Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

joutuisitko myymään asuntosi jos

Vierailija
12.11.2012 |

jäisit auton alle ja halvaantuisit, ja jäisit työkyvyttömyyseläkkeelle?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu paljonko työkyvyttömyyseläke on. ainakin tiukkaa tekis.

Vierailija
2/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on velaton, joten sen puolesta en, mutta täällä on tiettyjä rajoitteita liikkumisen puolesta. Sinänsä tontille pääsee liuskalla ja asuintilat on yhdessä kerroksessa, mutta oviaukot liian kapeat ja ylipäätään tilat liian "ahdasmalliset" laitteilla kulkemiseen. Tarvisin avaramman asunnon, isomman kylppärin, isomman vessan jne. Sen lisäksi talon työt kaatuisi miehelle yksin, joten kerrostalo tai pienellä pihalla rivari sopisi paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan otettu nämä elämän normaalit riskit huomioon jo asuntolainan määrää miettiessämme. Mutta asunto ei kyllä noin muuten sovi pyörätuolilla kulkevalle joten sen vuoksi joutuisimme kyllä muuttamaan pois. Tietenkin jos mies jättäisi samaan syssyyn niin sitten rupeaisi tekemään tiukkaa taloudellisestikin.

Vierailija
4/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa lainanlyhennykset ja muut asumiskulut muutenkin yksin, joten minun eläkkeeni ei paljon vaikuttaisi suuntaan tai toiseen.

Vierailija
5/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan otettu nämä elämän normaalit riskit huomioon jo asuntolainan määrää miettiessämme. Mutta asunto ei kyllä noin muuten sovi pyörätuolilla kulkevalle joten sen vuoksi joutuisimme kyllä muuttamaan pois. Tietenkin jos mies jättäisi samaan syssyyn niin sitten rupeaisi tekemään tiukkaa taloudellisestikin.

Heh, oletkohan ihan tietoinen tuon eläkkeen oikeasta määrästä? Olen itse 35v ikäinen mies, kuukausitulot 6000-7000 euroa brutto. Työkyvyttömyyseläke olisi noin tonnin-verot kun eläkettä ei ole vielä kertynyt kuin reilut 10 vuotta. Vaimo tienaa noin 5000e/kk, joten toisen jäädessä auton alle voisi ehkä vielä järkevästi noin 180 000 euron lainasta selvitä, vaan tiukkaa se olisi. Jos molemmille kävisi sama, niin ei sitten toivoakaan. Huomattavaa on myös että on aivan eri asia jos yksi ihminen tienaa 5000e/kk kuin jos kaksi tienaa 2500e/kk. Käteenjäävä summa on ensimmäisessä tapauksessa merkittävästi pienempi.

Vierailija
6/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuksissa on otettu tämä huomioon. Mutta pyörätuolilla ei pääse nykyiseen vessaan/suihkuun ja ensin pitäisi selvittää onko tarvittavat muutokset mahdollisia.

Vierailija
7/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulko-ovi on maan tasalla ja asunto toisessa kerroksessa, joten sen puoleen tulis kyllä muutto. Rappukäytävä on niin ahdas, ettei sinne mahtuisi hissiä. Tästä reilun tonnin vuokrasta selviytyisimme kyllä varmasti miehen tuloilla + mun eläkkeelläkin.

Vierailija
8/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkehän lasketaan sen mukaan, että olisit tehnyt täydet työvuodet. Näin olen ymmärtänyt. Esimerkiksi äitini jäi työkyvyttömyyseläkkeelle 52-vuotiaana, ehti olla töissä 24 vuotta. Eläke oli täydet 60% palkasta ja nousi 63-vuoteen asti sitä tahtia kuin hänen "ammattinsa" palkat olisivat nousseet. Hän sai viimeisen palkan muistaakseni 4700 Euroa ja muutaman vuoden päästä laskennallinen palkka oli jo 5500, josta siis 60% eläkettä.

Mulla on just mielikuva, että työkyvyttömyyseläke on erinomainen vaihtoehto, jos kerran töistä joutuu pois kuitenkin nuorempana. Siinä oletetaan, että töitä olisi ollut loppuun asti toisin kuin todellisuudessa monet työnnetään ulos töistä kuusikymppisenä ja eläke jää alle sen, jota odotti.

Heh, oletkohan ihan tietoinen tuon eläkkeen oikeasta määrästä? Olen itse 35v ikäinen mies, kuukausitulot 6000-7000 euroa brutto. Työkyvyttömyyseläke olisi noin tonnin-verot kun eläkettä ei ole vielä kertynyt kuin reilut 10 vuotta. Vaimo tienaa noin 5000e/kk, joten toisen jäädessä auton alle voisi ehkä vielä järkevästi noin 180 000 euron lainasta selvitä, vaan tiukkaa se olisi. Jos molemmille kävisi sama, niin ei sitten toivoakaan. Huomattavaa on myös että on aivan eri asia jos yksi ihminen tienaa 5000e/kk kuin jos kaksi tienaa 2500e/kk. Käteenjäävä summa on ensimmäisessä tapauksessa merkittävästi pienempi.

