Mitä tehdä jos epäilee että vatsa ei kestä viljoja?
Minulla on ollut kymmenen vuotta vatsa kipeä joka päivä. Diagnoosi stressivatsa ja ärtynyt suoli. Nyt olen ollut kaksi kuukautta ilman viljoja muista syistä, ja ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen olo on normaali. Ei kipuja, eikä tarvitse miettiä missä on lähin vessa jos jonnekin menee.
Kannattaako tässä vain jatkaa tätä viljatonta elämää itsenäisesti, vai ottaa yhteyttä lääkäriin, että voidaan selvittää miksi juuri viljat tekevät olon niin huonoksi?
Kommentit (10)
Jättäisin vaan ne viljat pois ruokavaliostani lopullisesti. Mitä siitä hyötyä on jos sitten saatkin sen diagnoosin että on esim. keliakia? Ja voi jopa olla ettet sitä edes saa, toisinaan on viljalle yliherkkä ilman keliakiaakin.
että minullakin on keliakia, mutta testit näytti ettei ole.
Viljat aiheuttaa huonoa oloa vatsassa, muttei välttämättä ole kuitenkaan keliakia.
Minulta ei ole koskaan otettu mitään kokeita, lääkäri teki diagnoosin tavallisen vastaanottokäynnin perusteella.
Mietin siis asiaa sitä kautta, että jos vatsavaivat tosiaan johtuvat viljoista, niin onko terveyden kannalta hyvä tutkia asia, että osaisi rakentaa ruokavalionsa oikeanlaiseksi.
Minä en koe tätä viljatonta elämää (tai siis, syön silloin tällöin kaurapuuroa joten en ole ihan viljattomalla) mitenkään vaikeaksi. Ei vian koskaan tullut mieleen ennen kokeilla jättää viljoja pois, kun päin vastoin sitä leivänsyöntiä suositeltiin että ruokavaliossa olisi runsaasti kuituja.
ap.
olla ilman viljaa. Parissa viikossa näet muutoksen, jos vaivasi johtuvat viljasta. Jos samalla pystyt olemaan sokeritta, aina parempi.
Itsellä tuo viljan ja sokerin liitto on pahin vatsavaivijen aiheuttaja.
Kävin itse Helsingissä tällaisen Pro Health ravintovalmentajan luona, ja koin sen joka sentin arvoiseksi. Sieltä Antioksidanttiklinikalta voi kysyä suosituksia, kenen luona käydä. Heitä löytää myös googlella muualtakin Suomesta. http://www.ravintovalmentaja.fi/ravintovalmentajat.html
Siitä oli nimenomaan apua ruokavalion koostamiseen ja kaikkien ravinteiden mukaanhuolehtimiseen. Oikeasti, suosittelen sinulle lämpimästi!
t. vastaaja nro 2.
Allergiat, keliakia, laktoosi-intoleranssi ja sairaudet tutkimuksilla suljettu pois. Lopulta lääkärit olivat sitä mieltä, että kuvittelen vaivat...eli että päässäni on jotain vikaa. Kyllä sieppasi. Vyöheketerapiasta sain apua, että yleensä pärjäsin.
Vatsaoireeni: turvotus, valtaisat ilmavaivat, ummetus ja välillä ripuli, kovat vatsakivut ylävatsalla (epäiltiin sappea), päivittäinen närästys.
Muut oireet: verensokerin heittelyt, rajut päänsäryt oksenteluineen, vaikeat pms-oireet, runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja vielä pitkäkestoisetkin.
Luettuani Antti Heikkilän kirjoja, päätin kokeilla vhh:ta. Vatsavaivat olivat mennyttä muutaman päivän kuluttua dieetin aloituksesta, vähitellen kaikki oireet, siis ihan kaikki katosivat.
Nykyään syön kaikkea muuta paitsi viljoja. Kokeiltuani olen huomannut että juuri viljat saavat oireet nopeasti palaamaan. Vältän myös sokeria ja ylenpalttista hiilareitten mättöä, mutta en varsinaisesti karppaa, koskapa syön jonkin verran esim. riisiä ja perunaa. Näin on hyvä, voin hyvin, mutta ruokavalio ei ole kovin tiukka. Voin kyllä syödä vaikkapa kylässä kastiketta joka on vehnällä suurustettu, mutta kotona en sellaista tee, enkä koskaan syö leipää, pullaa, puuroa. En usko että gluteiini on syyllinen, koska minulle ei sovi edes puhdas kaura.
Enää en lähde minkäänlaisiin lääketieteellisiin tutkimuksiin, koen että ne ovat minulle täysin turhia. Luotan enemmän omiin tuntemuksiin.
riittää että jätät kyseisen roka-aineen pois pariksi viikoksi. Jos olo helpottuu niin asia on tutkittu. Mitään tohtoreita ei tarvita.
Mulla on refluksi, ärtynyt suoli, toiminnallisia vaivoja vinopino. Oireet pysyy hallinnassa viljattomalla ja muutoinkin vähähiilarisella ruokavaliolla. Ongelmat alkaa välittömästi kun lappaa edes yhden leivän sisuksiinsa. Et tarvitse lääkäriä itsellesi sopivan ruokavalion löytämiseen, se löytyy kokeilemalla. Jos oireita ei saa mitenkään kuriin, sitten on syytä mennä lääkäriin ja tehdä jatkotutkimuksia. Minulle on tehty lukemattomat tähystykset, labrat sun muut. Mutta apu on löytynyt ainoastaan ruokavaliosta eikä yhdestäkään pilleripurkista.
Hiiva ei myöskään passaa mulle yhtään. Pahin yhtälö on hiiva, sokeri ja viljat esim pulla. Kaikista huvittavinta lääkärikäynneissä oli lisäkuidun määrääminen. Ja se vaan pahensi vaivoja entisestään.
Onko sinulta koskaan otettu keliakia epäilyyn liittyvää verikoetta? Varmin tapa diagnosoida keliakia on suolinukkanäyte, mutta ikävä kyllä sitä varten pitäisi ensinkäyttää viljoja, jotta nukkaan tulee jotain näkyvää vauriota, jos on tullakseen.
Verikoettakin varten piti vissiin syödä viljaa??
Toisaalta se kelan korvaus on aika pieni, 21 e/kk jos muistan oikein, eli on vähän siinä ja siinä,kannattaako sitä pyrkiä edes saamaan, varsinkin kun voi hyvin olla, että olet vain gluteeniyliherkkä, et keliaakikko.
Itse olen ajoittain ollut gluteenittomalla, vaikka vatsani kestää viljaa, mutta muuten olo on vain parempi silloin. Se ei ole kovin vaikeaa, jos jonkin verran kestää syödä viljaa.
Tosin jos on keliakia, sitä ei kai kannattaisi syödä yhtään ??
Olen korvannut leivän mm. pähkinöillä, leikkeleillä, maustamattomalla jugurtilla, avocadolla, hirssipuurolla, puhdaskaurapuurolla jne.
Antioksidanttiklinikan lääkärit tai Tampereella Amplia klinikka ymmärtävät gluteeniyliherkkyyden päälle. Samoin ravintovalmentajat tunnuksella Pro Health (Paula Heinosen kouluttamia, saa vinkkejä gluteenittomaan elämään.)
Itse suosin luontaisesti gluteenitontaelämää, enkä ole kiinnostunut "gluteenittomista leivänkorvikkeista".