Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumusero vs avioero?

Vierailija
16.11.2012 |

Kuulisin mielelläni kokemuksia siitä, miten on mennyt jos avioeron sijaan ollaankin päädytty asumuseroon??

En oikein jaksa uskoa että suhdetta saadaan enää toimimaan jos toinen kerran jo on lähtenyt yhteisestä kodista..

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisun tekemistä. helpompaa kaikille, jos erotaan reilusti kun liitto ei enää korjaudu.

Vierailija
2/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eihän mikään estä tulevaisuudessa olemasta yhdessä vaikka ei ole enää naimisissa.

Parempi kuitenkin jakaa ne kupit ja kipot ihan virallisesti jos molemmilla oma asunto ja oma elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä edelliset vastaukset kokemuksia vai mielipiteitä?

ap

Vierailija
4/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän yhden liiton, jossa päädyttiin asumuseroratkaisuun. Syynä omaisuus, jota kumpikaan osapuoli ei ilmeisesti halunnut ryhtyä pilkkomaan, lähinnä siis yhteisten lasten takia.

Molemmilla puolisoilla omat elämät, mutta tulevat hyvin toimeen. Toisaalta sen ikäisiä, ettei perheenperustaminen uusien kumppaneiden kanssa ollut enää ajankohtaista.

Vierailija
5/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemukseni on että erosin 14 vuotta kestäneestä avoliitosta. Palasimme yhteen vuoden eron jälkeen. Yhdessä ollaan edelleen. Meidän tapauksessa asumusero oli hyvä asia.

Vierailija
6/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemukseni on että erosin 14 vuotta kestäneestä avoliitosta. Palasimme yhteen vuoden eron jälkeen. Yhdessä ollaan edelleen. Meidän tapauksessa asumusero oli hyvä asia.

lähemmin miten asiat sujuivat - onko lapsia kuviossa? Mikä sai palaamaan yhteen?

ap

Vierailija
7/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä miehen alkoholismi. En halunnut erota siitä koska yritti raitistua, mutta en myöskään halunnut katsella vieressä ja pelätä retkahdusta. Päätettiin että asutaan eri osoitteissa ja katsotaan tilannetta uudestaan kunhan mies on osoittanut raitistuneensa ja saanut vähän luottamusta takaisin.

Nyt mies on ollut raittiina 5 vuotta ja meillä menee hyvin.

Vierailija
8/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako asumuserossa oleva puoliso esim työmarkkinatukea ilman että toisen puolison tulot vaikuttava vähentävästi?

Meneekö omaisuus jakoon?

Saako asumuserossa elävä seurustella ja elää avoliitossa jonkun toisen kanssa?

Voidaanko lapsen huoltajuus jakaa kahden asumuserossa elävän kesken vai onko vain jompikumpi oikeutettu olemaan huoltaja?

Periikö asumuserossa elävä jos toinen puoliso kuolee?

Päättyykö asumusero aina avioeroon jonkun määräajan umpeuduttua, vai voiko sitä jatkaa ikuisesti?

Asumusero voisi minun kohdalla olla yksi vaihtiehto, en ole tiennyt että sellainen juridinen elämismuoto on vielä olemassa.

Vierailija
9/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun erosimme, minä olin joka lähdin. Olin ihan satavarma ettemme ikinä palaa yhteen. Lapsia meillä ei ollut.

Asumuseron aikana käsittelimme eroa tahoillamme. Sain etäisyyttä asioihin ja selvitin itselleni mitä haluan elämältä ja ikäänkuin löysin itseni uudelleen. Minä tein aloitteen yhteenpaluuseen. Rakkaus ei ikinä loppunut. Tajusin vain eräänä päivänä sen kristallin kirkkaasti.

Yhteenpaluumme jälkeen meille on tullut lapsi. Ihan mutkatonta yhteenpaluu ei ole ollut. Olen paljon vaativampi suhteessa kuin ennen. Puhumme enemmän, riitelemme välillä. Mieheni on muuttunut jossain asioissa paljonkin. Ja juuri niissä asioissa johon toivoin aikonaan muutosta.

Vierailija
10/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentti #6.

Vierailija
11/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko asumisero ollenkaan naimisissa olevia pareja vai onko se jokin avoliitossa olleiden eromuoto?

Vierailija
12/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako asumuserossa elävä seurustella ja elää avoliitossa jonkun toisen kanssa?

jo meidän avioliiton aikana. Ihan laillista on :)

Vierailija
13/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys on nyt siitä, että miten käy työttömän vaimoni kanssa jos otan ja muutan pois? Tähän asti hänellä ei ole ollut mitään tuloja koska minä tienaan liikaa. Muuttuuko tilanne jos muutan pois ja otan asumuseron, vai syyllistynkö heitteillejättöön?

Saanko lapsen mukaani vai jääkö lapsi automaattisesti äidin luo? Voinko vaikuttaa siihen asiaan mitenkään?

