Miksi naapurin lapsi kiukuttelee ja lyö meidän lasta?
Useimmiten leikit sujuvat hyvin. Sanoisin 75% ajasta. Sitten on sitä normaalia nahistelua mikä mun mielestä kuuluu kuvioon. Lapset opettelevat yhteisiä pelisääntöjä ja tuleehan sitä normaalistikin erimielisyyttä mitä tehdään ja miten. Se on ok. Mielestäni pitääkin olla, miten muuten lapsi oppii luovimaan eri tilanteissa elämässä, jos kaikki menee ilman riitoja.
Mutta. Lapsen kaveri lyö. Uhkailee lyömisellä. "Jos et tottele tai tee kuten sanon, lyön selkään." Saattaa uhkailla kiekon heittämisellä naamaan tai nyrkin lyömisellä naamaan ilman näennäistä syytä. Sen tiedän, että meidän lapsi on sen verran "tossu" ettei hän lyö. Ei vaikka olen sanonut, että jos joku lyö sinua, niin sinä lyöt takaisin, mutta ikinä et itse aloita. Itseään täytyy puolustaa. Osaa kyllä sanallisesti puolensa pitää. Mutta tämä leikkikaveri saa hirveät "kilarit". Huutaa tyhmäksi, huitoo nyrkeillä jne. Onko tämäkin sitä normaalia lasten välistä kanssakäymistä? Kun en tiedä muiden kavereiden näin käyttäytyvän.
Esikoisen kaveri kyseessä ja nämä lasten väliset ystävyyssuhteet ovat vielä opin alla. :)
Kommentit (2)
Vaikuttaa jotenkin häiriökäyttäytymiseltä siltä osin...
ap
mun lapset ovat nyt jo ylakoulussa, mutta ei niillä ollut tuollaisia kavereita, tai no, nuoremmalla oli, mutta koska puhe ei häneen tehonnut, lopetettiin se ystävyys, sai harjoitella jonkun toisen kanssa.
mun lapset ovat nyt jo ylakoulussa, mutta ei niillä ollut tuollaisia kavereita, tai no, nuoremmalla oli, mutta koska puhe ei häneen tehonnut, lopetettiin se ystävyys, sai harjoitella jonkun toisen kanssa.