Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis ONKO ilokaasu vaaratonta vai ei????

11.06.2008 |

Siitä on aina kirjoitettu vaarattomana kivunlievityskeinona, tai sanottu että se poistuu elimistöstä samantien.

Ja sehän on tosi yleistä, muistelen juuri jostain lukeneeni, että jopa 70-80 % käyttää sitä ainakin jossain vaiheessa synnytystä.

Itsellä se on myös kolmessa synnytyksessä ollut kertakaikkiaan ihan elinehto, 2. ja 3. menty ihan sen turvin. (Muita keinojakin kokeiltu mitä voinut, mutta ei auttanut. Epiduraalia en halua enää jos muutenkin pärjää, siitä vasta tulikin ongelmia.)

Mutta jos ei se olekaan vaaratonta, niin uskallankohan sitä ottaa nyt neljännessä...??? Joku tuolla toisessa ketjussa kirjoittaa että se on myrkky ja vaikuttaa sikiöön ja sydänääniin - onko tosiaankin näin??!!

1. ja 3. synnytyksissä lasten sydänäänet laski ja tuli kiire niitä saada ulos - voiko se nyt johtuakin siitä ilokaasun käytöstä??!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pääasiallisena kivunlievityksenä ollut ilokaasu. Jossain vaiheessa olen vetänyt sitä liikaa ja oksentanut tai ajantaju hämärtynyt, mutta kokenut kätilö kyllä silloin vääntää ilokaasun vähän ajaksi kiinni ja hengitellään pelkkää hapea ilokaasun tapaan. Mutta se että aina yrittää renoutua supistusten välillä ja supistusten aikana hengittää syvään ajattelee muuta kuin sitä kipua pääsee jo pitkälle.

1. ja 2. aikana laitettiin myös parakervaali puudutus että lihakset rentoutui. Sitten on annettu synnytyksestä riippuen lisäksi särkylääkettä lihakseen, agvarakkuloita selkään sekä mahaan. Ja ponnistus vaiheessa on laitettu samaa ainetta(puudutus ainetta) kuin laitetaan tikattaessa. lapsissa ei ole näkynyt ilokaasun käytöstä mitään haittaa. ja jos vielä joskus 7 saan niin ehdottomasti otan ilokaasua. sitä täytyy ruveta hengittelemään enen kuin kivut tulee liian kovana ja aina vähän enen kuin supistus on tulossa. Kahden nuorimmaisen aikana on olen saanut ottaa myös ponnistus vaiheessa ja kun istukka on tullut.

Vierailija
2/7 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sydänäänet laski tunni ponnistusvaiheen takia. Olin vetänyt ilokaasua kaksin käsin koko yön ja olin ihan tokkurassa ja ajantaju hämärtyi. Kätilö sille vain naureskeli jälkeenpäin... :O Muisteli laittaneensa hanaa pienemmälle..

Vauvalla oli kuitenki napanuora pari kertaa kaulan ympärillä että sydänäänten lasku johtunee kuitenkin siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilokaasu kuitenkin poistuu elimistöstä nopeasti ja synnytys vaiheessa ei minun tietääkseni kerkeä imeytyä enää vauvaan.(voin olla väärässäkin). Puudutteet jossain määrin kerkeävät imeytyä, mutta ei ne kerkeä vaikuttamaan lapsen kehitykseen enää mitenkään. Itse olen pitännyt ilokaasun alusta loppuun asti. Antanut pois vasta, kun synnytys on ohi. Ilokaasun käyttö on parempi opetella hyvissä ajoin. Henkästä pitää jo kun tuntee ensimmäiset oireet että supistus on alkamassa. Monet eivät osaa sitä käyttää siksi ottavat puudutteet. Tosin minä kyllä tilaan kaikki myrkyt joita saan. On kuitenkin ollut synnytyksiä, jotka ovat niin nopeita, ettei ole kerenyt puudutteita saamaan. Ilokaasullakin pärjää. Mutta kyllä ilmankin, kun ei anna kivun viedä voittoa. Punnitse asioita, mutta älä tee päätöksiä. Ota puudutteita, jos siltä kuitenkin synnytyksen edetessä tuntuu. Jos haluat selvitä ilman puudutteita, niin ÄLÄ mene makuu asentoon. Silloin kivut iskevät sietämättömäksi. Jumppapallon päällä istuminen on ihanaa.

