Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa viisaammat, ajattelenko kieroutuneesti vai joku muu?

Vierailija
17.11.2012 |

Tilanne on siis tämä...

Minulla on 5-vuotias tyttö. Naapurissa on 6-vuotias, 7-vuotias ja 10-vuotiaat tytöt.

Minun tyttöni on nyt pian vuoden ajan hakenut näitä tyttöjä leikkimään kanssaan joko ulos tai sisälle, vastaus on ollut arviolta 98 prosenttisesti ei nyt kun leikin Leenan kanssa, huomenna sitten.... Ja huomista ei koskaan tule.

Tytölleni on luvattu tulla hakemaan ja leikkimään kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja mutta lähes koskaan eivät tule :(

Olen puhunut tämän kuusivuotiaana äidin kanssa koska hänen kanssaan olemme olleet jonkin verran tekemisissä ja hän on sitä mieltä että tyttöjen täytyy joskus saada leikkiä myös kahdestaan ja että hän ei voi muokata tyttönsä haluamisia?!?

7- vuotiaan vanhemmat taas ruokkivat tilannetta käännyttämällä tyttöni ovelta sanoen että meille saa tulla vain yksi kaveri kerrallaan ja jos tyttöni menee hakemaan viittä vaille kymmenen hänet käännytetään ovelta koska kello on liian vähän ja kun hän menee uudestaan viisi yli kymmenen siellä on jo tämä kuusivuotias leikkimässä.... Huoh...

Itse olen sitä mieltä että ketään ei jätetä näin pienessä piirissä ulkopuoliseksi vaan kaikki halukkaat otetaan pääsääntöisesti leikkeihin, mutta toki joskus voi leikkiä myös ihan kahdestaan. Mielestäni tekevät myös karhunpalveluksen lapsilleen sekä muokkaavat heistä tulevaisuuden koulukiusaajia opettamalla heille että on ok syrjiä ja jättää muita leikeistä ulos ja antaa heille katteettomia lupauksia.

Tyttöni jolle on opetettu pienestä asti että lupaukset täytyy pitää, saattaa istua kotona tuntikausia odottamassa että koska kaverit tulevat hakemaan kun ovat hänelle niin luvanneet ja menee sitten lopulta illalla nukkumaan miettien että miksi ne eivät taaskaan tulleet kun kuitenkin niin lupasivat. Nämä lupaukset tehdään myös usein niin että siinä ovat tyttöjen vanhemmat kuulemassa kun lupaus annetaan, mutta eivät kuitenkaan huolehdi että se täytettäisiin....

Olen niin raivoissani ko. Vanhemmille etten oikein tiedä saanko tätä enää pidettyä sisälläni.... Kuulimme kuitenkin hyvin pieneen yhteisöön ja olisi hyvä jos täällä tultaisiin edes jotenkuten toimeen, joten siksi en haluaisi tästä mitään suurta riitaa...

Sanottakoon vielä että molemmat tytöt ovat olleet ainoita lapsia ja seitsemän vuotiaalla on nyt yksivuotias sisko ja kuusivuotias on vieläkin ainoa, meillä lapsia on neljä....

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin ja kesällä hän leikki paljon tyttöni kanssa juurikin siksi että nämä kaksi muuta pullauttivat hänetkin useimmiten pois porukasta, mutta nyt syksyn tultua hän kelpaa taas porukoihin mutta tyttöni ei vieläkään....

Vierailija
2/7 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse edellytän omilta lapsiltani lupausten pitämistä. Teidän tapauksessa etsisin 5-vuotiaalle parempaa seuraa, koska ei ole kiva jos aina joutuu pettymään.

On toisaalta ymmärrettävää, jos 10-vuotias ei välitä leikkiä 5-vuotiaan kanssa kauheasti...kurjaa silti tytöllesi!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin aika moni on näköjään tämän lukenut...

Vierailija
4/7 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos noin kauan on osoitettu, että tyttösi kanssa ei haluta leikkiä ja vanhemmat selvästi vain tukevat tätä linjaa, en kyllä itse enää yrittäisi näitä lapsia saada kavereiksi. Jos naapurin vanhemmat hyväksyvät tilanteen vaikka eivät sanokaan sitä ääneen, et voi heitä muuttaa, eikä mikään selkeämpi keskustelu asiasta voi muuttaa tätä pohja-asetelmaa, että niissä perheissä ei haluta tyttöäsi leikkiseuraksi. Ottakaa etäisyyttä ja olkaa vain naapureita.

Etsi tytöllesi seuraa muualta! Tuommoisessa tilanteessa roikkuminen ja naapurin tyttöjen tyhjien lupausten uskominen kuukausi toisensa jälkeen ei tee lapsellesi hyvää. Olivat syyt tähän mitä hyvänsä, teidän täytyy hakea omanhenkistänne seuraa muista ympyröistä. Yritä selittää tilanne tytöllesi tavalla, josta hän ei ota syytä itselleen mutta joka ei myöskään mustamaalaa naapurin lapsia. Tuollaisten ihmisten kanssa riittää vain tervehtimisvälit.

Vierailija
5/7 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat ollaan kyllä tekemisissä ja tullaan toimeen (6- vuotiaan vanhempien kanssa) ja olen äidin kanssa aiheesta puhunut useasti, hänen mielestään vikaan tämän toisen tytön vanhemmissa vaikka itse käyttäytyy ihan samalla lailla :(

Vierailija
6/7 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tää kertomasi myös lasten ulkoilua ja ulkoleikkejä, vai rajoittuuko vain sisäleikkeihin näitten lasten kotona?

Sinuna katsoisin jonkin aikaa mitä siitä seuraa, jos teidän tyttö ei kävis rimputtelemassa vähään aikaan olenkaan sen 7 v:n ovella, sillä minusta hänen äitinsä käytöksessä on kyllä jotain outoa. Eittämättä tosta 7 v:n äidistä vierailusääntöineen tulee mieleen Solsidanin hienostoäiti Mican lastenkasvatus ongelmineen;)

Yleensä aikuisten ei kamalasti kannattais puutua lasten leikkikaveri asioihin. Kuitenkaan ketään lähiyhteisön kaveriporukassa ei sais sulkea pois aikuisten toimesta.

Mites synttärit ja nimpparit. Käyvätkö lapset silloin toisillaan vai eivätkö kutsu silloinkaan kaikkia naapuriston lapsia?

Vierailija
7/7 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä tyttöni pääsi aina välillä ulkoleikkeihin mukaan mutta ei oikeastaan enää...

Tyttöni on kutsunut nämä tytöt synttäreilleen + muihin juhliin joita me olemme järkänneet mm. Lasten halloween ja pikkujoulut, mutta ei ole saanut vastakutsua edes synttäreilleen tältä 7-vuotiaalta, kuusivuotiaana synttäreille hänet kyllä kutsuttiin mutta hänellä oli serkkunsa synttärit yhtäaikaa eikä päässyt osallistumaan siksi.