Tutkimus: Jopa yksi lasi viiniä viikossa voi vahingoittaa sikiötä
"Brittiläisten Oxfordin ja Bristolin yliopistojen tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan alkoholista kannattaa pidättäytyä raskauden aikana kokonaan.
Tutkijat seurasivat 4 000:ää sikiötä sekä heidän äitiensä alkoholinkäyttöä. Tulosten mukaan jopa yhdestä kuuteen alkoholiannosta viikossa vaikutti lapsen älykkyyteen, kun sitä testattiin kahdeksanvuotiaiden keskuudessa.
Tutkijoiden mukaan selkeää syy-yhteyttä ei ole, mutta tulokset ovat kuitenkin sensuuntaisia, että todennäköisin syy huonompaan älykkyysosamäärään on alkoholinkäyttö.
Asiasta kertoi
BBC"
Oli pakko kopsata tuo omaksi aloitukseksi, kun jotkut aina mankuvat että asiasta ei ole tutkimuksia.
Kommentit (34)
Viiniä juodaan viinilasillinen ja kossua shottilasillinen... Ap tarkoitti sillä määrällä juuri sitä, ettei viiniä ja viinaa juoda samaa määrää litroissa vaan niin, että juoman sisältämä alkoholimäärä on sama. Tuolloin vaikutukset sikiöllekin ovat samat.
ja anteeksi että jankutan, mutta alkoholi on - kuten me kaikki tiedämme - hermomyrkky. Jos et antaisi syntyneelle vauvalle viiniä, miksi antaisit sikiölle. ap
Jos lääkäri määrää juomaan alkoholia raskausaikana ei ole välttämättä ihan huono ajatus kysyä mielipidettä vielä toiselta lääkäriltä. Uteliaisuus heräsi sen suhteen miten viini nostaa hemoglobiinia?
miksi piimä-Suomi on kautta vuosisatojen tuottanut maapallon älykkäimmät ihmiset.
Siis ihme tutkimus jos pienin määrä viikossa 1-6 annosta! En kyllä tunne ketään joka joisi noin paljon raskaana.
Lasi viiniä pari kertaa koko raskausaikana ei kyllä vaikuta mitenkään mutta jos vetää pullon tai kaksi viikossa niin varmasti vaikuttaa!
Itse olen molemmissa raskauksissa juonut lasillisen viiniä pari kertaa. Lapset ovat todella fiksuja ja jo teinejä eikä vielä ole mitään vikaa havaittavissa.
Jos nämä pari viinilasia on älykkyyttä laskenut niin hyvä niin koska olisivat pian olleet neroja...ja kaikkihan tietää, että suurin osa neroista on lähellä hulluutta :)
älyllinen suorituskyky olisi vain ja ainoastaan kiinni äidin odotusaikana kerran viikossa nauttimasta viinilasillisesta? BBC on nyt kyllä oikonut jonkin verran tutkimuksen tuloksissa.
Ei ole suomi satoja vuosia juonut piimää tai maitoa ympäri vuoden koska ennen vanhaan lehmät eivät tuottaneet maitoa talvella.
Tosiaan rikkaat lipitti sitä viiniä jo silloin ja maataloissa tehtiin olutta...
Siis ihme tutkimus jos pienin määrä viikossa 1-6 annosta! En kyllä tunne ketään joka joisi noin paljon raskaana.
Lasi viiniä pari kertaa koko raskausaikana ei kyllä vaikuta mitenkään mutta jos vetää pullon tai kaksi viikossa niin varmasti vaikuttaa!
Itse olen molemmissa raskauksissa juonut lasillisen viiniä pari kertaa. Lapset ovat todella fiksuja ja jo teinejä eikä vielä ole mitään vikaa havaittavissa.
Jos nämä pari viinilasia on älykkyyttä laskenut niin hyvä niin koska olisivat pian olleet neroja...ja kaikkihan tietää, että suurin osa neroista on lähellä hulluutta :)
Yhtä älykkäitä kuin äitinsä. Tutkimukset valehtelee, sillä kyllä mamma nää jutut tietää.
viiniä raskausaikana eikä niiden lapsille tullut mitään. Ja lapset on ihan yhtä fiksuja kuin äitinsäkin.
Av-mammahan voi tehdä tuon diagnoosin vaikka vauvan ollessa kaksi viikkoa: sillä on oikea määrä sormia ja varpaita, joten jatkan viininjuontia myös imetysaikana. Siitä ei voi olla haittaa.
En tietenkään kannata alkoholin juomista millään lailla, mutta miksei noita haittoja ole niissä kulttuureissa missä pieni lasi viiniä kuuluu jokaiselle aterialle - myös raskaanaolevilla (Ranksa, Italia, Espanja jne.)
