Supistuksia jo nyt??
Hei!
Millä viikolla teillä on ollut ensimmäiset supistukset? Itse olen rv 14 ja nyt viikon ajan olen iltaisin nukkumaan mennessä ja useasti öisin huomannut, että alavatsani on kivikova. Kipuja ei ole mutta masu on selvästi tosi pinkeenä. Onko nämä ylipäätään supistuksia ja onko normaalia, että niitä esiintyy näin aikaisin?
Kiitos
Kommentit (4)
Miten muilla kohdunsuun tilanne (vk18-19)...
Mulla alkoi siis viikolla 13 supistukset. Pienikin paine vatsan päällä herkistää, samoin vessähätä, paikallaan pitkään istuminen, tulee tunnin välein useimmiten, joka päivä, välillä vähemmän kipeitä, välillä en viitsi puhua samaan aikaan, kun tuntuu sen verran. Ei ole viidessä 5-6 viikossa vielä onneksi ehtineet tehdä paljonkaan. Kannattaa tarkistuttaa lähtötilanne, jos sitä ei ole vielä tehty ja sitten vaan kontrolliin.
Mulla on nyt viikko 20 menossa. Oon pari viikkoo tuntenut pikkusen liikkeet. Välillä oikein hätkähdän, kun mahassa pompahtaa. Sitä on vaikee selittää, mutta ilmeisesti se johtuu pikkusen liikkeistä. Alussa mietin et onko se supistelua, kun se tuntuu välillä ikävältä. Kertokaa mulle miltä ne supistukset oikein tuntuu. Ensimmäinen tulossa ja kaikki on uutta...
Minulle ainakin sanottiin, että kun maha on kova mutta kivuton, on tämä vaan ns kohdun harjoittelua, joka alkaa heti kun raskaus alkaa, ja jatkuu loppuun asti. Eli siitä ei kannata välittää, on asiaan kuuluvaa. Mutta jos tämä mahan koveneminen tulee kivun kanssa, voi olla kysymys supistuksista ja se kannattaa aina tarkistuttaa.
viikkoja nyt 19. Supistuksia tulee aika tiheäänkin, jopa välillä 20min välein. Yritin tuossa tavoitella neuvolan kätilöä, mutta puhelinaika kätilölle vasta puolilta päivin. Jotenkin alkaa itsekin jo huolestua.