Vierailija
4/7 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset on niin erilaisia, toisilla auttaa se pallon päällä istuminen, toiset ei siihen pysty... neljä lasta synnyttäneenä voin sanoa, että elimistöt ja systeemit toimii jokaisella tavallaan, mulla kivut olleet sitä luokkaa, että lihakset ei pidä pystyssä, jos yritän seistä, jalat lähtee alta - siis lysähdän kasaan ja istuminen on lähes yhtä mähdotonta, ainoa asento, jossa olen pystynyt edes vähän rentoutumaan, on ollut makuuasento - ja siis siinä ne supistukset tuntuneet "vähiten" - niin kamalasti kuitenkin, etten ole ilman lievityksiä pärjännyt... Ilokaasuakin kaikkien kanssa vedellyt ja mulla se ei ole mitenkään vaikuttanut vauvan sydänääniin...

Vierailija
5/7 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta synnyttäneenä voin suositella lämpimästi ilokaasua :) Kahdessa ekassa synnytyksessä en osannut ottaa sitä oikein, eikä siitä ollut mainittavaa apua. Kahdessa viimeisessä synnytyksessä tarrasin maskiin kuin hukkuva oljenkorteen ja imppasin kaasua aivan hirveitä määriä. Euforinen olo kesti vain hetken aikaa, eli juuri sen aikaa, että selvisin supistuksen terävimmältä huipulta.

Mitä tulee pystyasentoon synnytyksen aikana...minut kipu lamauttaa makuuasentoon, ja oikein kovassa kivussa pyrin kippuraan kylkiasentoon. Ei tulisi mieleenkään liikkua kovin kipeänä, enkä siihen kykenisikään. Synnytykseni ovat olleet melko lailla rajuja joka kerta, nopeita ja erittäin kivuliaita, eikä kohdallani ole ollut mainittavaa hyötyä mm. paracervikaalipuudutuksesta, kun sen saatuani olen ollutkin jo ponnistusvaiheessa.

Kanelisokeri

Vierailija
6/7 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen ymmärtänyt, että synnytyksen yhteydessä synnyttäjä käyttää ilokaasua kuitenkin niin vähän, että siitä ei ole vaaraksi, mutta kätilöt, jotka työskentelevät ilokaasuhöyryissä joka päivä monta tuntia altistuvat kaasulle tietysti enemmän.. Ja jos ei ole kunnollista ilmanvaihtoa, niin kätilöille (varsinkin raskaana oleville) ilokaasu ei ihan terveellistä ole. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.. Näin minulle kerrottiin synnytysvalmennuksessa Jkl:ssä juuri kun ilokaasun käyttö oli lopetettu.

Vierailija
7/7 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilokaasusta ei ole vaaraa äidille tai vauvalle se poistuu henkityksen kautta lähes samantien. Itse olen synnyttänyt kaksi lastamme ilokaasulla ja se on ollut ainoa kivunlievityskeino. Minusta hyvä, että voi itse ottaa tarpeen mukaan ja se auttaa pahimman ohi. Muistan kummassakin synnytyksessä vain hetken jolloin huomasin että ilokaasu hetkeksi sumensi pään mutta vain niin että huomasin jaha taas kaasua ja sitten todellisuus iski ei siis vaikuttanut itse synnytykseen.

En usko tämän vaikuttaneet sydänäänien yhtäkkiseen laskemiseen minulla ei ollut mitään ilokasusta johtuvaa kummankaan kanssa. Kumpikin synnytys pitkittyi sillä supistuksia huonosti ja lopulta kumpikin jäi jumiin eli anatomiassani pieni erikoisuus vauvat saa ulos vain imukupilla;)

Minusta turvallisin mielin voit taas synnyttää ilokaasulla koska sen vaikutus on vain sen hetkinenen ja se auttaa sinulla siitä ei tule jälkioireita ja sen ottaminen on kivaa (ekan kanssa kätilö lopulta riisti kädestäni nyt riittää ja vauva maailmaan) heh