20 v tyttären kanssa vaikeaa...
En tiedä enää mitä tehdä, 20 vuotias tyttäreni on aivan mahdoton. Jotenkin tuntuu siltä että mittani on nyt tullut täyteen ja hänen on aika etsiä omaa kotia. Olen yksinhuoltaja joten en saa apua edes hänen isältään. Omalle äitilleni olen puhunut mutta en ole saanut häneltä mitään neuvoja..
Tytär on viimeisin vuoden aikana muuttunut; koulu menee edelleen hienosti mutta vastapainoksi sille juhliminen maistuu. Hän ottaa pikavippejä (jotka koituu minun maksettavaksi) ja juhlii sillä rahalla. Hän käy kyllä töissä vknloppuisin mutta en ymmärrä sitä että jos on lauantaina menossa aamuvuoroon töihin niin kotiin hän tulee lauantaiaamuna noin 3-4 maissa ja haisee vanhalle viinalle. Olen sanonut ettei tämmöinen peli vetele joka vknloppu mutta meno vaan yltyy. Minä en saa nukutuksi kun hän tulee aamuyöllä kotiin ja sekin jo minua harmittaa.
Tytär ei tee mitään kotitöitä, lakanoita ei edes itse vaihda saatika sitten pesisi omat pyykkinsä. Aina kun asiasta sanon, hän lähtee kaverin nurkkiin muutamaksi päiväksi ennenkuin heltiän ja sanon että on tultava takaisin kotiin. Tuntuu ettei hän aikuistu ikinä!
Mikä neuvoksi? Olisiko oman kodin etsintä? Olen koittanut niin hyvällä kuin pahalla puhua hänelle mutta hän vaan nakkelee niskojaan ja suuttuu.
Mä oon niin väsynyt koko touhuun. Onko kellään muulla ollut tällaista? Auttakaa...
Kommentit (8)
hyysäät aikuista ihmistä? Maksat sen velkoja ja peset pyykkejä? Niin kauan kun jatkat tuota, ei tyttäresi aikuistu. Tiedät kyllä mitä tehdä.
Itse muutin toiselle puolelle suomea 16v, ihan itse joutui pyykit ja tiskit pesemään, tai olla vaihtoehtoisesti pesemättä.
Miksi maksat täysi-ikäisen lapsesi pikavippejä? Ei se tolla menolla opi koskaan itsenäiseksi ja kantamaan vastuuta.
Kirjoitat talon pelisäännöt, jotka tytär allekirjoittaa. Kolmen rikkomuksen jälkeen heität kamat lumihankeen. Älä tee nipoja sääntöjä, vain sellaiset jotka todella haittaavat sinun elämääsi.
Kuinka vanhaksi se on ajatellut kotona asua? Menee naimisiin suoraan äidin helmoista ja mies saa oikean kotihengettären?
että pistäisin pihalle. Aikuinenhan hän on tai ainakin pitäisi jo olla. Itse olin tuon ikäisenä kahden lapsen äiti (jo 19v itseasiassa)joten en oikein ymmärrä tuon ikäisen paapomista. Et sinä voi mitään tehdä, älä nyt hemmetissä maksa niitä pikavippejä, pese pyykkejä ym, mahdollistat vaan tuo kakaramaisen käytöksen! Oma 18v maksaa asumiskuluistaan osan minulle, pesee itse pyykkinsä (on pessyt 12v lähtien omasta tahdostaan). Olen tehnyt selväksi että nyt kun on täysi-ikäinen on korkea aika opetella itsenäistymistä. Lääkäri- ja lääkekuluja olen maksanut kun ei muksulla ollut työtä eikä silloin maksanut minulle mitään. Mutta muuten hoitaa itse laskunsa ja asiansa, toki opastan, autan ja kannustan mutta mitään pikavippejä en todellakaan makselisi.
Et voi tehdä muuta kuin antaa tytön ottaa vastuu omasta elämästään, hän on aikuinen. Jos mokaa asiansa, sitten tekee niin. Mutta paapomalla teet hänelle karhunpalveluksen ja tuet vastuutonta käytöstä. Auta etsimään oma asunto. Siitä se itsenäistyminen lähtee.
ja 3 tunnin yöunilla töihin... MUTTA vaadi kotona-asumisesta jotain vastiketta. Jos ei rahaa niin kotitöitä: siivous ym. Jos palvelu pelaa niin miksi tyttö muuttuisi. Jos ei homma toimi niin sitten käsket etsimään kämpän. Ja älä maksa niitä pikavippejä herran tähden... Tyttö ei ikinä opi rahankäytön periaatteita.
Nyt kuulostaa, että olet antanut elämäsi ohjakset tyttärellesi ja tyydyt vain kynnysmaton rooliin. Miksi näin? Olet jotenkin tyttäresi uhkailun kohde, poismuuttopuheet ennen kuin "heltiät" ja niskojen nakkelut jne. Tällainen ei ole äidillistä rakkautta vaan alistumista. Sinunkin tarpeesi esim yöunesta täytyy ottaa kuviossa huomioon. Jos tyttäresi suuttuu, niin mitä sitten? Hän on vastuussa tunteistaan kuten sinäkin omistasi. Ei sinun tule elää niin, ettei kukaan vaan suutu.
Koska tyttäresi asuu luonasi, teidän huushollissa täytyy toimia tietyt rajat ja sopimukset. Ensinnäkin: ÄLÄ MAKSAA YHTÄKÄÄN PIKAVIPPIÄ! Diakoniatyöntekijänä valitettavasti minulla on erittäin negatiiviset kokemukset pikavippien aiheuttamasta tuhosta, ja lähes kaikissa on alussa ollut se tilanne, että vippien ottaja ei ole kantanut vastuutaan vaan joku muu on avustellut, kunnes tilanne on jo mahdoton. Korosta tyttärellesi, että hän on vastuussa elämästään ja ratkaisuistaan ja että velkaa ottaessa hänen on tiedettävä miten se maksetaan pois. Velka ei ole tuloa, vaan menoa!
Älä pese pyykkejä, vaihda lakanoita. Jokin tyttäresi vastuunotossa ei nyt ole kohdallaan, ja sinä valitettavasti mahdollistat sen että hän elää kuin lapsi eikä kuten aikuinen.
Voisitko hakeutua keskustelemaan jonkun kanssa ja saamaan näköaloja tilanteeseen.Seurakunnan diakoniatyöntekijältäkin voi varata keskusteluaikoja.
olette valmiita siihen, että hän muuttaa omaan kotiin. Ei sinun tarvitse tyttöä ulos heittää, riittää kun kannustat lähtemiseen ja avustat oman asunnon hankkimisessa. Välinne parenevat varmasti, ja tyttökin varmaan vähän enemmän alkaa skrapata, tai jos ei, niin ei tilanne tuon huonommaksikaan varmaan mene.
jos pikavipit on tyttären omissa nimissä niin sitten sinä annat hänen huolehtia niistä itse. laita se asumaan omaan kämppään. jos hänellä menee luottotiedot niin hän ei saa kämppää ikinä. joten äkkiä ulos se aikuinen nainen sun kämpästä.
et siivoa hänen jälkiään. luulis että tuon ikäinen haluais huolehtia omasta hygieniastaan. hyi ällöttävää. 20-vuotias nainen likaisissa lakanoissa. ei oo vissiin poikaystävää ainakaan. kyllä hän rupee omia vaatteita varmaan pesemään ku huomaa ettet sinä pese
mutta vaikutat aika nynnyltä ja nämä neuvot ei ilmeisesti auta. koska mielessä olet jo alistunut ikuisesti hänelle. ja ensinäkin. ei ole sinun tehtävä etsiä sitä kämppää vaan tytön itse.
Ja älä heltiä enää. Anna olla tuttujen nurkissa, kyllä ne heittää sen jossain vaiheessa pihalle.