Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoa vakavasti sairaan läheiselle?

Vierailija
18.11.2012 |

Perhetutun äiti on parantumattomasti sairas. Te, jotka olette olleet vastaavassa tilanteessa, neuvokaa. Onko äidin voinnista tiedusteleminen loukkaavaa? Vai asian ohittamnen? Miten osoittaa välittämistä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli kuoli ja kun sairasti, oli ihan ok, että ihmiset kyseli kuulumisia.

Se sitten taas riippui sen hetkisest?2 tilanteesta, mitä halusin kertoa, mutta ihan vapaasti saivat kysellä.

Vierailija
2/5 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan ja lopulta sitten hautaamaan hänet. Minua helpotti puhua asiasta ihmisten kanssa. Eli kysy tutultasi miten hänen äitinsä voi ja myös miten tuttavasi itse voi ja jaksaa. Ihmiset on tietty erilaisia, muta itse en kokenut loukkaavalta kun ihmiset kyseli, pikemminkin tuntui että he välittävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyä että miten hän/äiti voi ja voi sanoa surevalle että voi jutella kanssasi asiasta jos tuntuu siltä.

Vierailija
4/5 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitinsä sairaudesta, voit hyvin kysyä, miten hänen äitinsä voi ja miten hän itse jaksaa. Jää sitten vastaajan päätettäväksi, miten yksityiskohtaisesti vastaa.

Ei sinun tarvitse erityisesti mitään osata sanoa. Kuuntelet jos toinen haluaa puhua ja kunnioitat sitä, jos toinen ei halua puhua.

Vierailija
5/5 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! Näin toivoinkin. Eilisellä vierailulla tosiaan "itketin" tuttavaani kysäisemällä äidin voinnista ja jäin miettimään, olinko tungetteleva tai tökerö. On niin epäkohtelias olo olla kysymättäkin! Tuttava on itse äitinsä sairaudesta maininnut, tosin lyhyesti ja kuin ohimennen. Ei halunnut puhua asiasta nytkään paljon sen enempää, ehkä kohteliaisuudesta vieraita kohtaan, ehkä koska ei halua itkeä ja olla koko ajan surullinen, tai jotain muuta. Mutta tarkoitus varmaankin meni perille, vaikka mitään järkevää ei tuollaisessa tilanteessa osaa sanoakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän