Pärjääkö -3 näöllä ajoittain ilman laseja?
Kommentit (25)
Minä olin ajoittain ilman laseja, kun näköni oli huonommassa silmässä -2. Sen jälkeen kun näkö huononi tuosta, en käytännössä voinut olla ilman laseja.
Kotona pystyy puuhastelemaan ilman laseja,esim laittaa ruokaa. Mutt esim tv:tä ei pysty kattoo
käytännössä, paitsi jos ajan pimeällä autoa. Mulla tosiaan ei ole ajokortissakaan vaatimusta että tarvisi käyttää laseja.
käytännössä, paitsi jos ajan pimeällä autoa. Mulla tosiaan ei ole ajokortissakaan vaatimusta että tarvisi käyttää laseja.
itselläni on -2,5 ja olen aivan sokea.
Onko molemmissa silmissä -3? Entäs telkkarin katselu kuin se onnistuu?
Telkkarin katselu onnistuu hyvinkin kunhan on tarpeeksi iso telkkari ja tarpeeksi lähellä. 32 tuumainen kapeahkon olohuoneen toisella seinällä toimii ihan hyvin, tekstit näkee jne. Toki näkymä terävämpi olisi laseilla, mutta minä inhoan laseja niin paljon että mieluummin katselen vähän usvaisempaa maailmaa kuin käytän laseja.
Onko molemmissa silmissä -3? Entäs telkkarin katselu kuin se onnistuu?
Telkkarin katselu onnistuu hyvinkin kunhan on tarpeeksi iso telkkari ja tarpeeksi lähellä. 32 tuumainen kapeahkon olohuoneen toisella seinällä toimii ihan hyvin, tekstit näkee jne. Toki näkymä terävämpi olisi laseilla, mutta minä inhoan laseja niin paljon että mieluummin katselen vähän usvaisempaa maailmaa kuin käytän laseja.
Tällä vastaajalla ei kyllä todellakaan ole -3 laseja...
t. -3.25 eikä juuri mikään onnistu ilman laseja. Ihmisten ilmeitä/kasvoja ei tunnista, telkkaria ei näe, enkä minä kyllä kokkaakaan ilman... No kirjan lukeminen on ok, tähän läppärin näytölle en näe kirjoittaa ilman laseja.
Ja lasit aivan koko ajan. Ehkä aamulla vessaan menen ilman laseja, mutta heti sen jälkeen lasit silmille.
Jos inhoat laseja, mene leikkaukseen!
ja lääkärin tarkastuksessa ajokorttiin tulee ihan saletisti vaatimus laseista. Sitä ei tietty ole, jos kortti on 20 vuoden takaa ja näkö huonontunut vasta myöhemmin.
Kyllä ihmiset näkee ja ei nyt puita päin kävele, mutta muuten on vaikeaa. En pystyisi esim. oikeaa bussia pysäyttämään tai katsomaan tv:tä tai menemään elokuviin ilman laseja. Jos olisin koululainen, en näkin taululle ilman laseja. Kylpylässä ja uimassa olen kyllä ilman laseja ja pärjään.
Näkö on myös tottumis kysymys. Jos ei koskaan käytä laseja ja näkö huononee pikkuhiljaa, niin siihen tottuu. Mutta jos laseja alkaa käyttää, ei voi olla ilman.
ellei ole tuttuja ja noin metrin päässä. Ei voi ajaa autoa eikä näe bussin numeroita.
-2 ja -2,5
kouluterveydenhoito ei ollut kertonut mitään eli ilmeisesti näki jotain ilman lasejakin
Mulla on toinen silmä tuota luokkaa ja jos katselen vain silä maailmaa, niin en kyllä näe yhtään mitään tarkasti. Älä huijaa itseäsi vaan pistä lasit päähän, olet vaaraksi itsellesi ja muille muuten.
Mutta en poistu kotoa ilman laseja
-3 dioptrin näöllä näkee 0,33 metrin päähän tarkasti, mutta 0,35 on jo selvästi hieman pehmeä ja metriin asti ei näe juuri mitään, kaikki alkaa olla sumua.
-0,5 dioptrilla näkee vastaavasti 1/0,5=2 metrin päähän terävästi.
Todella törkeää liikenteen vaarantamista ajaa noilla lukemilla ilman laseja!
ja lääkärin tarkastuksessa ajokorttiin tulee ihan saletisti vaatimus laseista. Sitä ei tietty ole, jos kortti on 20 vuoden takaa ja näkö huonontunut vasta myöhemmin.
saamaan ajokorttiin vaadittavan näöntarkkuuden kyllä, vaikka ilman siristelyä näenkin paljon huonommin. Iän myötä mulla on kaukonäkö kyllä parantunut merkittävästi joten voi olla että enää en tarvitsisi tosiaan -3 laseja, en ole lukioiän jälkeen käynyt tutkituttamassa.
ja -2,75. Joskus kaverin kyydissä olen testannut nostaa lasit pois ja ei kyllä tulisi mitään. Hyvä jos kaistaviivoja näkee. Joku saattaa kävellä alle ja lapseia nyt tuskin huomaisi ennen kuin ihan kohdalla ja kirkkaana päivänä.
Kotona voin olla ilman laseja ihan hyvin. Kaikki tavarat löytyy oikeilta paikoiltaa joten no broplem.
Kuinka sokeita tuolla liikenteessä liikkuu jos -3 ilman laseja..?
Mulla myös miinusta toisessa silmässä 1,5 ja toisessa 1,75 verran, ja aika vaikeaa olisi kuvitella esim. autolla ajamista ilman laseja. Kotona puuhastelu onnistuu oikein hyvin, mutta tv:n tarkka katseleminen on aivan mahdotonta ja kadulla kulkeminen ilman laseja aiheuttaa auttamatta sen, ettei tule huomattua/nähtyä/tunnistettua kaikkia tuttuja kun ei vaan yksinkertaisesti näe riittävän hyvin kasvonpiirteitä.
Jos joku ihan oikeasti ajaa autolla -3 silmillä ilman laseja tai piilareita, kyllä siinä jo vaarannetaan turvallisuus ja aiheutetaan hengenvaarallisia tilanteita.
olen laittanut johonkin outoon paikkaan.