Itse jouduin nauttimaan konjakkia esikoisen aikaan supistuksiin eikä tuossa pojassa ole muuta vikaa kuin että kouluttautui insinööriksi:D Koulukin meni reilusti yli 8 keskiarvolla... Ja luulen että vaivat olisi jo tulleet esiin - on meinaan 30+...
Jos lääkäri määrää juomaan alkoholia raskausaikana ei ole välttämättä ihan huono ajatus kysyä mielipidettä vielä toiselta lääkäriltä. Uteliaisuus heräsi sen suhteen miten viini nostaa hemoglobiinia?
Määräyksen antoi silloinen tämän sairaalan synnytysosaton ylilääkäri, nyttemmin eläkkeellä.
Jotenkin perusteli sen hemoglobiininkin, mutta en sitä muista. Kaveri sai ennenaikaisiin supistuksiin, jotka ei olleet laantua. Oli jo vuodelevossakin. Muistaakseni tarjos konjakkihuikkaa mutta kun kaveri sanoi, ettei uppoa, niin sanoi, että lasi punaviiniä ajaa saman asian.
Olin keskieuroopassa töissä nuorempana ja siellä juotettiin olutta synnärillä äideille, jotta maito nousisi!
Kaikenlaisia vanhankansan tapoja.
Supistukset helppas ja lapsi syntyi täysiaikaisena.
1-6 annosta viikossa...siis jos juo 1 lasin viiniä viikossa niin se on ihan eri asia kuin jos juo 6 lasia viikossa.
Varmasti todella harva suomalaisäiti juo raskaana ollessaan edes sitä 1 lasia viikossa saatikka kuutta!
Moni juo koko raskausaikana ehkä sen pari lasia mutta siitähän tässä tutkimuksessa ei ole kyse.
Kun ei ole älyä sen vertaa, että osaisivat lukea!
Tutkimus 1-6 annosta VIIKOSSA ja jos juo 1-6 annosta KOKO RASKAUSAIKANA on sitten ihan eri juttu.
viiniä raskausaikana eikä niiden lapsille tullut mitään. Ja lapset on ihan yhtä fiksuja kuin äitinsäkin.
Av-mammahan voi tehdä tuon diagnoosin vaikka vauvan ollessa kaksi viikkoa: sillä on oikea määrä sormia ja varpaita, joten jatkan viininjuontia myös imetysaikana. Siitä ei voi olla haittaa.
En tietenkään kannata alkoholin juomista millään lailla, mutta miksei noita haittoja ole niissä kulttuureissa missä pieni lasi viiniä kuuluu jokaiselle aterialle - myös raskaanaolevilla (Ranksa, Italia, Espanja jne.)
Itse jouduin nauttimaan konjakkia esikoisen aikaan supistuksiin eikä tuossa pojassa ole muuta vikaa kuin että kouluttautui insinööriksi:D Koulukin meni reilusti yli 8 keskiarvolla... Ja luulen että vaivat olisi jo tulleet esiin - on meinaan 30+...
raskaanaolevat juo viiniä. Tää on yleinen harha jota hoetaan, kun puolustellaan viininjuontia. Useimmat naiset näissä maissa lopettaa sen viininjuonnin plussatestin jälkeen.
Ja milloin mammat tajuaa, että yksi tai kaksi lasta, jotka ei ole vahingoittuneet viininjuonnista ei vesitä kaikkia tutkimuksia. On aika holtitonta mennä sanomaan, että juo vaan viiniä, ei se mitään haittaa kun ei munkaan lapselleni sitä mitään tullut. Huonolla tuurilla sille toiselle lapselle tulee. Useimmille ei tule, se on totta, mutta joillekin tulee.
ei 1-6 annosta viiniä raskausaikana. Toki yksittäinen lasillinenkin raskausaikana voi herkkään kehitysvaiheeseen osuessaan saada aikaan vaurion, kuten myös light juomat tai cocacola, mutta hysterisointi on turhaa.
Lääkärit on joskus jopa määränneet odottavalle äidille ennenaikaisiin supistuksiin liian alhaiseen verenpaineeseen, alhaiseen hemoglobiiniin lasin pari viiniä.
Raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana kannattaa pidättäytyä alkoholista täysin, solunjakautuminen on silloin niin nopeaa, että riski osua johonkin tärkeään vaiheeseen on erittäin korkea.
Ilman humaltumista lasi pari viinä koko raskauden toisen ja kolmannen kolmanneksen aikana tuskin sikiötä vahingoittaa.
Itse en kaipaa lasillistakaan, mutta jos lääkäri sitä johonkin vaivaan ehdottaa menen syömään hyvin ja juon lasin punaviiniä.
Ystävälleni tuli tällainen määräys loppuraskaudessa lääkäriltä. Sitä siinä sitten ihmeteltiin ihan urakalla. Lapsi nyt jo 10v ja sekä äiti että lapsi ovat voineet hyvin eikä älyssäkään mitään vikaa.