette pärjää ilman lääkitystä, niin menkää lääkäriltä hakemaan sopivat lääkkeet, ei mitään itsehoitolääkkeitä apteekista tai ravintolisiä. Ravintolisät ovat huonoin vaihtoehto, niitä ei tutkita eikä varsinkaan vaikutuksia raskaana oleviin ja sikiöihin. Vaikka yksi erä olisi tutkittu ja puhdas, niin eihän se tee muista eristä vaarattomia.

Vaikka kaikkia ylimääräisiä lääkkeitä olisi hyvä vältellä raskaana ollessa, niin joskus niihin on turvauduttava ettei raskaus muutu sairaudeksi. Primperanit olivat minullakin käytössä pakon edessä, muuten olisin maannut letkuissa.

Vierailija
20/21 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta en voi sanoa kuin että tsemppiä. Mulla kyllä oksentaminen aina helpotti. Aamuisin se tuli takuuvarmasti enkä voinut kuvitellakaan lähteväni töihin oksentamatta. Mulla auttoi salmiakki jota tosin ei voi päivittäin ihan hirveästi syödä. Jotenkin sen suolaisuus helpotti päivän mittaan. Aamulla ei auttanut mikään.. Loppui kokonaan raskauden puoleen väliin mennessä.