Vierailija
9/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkehän lasketaan sen mukaan, että olisit tehnyt täydet työvuodet. Näin olen ymmärtänyt. Esimerkiksi äitini jäi työkyvyttömyyseläkkeelle 52-vuotiaana, ehti olla töissä 24 vuotta. Eläke oli täydet 60% palkasta ja nousi 63-vuoteen asti sitä tahtia kuin hänen "ammattinsa" palkat olisivat nousseet. Hän sai viimeisen palkan muistaakseni 4700 Euroa ja muutaman vuoden päästä laskennallinen palkka oli jo 5500, josta siis 60% eläkettä.

Mulla on just mielikuva, että työkyvyttömyyseläke on erinomainen vaihtoehto, jos kerran töistä joutuu pois kuitenkin nuorempana. Siinä oletetaan, että töitä olisi ollut loppuun asti toisin kuin todellisuudessa monet työnnetään ulos töistä kuusikymppisenä ja eläke jää alle sen, jota odotti.

Valitettavasti olet ymmärtänyt väärin ja mielikuvasi on väärä. Kelan sivuilta saat lisää tietoa.

Vierailija
10/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta halvaantuneena en kyllä kovin helposti pääsisi asunnosta käymään missään. Voi olla, että joutuisin etsimään esteettömämmän asunnon tilalle.

Vierailija
11/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asiat pyritty järjestämään niinettä taloudellisesti ei tulisi mahdottomia ongemia, vaikka toki pitäisi vähän vaatimattomammin elää. Sitäpaitsi meidän talo on käytännössä maksettu. Ja pyörätuolissa oleva voisi asua yhdssä tasossa, vaikka talo sinänsä on kolmessa. Mut haluaisiko sitä sitten, jos ei pihalla voisi tehdä mitään jne? Ja jos pitäisi miettiä, että missä haluaa käytttää voimia siihen, että pystyy vain olemaan, niin ehkä sijoittaisin sen meidän kesämökille ( joka kyllä on jo aika hankala halvaantuneelle, eli vaatisi aika paljon säätämistä). Mut sitähän ei tiedä, mikä siinä tilanteessa tärkeäksi nousisi.

Mulla on muuten työ, jota voisin pyörätuolissa. Jos vaan kädet toimis JOTENKIN. Mut usesinhan noissa tulee jotain kognitiivista mukana ja se sit veis tämän työn.

Vierailija
12/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkehän lasketaan sen mukaan, että olisit tehnyt täydet työvuodet. Näin olen ymmärtänyt. Esimerkiksi äitini jäi työkyvyttömyyseläkkeelle 52-vuotiaana, ehti olla töissä 24 vuotta. Eläke oli täydet 60% palkasta ja nousi 63-vuoteen asti sitä tahtia kuin hänen "ammattinsa" palkat olisivat nousseet. Hän sai viimeisen palkan muistaakseni 4700 Euroa ja muutaman vuoden päästä laskennallinen palkka oli jo 5500, josta siis 60% eläkettä. Mulla on just mielikuva, että työkyvyttömyyseläke on erinomainen vaihtoehto, jos kerran töistä joutuu pois kuitenkin nuorempana. Siinä oletetaan, että töitä olisi ollut loppuun asti toisin kuin todellisuudessa monet työnnetään ulos töistä kuusikymppisenä ja eläke jää alle sen, jota odotti.

Valitettavasti olet ymmärtänyt väärin ja mielikuvasi on väärä. Kelan sivuilta saat lisää tietoa.

kyllä se todella kertyy ns. tulevan ajan eläkkeenä, kunhan täyttää tietyt ehdot.

Vierailija
13/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se maksu on tuloista, ei omaisuuden mukaan.

Vierailija
14/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen kotiäiti niin eläkkeellä saisin enemmän rahaa kuin nyt (0e).

Mutta tietenkään en halua vammautua ja jäädä eläkkeelle.

Vierailija
15/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

remontoimaan talomme pyörätuolille sopivammaksi.

Vierailija
16/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

remontoimaan talomme pyörätuolille sopivammaksi.

kela maksaa nuo muutostyöt. ainakin osan.

Vierailija
17/19 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran hyvät vakuutuukset; yrittäjän on pakko vakuuttaa itsensä kunnolla kaikkien uhkien varalta.

Meillä on kaksikerroksinen talo eli se saattaisi aiheuttaa ongelmia; iso remontti tai talon myynti. Uskon, että kallistuisimme remonttiin.

Tuosta työkyvyttömyyseläkkeestä...jokainen saa siitää laskelman säännöllisin väliajoin ja siit näkee, paljonko olisi tulossa.

Vierailija
18/19 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläke ja työkyvyttömyyseläke on kaksi TÄYSIN eri asiaa. Työeläkeote tulee vuosittain, ei työkyvyttömyysote (ei ole olemassakaan..)

Vierailija
19/19 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa on sen verran vähän jäljellä että maksuaikataulua järjestelemällä selviäisin siitä yksinänikin. Jos avioliitto kestäisi moisen rytinän, niin miehen palkalla maksettaisiin lainaa helpostikin.

Mutta rakenteellisesti talo ei kaksikerroksisena taitaisi sopia liikuntarajoitteiselle, olkoonkin että alakerrasta löytyy wc ja pesuhuone sekä yksi makuuhuone. Sen verran ahdasta siellä tulisi, että taitaisi olla yksinkertaisempaa muuttaa johonkin paremmin invalidille sopivaan asuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi