Minusta raskaana olevat, joiden on pakko saada se viinilasillisensa, ovat alkkiksia!
Normaali ihminen voi ongelmitta olla juomatta tippaakaan viinaa raskausajan ja pidempäänkin. Jos ei pysty niin on alkoholiongelma.
Kommentit (18)
Eli katson asiaa siltä kantilta, että ne jotka todellakin pystyvät jäämään siihen lasilliseen voivat sen myös ottaa. Itse olen raskausaikana alkoholista totaalikieltäytyjä, se vie muuten mukanaan ja sitä taakkaa en halua kantaa.
...perinteisissä viinimaissa on vuosituhansien aikana voinut syntyä yhtään tervettä lasta, kun kohtuullinen viinin juominen on ollut odottaville äideillekin aivan normaali tapa? Ja ihan hyvin ovat jälkeläisiä tuottaneet. Vähintään yhtä hyvin kuin piimää litkineet suomalaiset.
mitään. Mut totta on ettei sikiölle kauhean monta viinilasillista raskauden aikana hyvää tee.
Jokainen humala tuhoaa aivoja - pysyvästi. Nuorilla ihmisillä helpommin.
Ja tämän hermomyrkyn juominenko olisi turvallista raskausaikana? Hermomyrkkykö ei aiheuttaisi mitään sikiölle? Kyllä mä uskon, että niitä vaurioita tulee jo pienestä määrästä. Myrkky on myrkky. Tupakasta kyllä paasataan ja yhtäkään ei saisi kukaan raskausaikana polttaa, mutta hermomyrkkyä saa nauttia??
Olen samaa mieltä, että jonkin sortin alkoholiriippuvuus on, jos raskausaikana pitää juoda alkoholia.
Mulle on tärkeä osa elämää se, että joskus syödään kunnolla ja silloin se (enintään puolikas) viinilasillinen kuuluu ateriaan. Minä pystyn pitämään sen siinä, ja alkuraskaudessa ei pisaraakaan. Ymmärrän silti että näistä ei kannata "huudella", koska suomessa alkoholikulttuuri on sellainen että helposti jollain menee yli.
En todella usko että siitä pikkumäärästä viiniä on ollut minun vauvalle mitään haittaa. Kyllähän kaikenlaisia kemikaaleja saadaan muutenkin, esim. muovisista juomapulloista irtoaa ties mitä muoveja, bisfenyli-a:ta jne.
Ihmiset ovat kautta aikain nauttineet alkoholia.
Sehän on peräti säilömistapa.
Kotikaljat ja simatkin sisältävät alkoholia.
Menneinä aikoina palkkakin saatiin "ruokaoluena", jossa on alkoholia.
Kas kummaa kuinka ihmiskunta onkaan räjähdysmäisesti lisääntynyt, vaikka alkoholia on käytetty ihan arjessa! (linnutkin nauttivat hermomyrkkyä marjoista)
Minä ole nauttinut juhla-ateriat punaviinin kera olen sitten raskaana tai en. Eivätkä lapseni poikkea millään tavoin keskiverto normista, ovat erittäin kauniita, fiksuja ja terveitä. Eivät koskaan ole olleet millään tavoin ongelmalapsia!
Humalahakuinen juominen on yksi asia ja
alkoholistit ovatkin sitten aivan oma lukunsa!
Mulle on tärkeä osa elämää se, että joskus syödään kunnolla ja silloin se (enintään puolikas) viinilasillinen kuuluu ateriaan. Minä pystyn pitämään sen siinä, ja alkuraskaudessa ei pisaraakaan. Ymmärrän silti että näistä ei kannata "huudella", koska suomessa alkoholikulttuuri on sellainen että helposti jollain menee yli.
En todella usko että siitä pikkumäärästä viiniä on ollut minun vauvalle mitään haittaa. Kyllähän kaikenlaisia kemikaaleja saadaan muutenkin, esim. muovisista juomapulloista irtoaa ties mitä muoveja, bisfenyli-a:ta jne.
Raskausaikana en ole ottanut ikinä mitään. Mä pystyn helposti jättämään sen viinin kokonaan pois. Mä en juo ikinä enempää kuin kaksi lasillista eli pitkällä juhla-aterialla saattaa mennä se pari lasia. Mulla humahtaa päähän jo se vajaa viinilasillinen, kuten usein käy vähän alkoholia nauttiville. Jos se pikku määrä vaikuttaa noin vahvasti minuun, niin eiköhän siitä jotain mene sikiöönkin.
Jos lasillisella viiniä ei ole mitään vaikutusta ihmiseen, niin silloin taitaa yleensä nauttia enemmänkin alkoholia. Sietokykyhän nousee, mitä enemmän juo.
voi olla sikiölle vaarallista kun stressihormoonit pommittaa vauvelia 24/7.
Alkoholisti on sellainen ihminen joka juo koko ajan tai ei osaa juoda sitä yhtä lasia vaan vetää koko pullon.
Pienestä punaviinilasillisesta ruuan kanssa ei tule humalaan oli raskaana tai ei.
Itse join tytärtä odottaessa vain 1 lasin viiniä hääpäivänä ja poikaa odottaessa pikkujouluissa 1 lasin viiniä ja ihan hyvällä omallatunnolla.
Jos se on jonkun mielestä alkoholismia niin kyllä on mustavalkoinen elämä.
vaikka vähän juo siihen päälle. Jotenkin sitä ajattelis että mitä vähemmän myrkkyjä niin sen parempi, eli jätetään se alko pois, ne muut kemikaalit on jo ihan tarpeeksi sille sikiölle.
Ja sitä haittaa ei tiedä kukaan, useimmat lääkärit myöntää ettei mitään turvallista rajaa ole. Huonolla tuurilla siitä puolesta lasista voi olla haittaa jos se sattuu johonkin tiettyyn kehitysvaiheeseen. Uskoa toki voi mitä haluaa, mutta se on vain uskoa se, ei välttämättä totuus.
voi olla sikiölle vaarallista kun stressihormoonit pommittaa vauvelia 24/7.
Alkoholisti on sellainen ihminen joka juo koko ajan tai ei osaa juoda sitä yhtä lasia vaan vetää koko pullon.
Pienestä punaviinilasillisesta ruuan kanssa ei tule humalaan oli raskaana tai ei.
Itse join tytärtä odottaessa vain 1 lasin viiniä hääpäivänä ja poikaa odottaessa pikkujouluissa 1 lasin viiniä ja ihan hyvällä omallatunnolla.
Jos se on jonkun mielestä alkoholismia niin kyllä on mustavalkoinen elämä.
Ja ihan siis vajaa viinilasillinen. Ei se humalaa ole vaan huppeli. Mutta mä juonkin todella vähän ja todella harvoin. Mulla ei tule stressiä alkoholittomuudesta, enkä mä koe sitä nipottamiseksikaan. Alkoholi kun ei ole mulle mienkään tärkeää :) Ilman ponnistuksia voisin jättää sen vähänkin pois kokonaan.
Tietenkin, jos on tottunut juomaan, se juomattomuus voi aiheuttaa tuon mainitsemasi stressin, mutta silloin on jo aika riippuvainen alkoholista, eikö?
Perhepiirissä on pari gynekologia, jotka hekin ovat samaa mieltä. Raskaana olevat naiset saattavat kuulemma oikein mankua heille, että eikö nyt edes yhtä lasillista voisi välillä ottaa... Kummankin linja on se, että alkoholia ei tulisi juoda raskausaikana yhtään, koska alkoholinkäytön turvallista rajaa ei tiedetä.
Kyllä minäkin ihmettelen mikä siinä alkoholissa on niin vastustamatonta, ettei sitä voi edes raskausaikana korvata muilla juomilla. Miksi esimerkiksi saunan jälkeen pitää juoda kaljaa tai siideriä - edes sitä yhtä? Miksei voi juoda vaikka mehua? Ja miksi joku ruoka muka välttämättä vaatii punaviiniä? Miksei voi juoda sen sijaan kivennäisvettä?
Outoa, minulle taas tuttu gyne jutteli, että on tutkimustuloksia, joiden mukaan silloin tällöin lasin viiniä (max. 1 annos päivässä kerran viikossa tai harvemmin) nauttivat naiset saavat älykkäämpiä lapsia kuin täysin alkoholittomalla linjalla tai runsaasti alkoholia nauttivat äidit. Näitä tutkimuksia ei kuitenkaan voida julkisesti uutisoida muuta kuin ammattilehdissä, sillä joku raskaana oleva äiti saattaisi vetää överiksi alkoholin nauttimisen, jos kerrotaan minimaalisen käytön "eduista".
muutaman tyypin, jotka ovat ottaneet jonkin verran alkoholia raskausaikana, eivätkä he kyllä alkoholisteja ole, eivätkä muutenkaan mitenkään epänormaaleja ihmisiä, vaikka en kyllä ole samaa mieltä heidän kanssaan raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä. Itse en ottanut sitä yhtäkään, maistoin kyllä pariin otteeseen mieheni lasista jotain.
Musta alkoholi raskausaikana tuntui vaan jotenkin todella huonolta idealta, ja kyllähän alkoholi on tutkimusten valossa pahaksi sikiölle. Koska turvallista rajaa ei tunneta, voin ihan hyvin olla ilman raskausaikana.
Outoa, minulle taas tuttu gyne jutteli, että on tutkimustuloksia, joiden mukaan silloin tällöin lasin viiniä (max. 1 annos päivässä kerran viikossa tai harvemmin) nauttivat naiset saavat älykkäämpiä lapsia kuin täysin alkoholittomalla linjalla tai runsaasti alkoholia nauttivat äidit. Näitä tutkimuksia ei kuitenkaan voida julkisesti uutisoida muuta kuin ammattilehdissä, sillä joku raskaana oleva äiti saattaisi vetää överiksi alkoholin nauttimisen, jos kerrotaan minimaalisen käytön "eduista".
oli Ylen uutissivulla tutkimus siitä, miten se ihan vähäinenkin "yksi viinilasi silloin tällöin" -alkoholinkäyttö vaikuttaisi korreloivan ALHAISEMMAN ÄO:n kanssa.
vaikka joinkin pienen lasin skumppaa vappuna kun olin raskaana. Muuten en sitten alkoholia juonutkaan, jos 0,5% alkoholia sisältävää siideriä ja olutta ei sellaisiksi lasketa?
Tiukkapipojen piirissähän tietenkin varmaan lasketaan.
Alkoholittomia versioitakin löytyy niin paljon ja hyviä, ettei sitä alkoholia edes tarvitse. Itse join alkoholitonta olutta (ehkä kerran kuussa odotusaikana), koska tykkään siitä oluen mausta.
Lopetin kaikenlaisen alkoholipitoisen juomisen siihen, kun aloin odottaa esikoistani.