En haluaisi puolittaa omaisuuttamme. Asunto jossa asumme on aika huonokuntoine ja täynnä vaimon roinaa. Asunnon myyminen olisi valtava vaiva meille emmekä niillä rahoilla saisi kahta kunnollista asuntoa. Itselleni riittää kun saan matkalaukun ja hammasharjan ja vaatekaappini sisällön mukaani. Pääasia että saisin päättää omasta elämästäni ja omista tienaamistani rahoistani. Onnistuuko se jos otan asumieron?

Vierailija
14/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako asumuserossa oleva puoliso esim työmarkkinatukea ilman että toisen puolison tulot vaikuttava vähentävästi? Meneekö omaisuus jakoon? Saako asumuserossa elävä seurustella ja elää avoliitossa jonkun toisen kanssa? Voidaanko lapsen huoltajuus jakaa kahden asumuserossa elävän kesken vai onko vain jompikumpi oikeutettu olemaan huoltaja? Periikö asumuserossa elävä jos toinen puoliso kuolee? Päättyykö asumusero aina avioeroon jonkun määräajan umpeuduttua, vai voiko sitä jatkaa ikuisesti? Asumusero voisi minun kohdalla olla yksi vaihtiehto, en ole tiennyt että sellainen juridinen elämismuoto on vielä olemassa.

Aviopuolisot asuvat vain eri osoitteissa, juridisesti tilanne siis sama kuin asuisivat yhdessä.

Vierailija
15/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuolisot asuvat vain eri osoitteissa, juridisesti tilanne siis sama kuin asuisivat yhdessä.

Olenko siis velvollinen elättämään puolisoani joka on työttömänä, jos muutan pois eli otan asumiseron? Sen tiedän että alaikäiselle lapselleni olen velvollinen maksamaan elatusmaksua mutta miten puolison akanssa? Lakeja paremmin tuntevat, vastatkaa!

Vierailija
16/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumuseroa olemassa muuta kuin se kun avioeroa harkitaan se puoli vuotta?

Kai voi muuttaa omaan asuntoon vaikka ei ota eroa mutta silloihan on yhä virallisesti naimisissa. Keskenään voi sopia mitä vaan mutta viranomaiset kai kohtelee kuin naimisissa olevia koska eroa ei ole haettu.

Vierailija
17/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumuseroa olemassa muuta kuin se kun avioeroa harkitaan se puoli vuotta? Kai voi muuttaa omaan asuntoon vaikka ei ota eroa mutta silloihan on yhä virallisesti naimisissa. Keskenään voi sopia mitä vaan mutta viranomaiset kai kohtelee kuin naimisissa olevia koska eroa ei ole haettu.

Mulal on todelline ongelm akoska vaimola ei tuloja, hän on "taiteilija" ja estynyt saamaan mitään tukia KELA:lta koska minun tuloni vaikuttavat.

Kämpän myynti meidän tilanteessa mahdotonta, täynnä vaimon roinaa ja kämppä huonokuntoinen. Ei olisi varaa vaihtaa kahteen muuhun kämppään pk-seudulla eikä vaimo saisi roinaansa minnekään.

Lapsi herkässä iässä ja koulussa , ei mahdollista muuttaa toiselle paikkakunnallekaan, minun työni on pk-seudulla einkä minäkään voi muuttaa perheen perässä minnekään muualle.

Haluaisin tietää että voinko muuttaa pois ja vapautua velvollisuuksista elättää vaimoani ilman että omaisiuutemme pistetään myyntiin ts heitetään kadulle?

Lakkaako velvollisuuteni edes jos joudun vankilaan? Sekö on ainoa vaihtoehto?

Vierailija
18/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

herättää keskustelua, olisi kiva kuulla lisää kokemuksia teiltä, jotka olette jo olleet tässä tilanteessa.

Jaksamista sinulle jolla on taiteilijavaimo, kuulostaa haastavalta...

ap

Vierailija
19/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää että voinko muuttaa pois ja vapautua velvollisuuksista elättää vaimoani ilman että omaisiuutemme pistetään myyntiin ts heitetään kadulle? Lakkaako velvollisuuteni edes jos joudun vankilaan? Sekö on ainoa vaihtoehto?

Eihän sitä omaisuutta ole pakko jakaa tai myydä.

Vierailija
20/26 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eihän sitä omaisuutta ole pakko jakaa tai myydä.

[/quote]

Mitä tapahtuu jos ei kämppää jaeta ja avioerossa, ja toine puoliso ei lunasta sitä itselleen? Kenen omaisuutta se on? Omistanko mä silloin yläkerran ja vaimo alakerran? Jos on osakehuoneisto niin kumpi maksaa yhtiövastikkeet?

Meillä on todellinen ongelma, kömppä yhteinen, mutta täynnä vaimon omilta vanhemmiltaan saatua roinaa.

Jos otan avioeron niin roinat ei mahdu minnekään.

Lisäksi saisin appivanhempieni vihat päälleni. Appiukollani on haulikko ja hirvikivääri ja ärjy ja hankala tyyppi muutenkin.

Jos ottaisin asumuseroon ja muuttaisin esim ulkomaille (se on ollut suuri haaveeni) niin mitä velvollisuuksia mulla olisi vaimoani kohtaan enää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän