Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoiselle apua raskautumiseen?

12.11.2012 |

Onko aivan mahdoton yhtälö?

Olen melkoisen ylipainoinen nuori nainen, sain alkuvuodesta keskenmenon (rv14) ja nyt uutta yritystä on ollut ilmoilla puolen vuoden ajan. Hiljaista vain kuuluu olevan, ja ainaiset negat alkavat toden teolla laittaa mieltä matalaksi.

Eikä tilannetta helpota lainkaan epäsäännöllinen ja pitkä kierto. Kpt ovat lähes poikkeuksetta +50 luokkaa, ja tällöinkin vuoto joko tulee tai jää tulematta.

Miten on, käännytetäänkö ylipainoinen vauvahaaveilija tkn/neuvolan ovelta kotiin laihduttamaan, vai onko mahdollista saada apuja raskautumiseen tai edes kierron tasoittamiseen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olisi yksi parikymppinen pullea nainen. Vuosi yritetiin miehen kanssa saada vauvaa aluille, tuloksetta. Kierrot oli tosi säännölliset, kunnes jotain tapahtui ja ne alkoi venyä ja vanua. Nyt kierrot ollut 45 päivää ja tämä meneillään oleva kierto on menossa kp63!!

Mitään vikaa kummastakaan ei ole todettu, mutta itse epäilen syyn olevan oma ylipainoni. Olen 163cm pitkä ja painoin joulun jälkeen 122,8kg!

Minun kohdallani raskaaksi tulemisen helpottaminen ja oma terveys ennenkaikkea on ollut tarpeeksi hyvä porkkana painonpudotukseen.

Oletan, että tekin, jotka olette yrittäneet laihduttaa tuloksetta, olette tehneet sen väärällä tavalla.. Olemalla syömättä tai piipertämällä pelkkiä rehuja? Niin itse ainakin ennen tein. Ja motivaatio lakkasi samantien.

Kolme viikkoa sitten aloitin Jutan Superdieetin. Ja kolmen viikon aikan olen hoikistunut lähes 20cm ja vaa'an luku pudonnut 116kg. Lihasta on tullut hirveästi lisää.. Siksi varmaan paino ei ole hirveästi tippunut, mutta olemus on pienentynyt.. Ja siitäkin saa huomautteluja harvase päivä ;) Suosittelen! Itse maksoin Jutan dieetistä n. 50e ja se on mielestäni ihan kohtuullinen hinta, koska tulokset ovat varmasti pysyviä ;) Ellen väärin muista, niin olisikohan ollu ensi kuussa, kun uusi superdieetti alkaa ;)

Voin kertoa, että nälkä ei tule ja alkuun ne ruokamäärät tekevät tiukkaa.. Kaikkea ei meinaa jaksaa millään syödä! Eli nälässä ei tarvitse olla :) Suosittelen!!!

NIIN JA MINULLA ON BLOGI:

http://kunpikkuinensaapuu.blogspot.fi/

,jossa kirjoittelin aiemmin vauvaprojektista.. Nyt sieltä löytyy superdieetistä ja sen vaikutuksista ja valmistautumisesta raskaaksi tulemiseen ;) Olisi kiva saada kohtalotovereita, joiden kanssa kirjotella, vaikka maililla, jos ei blogeja tms ole. Vertaistuki on aina paikallaan ;)

Vierailija
2/10 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lukuisat laihdutusyritykseni ovat sisältäneet normaalia kotiruokaa, ja silloin tällöin salaattiakin ruoan kylkeen (mikä on itselleni melkoinen saavutus) mutta ilmesesti vika on ollut liikkumattomuudessa ja liiassa herkkujen napostelussa.

Tuollainen superdieetti kuulostaa mielenkiintoiselta, mutten googlettamalla löytänyt kuin sen nimenomaisen ohjelman?

Itsekin kirjoitan blogia, mutta se ei varsinaisesti liity vielä tähän raskautumisaiheeseen vaan yleiseen löpinään elämästäni. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.fitfarm.fi löytyy Jutan dieetit.

Heti etusivulla on esittely 11.2. alkavasta superdieetistä. :)

4/10 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös vieläkin yksi ylipainoinen, sekä vauvasta haaveileva. Vauvahaaveet on ollut pitempään, mutta yritystä ei. Jos tulee on tullakseen, sillä mennään ja ehkäisy ollut pois vain kuukauden. 
Mutta se laihdutus, itse aloitin painonpudotuksen viime syksynä, BMI oli silloin 34!! Ja nyt 25,9. Lähellä ollaan jo normaalipainoa. Elikkä painoa pudonnut n.26kg. Laihdutus mulla onnistui pelkästä päätöksestä haluta sitä, nyt viimeisen puristuksen sain Jutan superdieetistä, jota ehdottomasti voin suositella kaikille! Tsemmpiä! Kyllä se laihdutus onnistuu, jos vain tarpeeksi haluat sitä. 
Ehdottomasti voin olla vertaistukena vaikka sähköpostin kautta jos jostakin siltä tuntuu. :) 

Vierailija
5/10 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotan tän nyt kysymällä, että ootko sitä laihdutusta kokeillut?

Joo, tiedän, sitähän aina tuputetaan. Mutta jo se 10kg painonpudotus saattaa auttaa ihan siihen kierron tasaantumiseenkin. Kun vähän semmonen fiilis, että neuvolassa sanotaan kutakuinkin samaa.

Itse muutama vuosi sitten gynellä kävin ja kysäisin, että miten kun on ylipainoa (siis ihan reippaasti, ei mikään 10-20kg riitä) niin millaiset mahdollisuudet tulla raskaaksi yms. Sillon tosin ei vielä ollut vauva suunnitelmissa. Sanoi, että painon pudotus on se paras tapa ihan ekana. Ja muistaakseni tosiaan sanoi, että jo 10kg pudotus auttaa asiaa. Ei siis teilannut kokonaan ajatusta, että ylipainoa jonkun verran silti olisi raskaaksi tullessa.

No, ite tulin raskaaksi painosta huolimatta, ilman sitä painon pudotusta.. Yllätysvauva jonkunverran. Suunnitelmissa oli alkaa yrittää vauvaa vasta, kun oon painoa tiputtanut ihan reippaasti.:)

Toivottavasti mun vastaus nyt ei hirveästi suututtanut.:)

6/10 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ylipainoinen, paljon vai vähän, siitä voidaan olla montaa mieltä. Mutta BMI on 30 tällähetkellä. Itse en eää ole edes niin nuori.

Kiertosi pituus voi kertoa siitä ettet ovuloi aina. Eli munasolu ei vain lähde liikeelle. Kyllähän se on totta että ylipaino vaikuttaa raskautumiseen ja myös keskenmenoihin, mutta ei ne esteitä ole pelkästään - välttämättä.

Onko sinua tutkittu missään vaiheessa? Onko kiertosi oikeasti kunnossa? Minulla pitken kiertojen syy oli/ on PCOS eli monirakkulaisetmunasarjat. Ko. sairauden vuoksi en ovuloi luonnostaan kuin joskus. Lisäksi sairaus aiheuttaa minulle aknea, liikakarvoitusta, ylipainoa - tai sitä että lihon herkemmin ja painon pudotus on hankalampaa kuin ns. normaaleilla ihmisillä. Koska kyseessä on hormoonitasapainoon vaikuttava sairaus.

Kyllä neuvoloissa, Gynekologilla ja myös lapsettomuushoidoissa varmasti mainitaan painosta ja kehotetaan laihduttamaan. Lapsettomuushoitoihin pääsyssä on joissain paikoissa jopa painorajat. En siis mitenkään viittaa siihen että sinun pitäisi hakeutua nyt lapsettomuushoitoihin, mutta jos tilanne tulee eteen niin tiedät.

Jos olet jo ryhtynyt laihduttamaan ja vaikka saanut muutaman kilon pois, pysyt kertomaan miten olet parantanut elämäntapojasi, niin painoosi puututaan ehkä vähemmän, ei niin rankalla kädellä.

Eikä ylipaino voi estää sinua saamasta käyntiä vaikka neuvolaan perhesuunnitelluun. Ja jos sinulla on varaa, etsi yksityinen gynekologi, joka on perehtynyt hormonihäiriöihin tai lapsettomuuteen, käy hänen luonaan juttelemassa a näytillä.

Minulla aloitettii kiertojen tasaaminen loppukierrosta syötävällä keltarauhashormonilla (yleisimmin Terolut tai Primolut). Nyt asioiden edetteyä ja keskenmenoja saaneenakin, olen lapsettomuushoidoissa, joissa ovulaatio aikaan saadaan lääkkeiden avulla. Olen julkisella hoidoissa, mutta painosta ei paljon sanota. Tosin olen onnistunut laihduttaman 12 kg ja nyt siis olen BMI:ssä 30.

Kannustan sinua kääntymään hoitohenkilökunnan puoleen sekä tarkailemaan syömistäsi. Helpoa se ei alussa ole. Itse jouduin toteamaan että istumatyötä tekevänä saan oikeasti syödä tosi vähän, jotta paino laskee. Siis vähän siihen nähden mitä aiemmin olin syönyt. Jokaisen suupalan ja juoman kirjasin ylös, jotten huijannut itseäni.

Kirtosi pituuteen voi vaikuttaa moni asia. Se kannattaa selvittää. :) Ja jos aletaan painosta puhua, kannattaa sanoa suoraan että tietää olevansa ylipainoinen. Vähentää saarnaa.

Vierailija
7/10 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamista olen kokeillut monia kertoja mutta lopputulos on aina yhtä surkea.

Syömiset saan "kuriin" korkeintaan muutamaksi päiväksi ennen kuin repsahdan ja liikunta on pääasiassa hyöty/pakkomuotoista.

Minulla ei siis ole tarpeeksi tahdonvoimaa laihduttamiseen, vaikka oma lapsi onkin suurin toiveeni ja siinä luulisi olevan motivaatiota kylliksi..

Vierailija
8/10 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos viestistäsi.

En ole tutkituttanut itseäni aiemmin, mutta se on suunnitelmissani kunhan vain osaisin valita "oikean tahon" jolta lähteä varaamaan aikaa.

Vierailija
9/10 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös ylipainoinen 25-vuotias äidiksi tahtova. Minulla myös mielessä ylipainon tuomat ongelmat raskautumiselle. Olen kuitenkin tässä lisännyt liikuntaa ja seurannut mitä syön, mutta toki syöminen repsahtaa siis aina. Ja olen ikäni ollut ylipainoinen että jos "vipstaakkelit" rasvassa niin tokkopa sieltä vaavia tulee ja se tieto hermostuttaa kovasti.

Kierto minulla on säännöllinen, tarkalleen 28-29 päivää. Viime kuussa käytin ovulaatiotikkuja ja positiivista näytti 14. päivän kohdalla kierrossa mutta olosuhteista ei päästy "pupuilemaan".

Toivon todella että lihavuus ei olisi vaavin saamisen esteenä.. Kumppanini on normaalipainoinen mutta tupakoi sitten kyllä reilusti ja on vanhempi kuin minä mutta tässä menossa vasta ensimmäinen kierto kun yhdynnät osuneet kohdalleen, vaikka jo lähes vuosi vaaville ollut mahdollisuus.

Lapsia minulla ei ole, miehelläni on 10-vuotias poika. Jouluna olisi kuukautisten aika mutta sormet ristissä pitää siihen asti olla...

Vierailija
10/10 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tsemppiä yritykseen! :-)

Olen itsekin ollut ylipainoinen niin pitkään kuin muisti kantaa, joten jo ajatuskin laihduttamisesta on melkoisen tuskailun takana.

Nyt olen parin päivän ajan koittanut herätellä itseäni kirjaamalla päivien ruokailuja ylös, josko saisin niillä keinoin edes hieman tsempattua syömisiä vähemmälle.

Ja päivittäin pyörittelen kyllä mielessäni lääkärille soittoa, mutta aina tulee emmittyä tämän ylipainon takia. :-/