Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Edellinen imetys epäonnistui, tänään uusi plussa ja heti mietityttää...

Vierailija
12.11.2012 |

Aloin heti pohtia, että miten seuraava imetys menisi paremmin. Viimeksi ongelma oli laiskasti syövä vauva, maidonnousu vei viikon ja toisesta rinnasta tuli verta koko sen 6 viikkoa,jotka ilmein.

Imetys on minulle tosi tärkeä asia ja toivon tosiaan sen onnistuvan. Onko jollain sellaista tarinaa, että ekan kanssa olis ollut todella vaikeaa ja toisen kanssa silti mennyt hyvin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edesauttaa sitä että imetys onnistuisi. Olet motivoitunut siihen ja se on yksi merkittävä tekijä sen onnistumiseen. Voit lukea esim. www.imetys.fi -sivustoa ja sieltä saa luotettavaa tietoa. Nykyään monen imetys tyssää siihen että uskotaan sitä matntraa että maito ei riitä, kun ei omalla äidilläkään ole riittänyt, kun on saatu väärää tietoa tai ohjausta ja eikä sisäistetä sitä miten tarvitseva pieni vauva on ja että vauva voi syödä tunnin välein jossain kohtaa päivää ja se on normaalia. Tämä vain esimerkkinä. Uskon että sinulla seuraavan lapsen imetys tulee menemään paremmin, jos etsit luotettavaa tietoa ongelmatilanteissa ja uskot että imetys tulee onnistumaan. Onnea plussan johdosta :)

Vierailija
2/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monillakin on onnistunut toka imetys, vaikka esikoisen kanssa ei olisi onnistunut.

Kannattaa liittyä imetystukilistalle, niin voit kysellä heti neuvoa, jos on ongelmia. Ja vaikka jo etukäteen!

Onnea plussasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt päätät, että imetys onnistuu ja etsit kaiken tarvittavan tiedon (jota myös toteutat käytännössä vauvan synnyttyä), niin aivan varmasti onnistut.

Itselläni esikoisen imetys meni ihan penkin alle, mutta tokan lapsen kohdalla kaikki sujui hienosti. Olin paljon valmiimpi imetysruljanssiin :) Vinkkinä sanoisin, että kannattaa panostaa heti aluksi siihen, että vauvan imuote on oikea. Säästyt kipeiltä nänneiltä.

Vierailija
4/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kerrallakin kävin paikallisessa imetystukiryhmässä ja luin imetystukilistalta asioita. Imetin lasta 10 tuntia päivässä, ja syötin pullosta, se oli tosi turhauttavaa. Jossain vaiheessa pääsin hetkeksi eroon pulloruokinnasta. Toisesta rinnasta tuli koko ajan niin paljon verta, ettei sillä voinut oikeastaan imettää, sitä rintaa yritin lypsää enemmän. Lypsin käsin ja pumpulia, haukoin kaalinlehdillä ja villalapasilla.

Tätä kirjoittaessa palaavat mieleen taas kaikki stressi ja pettymys itseen. Viimeisen niitinimetykselle antoi neuvola. Lasta saa imettää korkeintaan 25 minuuttia,loppu pullosta tai muuten menee leikkimiseksi! Kotiin tuli neuvolan imetystukihenkilö, joka stressaantuneena survoi lastanii rintaa vasten ja ärisi samalla, miten pitäisi ollahakemassa lapsia päiväkodista. Ilmein ja tehtiin syöttöpunnitus, 70 grammaa. "ihan liian vähän, ainakin 130grammaa pitää tulla kerralla.

Tähän kamalan päivään imetykseni oikeastaan loppui. Ja surullisinta on se, ettei pieniruokainen tyttäreni monen viikonkin jälkeen syönyt tuon suurempia kerta-annoksia...

Vierailija
5/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohda ensi kerralla nuo punnitsemiset! Ne saivat minutkin ihan kaamean stressaantuneeksi. Ja myös aikaraja on ihan dorka: lapset ovat yksilöitä!

t. 3 (kai)

Vierailija
6/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohda ensi kerralla nuo punnitsemiset! Ne saivat minutkin ihan kaamean stressaantuneeksi. Ja myös aikaraja on ihan dorka: lapset ovat yksilöitä!

t. 3 (kai)

Nelonen :)

Vierailija
7/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä av:sta voi olla iloakin!

Vierailija
8/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syntyi ennenaikaisena, eikä oikein koskaan oppinut imemään. Heti aluksi jouduttiin antamaan maitoa pullosta, kun vauvan sokerit laskivat, eikä multa tullut heti maitoa. Imetys oli alusta loppuun yhtä takkuamista, ja loppuikin melko pian.

Toinen (täysiaikainen) vauva nappasi heti synnytyssalissa tissistä kiinni ja rupesi imemään kuin vanha tekijä. Vaikka itseäni epäilytti, maitoa tuli ilmeisesti heti ihan kunnolla, koska paino nousi syntymälukemien yli jo sairaalassa. Imetys oli tosi helppoa, ei tarvinnut hermoilla, ettei lapsi saisi tarpeeksi ravintoa. Täysimetin sen puoli vuotta vailla ongelmia.

Eli tokalla kerralla homma voi sujua ihan luonnostaan, vaikka ekan lapsen kanssa oli vaikeuksia.

Vierailija
9/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttävästi, mutta nyt toisen kanssa imetys on sujunut kuin unelma. Älä stressaa etukäteen, se on turhaa!

Vierailija
10/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
11/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani kertoi kuinka hänen esikoisensa imetys ei sujunut sitten millään, mutta kahden seuraavan kanssa ei kuulemma ollut mitään ongelmia. Eli tsemppiä ja älä stressaa!

Vierailija
12/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa en jotenkin vaan ollut osannut varautua siihen mitä imetys oikeesti on, en esim. tiennyt että se sattuu ekat päivät tai että ensimmäisinä päivinä niissä rinnoissa ei ole ollenkaan maitoa vaan vauva syö lähes tyhjiä tissejä jne. Ja panikoin sitten heti synnytyksen jälkeen sitä että maito ei riitä ja niin edelleen.. Ja viimeinen niitti oli tosiaan joku netistä lukemani "näin vauvan kuuluu syödä, jos ei tee näin niin anna heti korviketta ja velliä ja vaikka mitä"-juttu jonka tyhmänä heti uskoin. Plaah.

Tokan kanssa heti synnärillä mulle annettiin kuva missä oli marmorikuula, ja kerrottiin että tämän kokoinen on vauvasi vatsalaukku nyt. Että se imee jatkuvasti rintaa nostattaakseen sinne maitoa. Ja että kun se isompana joskus tuntuu että se vaan syö syö ja syö rintaa ja ihmetyttää että miksi se syö koko ajan, että eikö se saa tarpeeksi maitoa, niin se on taas sitä maidon nostattamista ja loppuu aikanaan.

Ja tokan kanssa mä vaan päätin että mä en panikoi. Enkä panikoinut, vauva sai syödä aina kun halusi, nukkui vieressä ja söi välillä yöisinkin (eikä mua väsyttänyt kun ei tarvinnut nousta yöllä mihinkään) niin se onnistui! Vaikka luulin esikoisen kanssa että mä en pysty siihen. Toivottavasti sullakin onnistuu, ei tosiaan oo mahdotonta kun vaan on motivoinutu tarpeeks :)

Vierailija
13/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi imetyksen onnistuminen on sinulle noin äärettömän tärkeä asia? Mä en ymmärrä miten imetyksen onnistuminen on ensimmäinen asia mielessäsi plussan jälkeen?

Se onnistuu tai ei, nauti vauvasta!

Vierailija
14/18 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme imetyksen kanssa ihan riekaleina. Vauva sai rintaraivareita ja maitoa suihkusi yli äyräiden. Ei vaan mitenkään mennyt yksiin ja vauva ei osannut syödä ilam rintakumia. n. 3kk jälkeen luovutimme. Toisen lapsen kanssa ajattelin käyvän samoin ja haikein mielin hain tuttipullot kaupasta, mutta meidän yhteistyömme sujui ja imetin häntä 1v ja 3kk, silloin hän itse luopui tissistä.

Toisen kerran on rennompi mieli! Älä ota paineita vaikka homma menisikin pieleen. :)

Vierailija
15/18 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, imetitkö sinä ja onnistuuko se? Kai se on aika primitiivinen epäonnistuminen, jos naaras ei pysty poikasiaan imettämään. Minulle se vaan otti tosi koville.

Vierailija
16/18 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä ketjussa se inhottava realisti, joka muistuttaa että aina imetys ei ole siitä äidin motivaatiosta ja tiedosta kiinni. Sen vuoksi pitää erottaa motivaatio ja pakkomielle toisistaan, ettei pilaa vauva-aikaa murehtimalla imetystä. Jos heti, ihan ekana plussan saatuaan alkaa murehtia imetystä, aletaan olla siinä rajoilla, että tulevaan vauva-aikaan pitää varata myös aika lailla suhteellisuudentajua ja armoa itseään ja lasta kohtaan. Kaiken varalta.

Puhun tässä ihan kokemuksesta. Ekan lapsen imetys epäonnistui, ja vannoin että toisen lapsen imetys onnistuu. Mietin sitä ihan alusta asti. Tein KAIKEN mitä minun rahoillani ja voimavaroillani pystyi tekemään. Silti imetys epäonnistui. Samalla koko vauva-aika meni sitä imetystä surressa. En voinut uskoa että epäonnistuin jo toisen kerran, vaikka tein kaiken.

Joten ap, toivon todella että imetys onnistuu tällä kerralla. Mutta jos ei onnistu, niin sulla on siinä kuitenkin onnellinen, hyvin ruokittu vauva ja sinä olet hyvä äiti. Sekin riittää.

Vierailija
17/18 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä vauva, vaikka olikin täysiaikainen ja isokokoinen ei osannut syödä rintaa oikein. Ensimmäinen viikko mentiin rintakummilla, ei ottanut paljaaseen rintaan mitään otetta, olisi vain huutanut maailman tappiin... Rintakumi ja sitten pullosta lypsettyä maitoa sujautettiin vauvan suuhun, niin imi jotenkin.

Myöhemmin sittten ei rintakumi enää auttanut, söi kyllä rintaa mutta huonolla otteella, olin tosi kipeä ja verillä. Maitoa tuli paljon, vauva ei koskaan tyhjentänyt rintoja => tulehduskierre, joka kesti 2kk... Olin jo viittä vaille valmis lopettamaan, mutta sitten tuossa kohtaa imetys ei enää sattunut, vauva alkoi olla jo niin iso että osasikin yhtä äkkiä imeä. Aloin lisäksi tyhjäämään tissit kerran päivässä sairaalan lainapumpulla ja tulehdukset loppui. Tuosta vasta alkoi meidän onnistunut imetys. 2kk taistelu siis kannatti.

Kahdella seuraavalla kerralla ei ole ollut yhtään mitään ongelmia, tissi suuhun vaan... Olin todella hämmentynyt toisen lapsen kanssa, kolmannella kerralla osasin jo vähän epäillä, että eiköhän se suju hyvin.

Vierailija
18/18 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka imetys meni persiilleen, maitoa kyllä tuli mutta en jaksanut uskoa siihen että vauva jaksoi imeä tarpeeksi.. alku nääs oli takkuinen, vauva oli vauvalassa pari ekaa päivää, sitten oli keltaisuutta ja niit hiton syöttöpunnituksia..

Kotona sitten en vain luottanut itseeni ja vauvaan.

Toisen kanssa olin varma ettei se nytkään onnistu, miksi onnistuisi kun nää minun nännitkin on niin matalat ym.. mutta onnistui, ihan ilman ongelmia, toissynnyttäjällä kun maito nousi heti eikä lapsellakaan ollut niitä alkuvaikeuksia mitä ekalla.

kolmosen ja nelosen kanssa sitten jo luotti valmiiksi itseensä.