Halkeilevat sormenpäät - onko kokemusta (äidillä ei lapsilla)
Pieni, mutta kiusallinen vaiva, jota on ollut nyt koko syksyn. Varmaan nyt viides sormi, jossa inhottava pieni ja tuskallinen haava. Kädet ovat kyllä kuivat, mutta usein syksyllä ovat olleet vieläkin kuivemmat. Mietin vain, että olisikohan jonkun vitaamin puutosta? Onko kellään kokemusta, mikä auttaisi.
Kommentit (6)
No täältäkin löytyy moinen vaiva!
En tiedä mistä johtuu, mutta olen huomannut että kun pesen lapsen pyllyä, tai tiskatessa ihan selvästi ärtyy. Auttaa kun pesee saippualla kunnolla kädet noiden jälkeen. Jäisikö sitten kakasta ja tiskauksesta jotakin pöpöjä haavaan hautumaan. Se pikkuruinen haava on nimittäin tuskallisen kipeä ja joskus oikein jomottaa niinkuin isompaakin haavaa!
Samoin kun kädet kastuu, niin auttaa kun kuivaa hyvin. Mulla ainakin sen haavan paraneminen kestää tosi kauan, eikä auta bebanthenit eikä kortisonit.
Mietin myös välillä, että voisikohan se olla joku sieni tyyppinen, koska mulla se on vain etusormessa, mutta muihin sormiin on levinnyt vähän jotain kummallista ihottumaa jolloin ärtyessään iholle muodostuu vesikelloa..
Sormenpäät halkeilee täälläkin. Mulla tosin ollut vaiva koko iän, eli atooppinen iho+ihottuma käsissä vaivannut. Tosin oli aika hyvä ennen vauvan syntymää, mutta nyt taas kun pesen saippualla jatkuvasti, ei tee hyvää. Oon käyttänyt perusvoiteita JATKUVASTI hieroen vaan käsiin, saa kuivan pois. Annan sellaisia tehokuuripäiviä, että aamusta asti rasvailen puolen tunnin välein, illalla ja seuraavana päivänä on jo ihan eri näköiset. Jos ei, niin jatkan vielä seuraavanakin päivänä rasvailua. Jos haavat tulehtuu, niin sibicortia. Sormet on tosin kuitenkin ihan vanhan mummon käsien näköiset, mutta ei ainakaan halkeile. Käytän esim. Aqualania, joka on tarpeeksi rasvaista ja sitä voi käyttää myös " saippuana" .
Ja sama homma kuin monella muulla, ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen ilmennyt vaiva. Tosi kipeä pahimmillaan.
Älyttömän usein kun rasvaa niin auttaa. Tuntuu vaan turhauttavalta välillä rasvata kun heti kohta saa olla jo pesemässä käsiä taas tai ne muuten keittiössä kastuu. Kun on kaksi lasta niin sitä käsien pesua ja veden lutraamista keittiössä riittää...
Mulla rasvauksen ohella on auttanut nyt se, että laitan kumihanskat käteen välillä, keittiössä kun laitan astioita esim. tiskikoneeseen tms.
Ja olen nyt syönyt omega 3:sta sekä myös sinkkiä, josta kuulemma imetyksen myötä saattaa olla puutosta. En enää imetä, mutta silti voi olla vajetta kun pitkään imetti.
Mulla on ollut moinen vaiva aina, iho on muuten rasvainen. Nyt kun olen syönyt viimeiset vuodet b-vitamiinia ja helokkiöljykapseleita sormenpäät ja kantapäät on olllet kunnossa ja pehmeät. Itselleni ei sovi myöskään villatumput (7-veljestä) vaikka muuten käytän paljon villaa. Siis mulla on Ruskovillaset silkkivuoriset alustumput...
Minulle on auttanut Frantsilan Lemminkäisen äidin terva-pihkasalva. Maksaa n.10e. Nytkin sain taas viiden sormenpään haavat hetkeksi kuntoon. Toivottavasti siitä olisi sinullekin apua. : )
mutta ilmoittaudunpa muuten vain kohtalotoveriksi. :-)
Minuun iski tämä vaiva ensimmäisen kerran elämässäni ensimmäisen lapsen syntymää seuraavana talvena. Jos olisin ollut töissä, pahimmillaan olisin varmaan joutunut hakemaan sairaslomaa, kun en olisi pystynyt näpyttelemään tietokonetta töissä.
En tiedä, johtuiko halkeilu yksinkertaisesti siitä, että pesin vauvanhoidon takia käsiä normaalia useammin, vai oliko siinä jotain ravitsemuksellista tai hormonaalista taustalla. Edelleen kuitenkin sormenpääni halkeilevat helpommin kuin ennen.
Näytin vaivaa lääkärille mutten saanut mitään kummempaa diagnoosia, vain kehotuksen rasvata esim. Bepanthenilla. Laita vaikka ohuet puuvillahanskat yöksi rasvattuasi kädet ja pidä laastareita kipeissä sormenpäissä.