Ei muitakaan ruumiinosia leikellä huvikseen lapsista irti
Kommentit (37)
että pippelissä ei ole esinahkaa?
Siis en takoita että se pitäisi tehdä, ihan vaan jäin miettimään... Eihän se mitenkään haittaa peniksen toimintaa yms.
Enemmän olisin itse huolissaan naisten ympärileikkauksista. Sillä kun on oikeasti todella pahoja seurauksia ja vaikuttaa ihan siihen toimivuuspuoleenkin!
se ongelma useimmiten ole puhtaasti eettinen. Lähtökohtaisesti kenelläkään ei ole oikeutta leikata toisesta ihmisestä mitään irti.
Mitä taas tulee naisten silpomiseen, niin harvemmin sitä leikataan sen pahemmin kuin poikienkaan.
Lievin muoto naisten ympärileikkauksesta vastaa raakuudessaan miesten ympärileikkausta. Silti lievinkin muoto naisten leikkauksesta on kielletty, mutta miesten sallittu. Mitä tasa-arvoa tämä muka on?
Itse asiassa lievin naisten ympärileikkauksen/silpomisen muoto on poikien ympärileikkausta/silpomista _lievempi_, pelkkä neulan pisto tai pieni viilto, josta vuodatetaan (symbolisesti) pisara verta. Mitään ei poisteta.
Muuten samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Poikien omaa lievempi on kielletty tytöillä, mutta tyttöjen lievintä paljon pahempi on sallittu pojilla. Aika epäreilua. Jopa naisen mielestä.
Ja niille, jotka hehkuttavat sen parantavan sänkyhommia... Moniko vauva harrastaa seksiä (omalla suostumuksellaan) muiden kanssa? Nuo "edut" ei siis koske lapsia vaan aikuisia, joten eivät ole syy silpoa lasta. Aikuinen leikkauttakoon itsensä, jos haluaa.
Seksuaalisen mielihyvän kokeminen on hyvin yksilöllistä, joten asian vertailu on vaikeaa. Vastasyntyneenä ympärileikattu ei koskaan saa tietää miltä seksi esinahan kera tuntuu, sillä esinahan hermonpäät ovat poissa, limakalvot kuivuneet eikä esinahan stimuloinnin tunnetta saa aikaiseksi enää jälkikäteen.
Ympärileikkauksia tehdään maailmassa vuosittain arviolta miehille noin 15–20 miljoonaa! Osassa maita se on standardi.
Iän ikuisia alotuksia aiheesta, jossa haetaan hirveetä haukkumista ja kuinka julmaa se on, traumaattista ja vammauttavaa.
Tosiasia kuitenkin on , että valtaväestö afrikan ja arabi maissa on leikattu, mukaan vielä usa ja austraalia sekä eri maissa asuvat juutalaiset sekä muslimit.
Missään ei ole kukaan leikattu tullut kirjoittamaan kuinka kamalat vaivat siitä on hänelle tullut. Niitä kyllä löytyy jotka kirjoittavat kuinka raadollista se on. Seuraavan kerran kun katsotte esim tv:tä voi ihan rauhassa katso esim. B. Obamaa , tai muita jenkki miehiä ja miettiä onke se nyt heille iso asia. Sielä on suurempi mahdollisuus poikalapsen tulla kiusatuksi jos EI ole leikattu. Suomessakin tunnen monta miestä (suomalaisia) jotka leikattu, eikä heillä ole mitään ongelmia asian tiimoilta. Päinvastoin. Ei enää ongelmana jatkuvaa haisevan möhnän eritystä, hautumisia ja tulehduksia.
Mm. WHO tukee kyseistä operaatioita afrikan maissa, jotta hillittäisiin edes osaltaan Aidsin leviämistä. Näilläkin kun kuulema on yhteys.
Ymmärrän toki jos moista vehjettä ei ole nähnyt on myös ennakkoluuloja.
Muistan myös nähneeni jonkun kirkollisen kalenterin, jossa vuoden ensimmäinen päivä on nimetty Jeesuksen ympäileikkauspäivä.
Miljoona kärpästä ei siis voi olla väärässä, paska on hyvää.
Monissa afrikan maissa ympärileikataan tyttöjäkin, tämä on ihan sama asia. Sairasta, niin sairasta silpoa brutaalisti pieniä viattomia ihmisilapsia.
Tämä kysymys tulee ajankohtaisemmaksi monikulttuurin myötä ja on siten myös yksi sen monista haittapuolista.
Kun mediat kertovat mammoille miten ihanaa monikulttuuri on ja miten ympärileikkaus kuuluu siihen, alkaa myös vääräuskoisten poikalapsien ympärileikkaus saada hyväksyntää ja lisääntyä valkoihoisen väestön keskuudessa.
Amerikassahan homman hoitivat ilmeisesti juutalaiset hyvin kauan sitten mutta USA on eräänlainen poikkeustapaus koska harvoissa länsimaissa tuo tulee edes kysymykseen. Mutta kuten sanottua, monikulttuurin leviäminen voi vaikuttaa myös höynäytettävimpien suomalaisten, hollantilaisten, ruotsalaisten jne. asenteisiin ja erityisesti naiset ovat herkempiä uskomaan tyhmiä asioita kuin miehet.
Edelleenkään en kannata ympärileikkauksen kieltämistä AIKUISELTA MIEHELTÄ HÄNEN ITSENSÄ NIIN HALUTESSA. Sen sijaan pienten poikien pippeleiden silpominen on väärin.
Antaisitte poikien tehdä itse sen valinnan haluavatko nahastaan luopua vai sen pitää.
Edelleenkään en kannata ympärileikkauksen kieltämistä AIKUISELTA MIEHELTÄ HÄNEN ITSENSÄ NIIN HALUTESSA. Sen sijaan pienten poikien pippeleiden silpominen on väärin.
Antaisitte poikien tehdä itse sen valinnan haluavatko nahastaan luopua vai sen pitää.
Asiantuntevan lääkärin toimesta, niin mitä riskiä siinä on? Kuten mieheni sanoi, "eipä ole vertailukohtaa" kun kysyin kokeeko kärsineensä ja menettäneensä jotakin tärkeää.
Miksi sitä sitten Afrikan maihin suositellaan jos se on niin brutaalia? Voisihan ne käyttää kortsujakin.
Siis en takoita että se pitäisi tehdä, ihan vaan jäin miettimään... Eihän se mitenkään haittaa peniksen toimintaa yms.
Enemmän olisin itse huolissaan naisten ympärileikkauksista. Sillä kun on oikeasti todella pahoja seurauksia ja vaikuttaa ihan siihen toimivuuspuoleenkin!
se ongelma useimmiten ole puhtaasti eettinen. Lähtökohtaisesti kenelläkään ei ole oikeutta leikata toisesta ihmisestä mitään irti.
Mitä taas tulee naisten silpomiseen, niin harvemmin sitä leikataan sen pahemmin kuin poikienkaan.
Afrikassa tehdään paljonkin niitä todella julmia ympärileikkauksia tytöille joissa runnellaan koko alapää ja ommellaan sitten yhteen niin ettei pissakaan meinaa tulla ulos, ainakaan ilman kipua. Paljon nuoria naisia kuolee synnytyksiin kun vauva ei pääsekkään tulemana ulos... Olen itse Etiopiassa pari vuotta sitten ystäväni luona vieraillessa nähnyt ihan omin silmin kuinka pieniä tyttöjä on silvottu... Heitä tuotiin ajoittain klinikalle hoitoon tulehdusten takia, missä ystäväni oli töissä. Suurin osa niistä joille tulee tulehdus kuitenkin kuolee tulehdukseen koska heitä ei tuoda hoitoon...
ne kevyet silpomiset on huomattavasti yleisempiä.
Iän ikuisia alotuksia aiheesta, jossa haetaan hirveetä haukkumista ja kuinka julmaa se on, traumaattista ja vammauttavaa.
Tosiasia kuitenkin on , että valtaväestö afrikan ja arabi maissa on leikattu, mukaan vielä usa ja austraalia sekä eri maissa asuvat juutalaiset sekä muslimit.
Missään ei ole kukaan leikattu tullut kirjoittamaan kuinka kamalat vaivat siitä on hänelle tullut. Niitä kyllä löytyy jotka kirjoittavat kuinka raadollista se on. Seuraavan kerran kun katsotte esim tv:tä voi ihan rauhassa katso esim. B. Obamaa , tai muita jenkki miehiä ja miettiä onke se nyt heille iso asia. Sielä on suurempi mahdollisuus poikalapsen tulla kiusatuksi jos EI ole leikattu. Suomessakin tunnen monta miestä (suomalaisia) jotka leikattu, eikä heillä ole mitään ongelmia asian tiimoilta. Päinvastoin. Ei enää ongelmana jatkuvaa haisevan möhnän eritystä, hautumisia ja tulehduksia.
Mm. WHO tukee kyseistä operaatioita afrikan maissa, jotta hillittäisiin edes osaltaan Aidsin leviämistä. Näilläkin kun kuulema on yhteys.
Ymmärrän toki jos moista vehjettä ei ole nähnyt on myös ennakkoluuloja.
Muistan myös nähneeni jonkun kirkollisen kalenterin, jossa vuoden ensimmäinen päivä on nimetty Jeesuksen ympäileikkauspäivä.
Harvassa on ihmiset jotka vastustaisivat ympärileikkausta. Jokainen sivistynyt ihminen taas vastustaa sitä, että vauvasta leikataan osa pois, ilman tämän suostumusta. Ymmärrätkö? Aikuisena kukin saa leikellä itseään niin paljon kun huvittaa.
Asiantuntevan lääkärin toimesta, niin mitä riskiä siinä on? Kuten mieheni sanoi, "eipä ole vertailukohtaa" kun kysyin kokeeko kärsineensä ja menettäneensä jotakin tärkeää.Miksi sitä sitten Afrikan maihin suositellaan jos se on niin brutaalia? Voisihan ne käyttää kortsujakin.
Eihän miehesi muusta tiedä kun ei ole vertailukohtaa. Ei sillä silti voi perustella muiden pikkupoikien silpomista. Jos miehesi kalu on mielestään hyvä, hän voi suositella leikkausta pojillenne sitten kun he ovat tarpeeksi isoja päättämään asiasta. Antakaa poikien sitten itse valita haluavatko pitää nahkansa vai leikata sen pois.
En ottaisi Afrikasta mallia monessa muussakaan asiassa, en myöskään ympärileikkausasiassa. En kannata pikkutyttöjen korvien tai huulen lävistämistäkään, mutta aikuinen nainen saa korvakorut laittaa jos haluaa. Samoin esinahan poistaminen pitää jättää aikuisen yksilön päätäntävaltaan, kuten muukin turha leikkely.
se tuskin on huvikseen leikkelemistä.
Toisekseen käsittääkseni nuo uskovaiset, jotka uskontosyistä sitä tekevät, ovat aika tosissaan nekin.
Jos on esim. liian kireä esinahka, on ok nipsaista sitä väljemmäksi. Mutta ei sitä operaatiota varmuuden vuoksi kaikille pikkuvauvoille tarvi eikä saa tehdä.
Minkä kaiken toisen ruumiiseen kajoamisen/pysyvän muuttamisen voi mielestäsi perustella uskonnolla? Mitkä uskonnot hyväksytään? Jos Henget käskevät minun leikata lapsiltani korvalehdet pois, onko sekin ok?
Jos on esim. liian kireä esinahka, on ok nipsaista sitä väljemmäksi. Mutta ei sitä operaatiota varmuuden vuoksi kaikille pikkuvauvoille tarvi eikä saa tehdä.
Minkä kaiken toisen ruumiiseen kajoamisen/pysyvän muuttamisen voi mielestäsi perustella uskonnolla? Mitkä uskonnot hyväksytään? Jos Henget käskevät minun leikata lapsiltani korvalehdet pois, onko sekin ok?
Ap kirjoitti, että sitä tehtäisiin "huvikseen" ja siinä olen eri mieltä. Uskovaiset eivät tee sitä "huvikseen" vaan ihan vakavissaan. Toivottavasti huomaat eron.
Olen ammattini puolesta, valitettavasti, todistanut lukuisia komplikaatioita. Myös oman poikani kohdalla -hänelle oli sairauden vuoksi pakko tehdä ko. toimenpide, ja se tehtiin arvostetun lastenurologin toimesta minun läsnäollessani. Silti tuli vuotokomplikaatio, uusi nukutus ja toimenpide ja ruma lopputulos.
Ei se ole mikään pikkujuttu aina, vaikka usein onkin. Se on leikkaus, vaatii nukutuksen (ja jos sitä ei harrasteta, se on sadistista), joka on vauvalle aina rasite. Lopputulos voi olla ruma, toiminta huono(mpi), tulehduksia voi silti tulla. Sitä patsi, liian kireä esinahka tarvitsee aniharvoin ympärileikkauksen, väljentävä plastia riittää lähes aina.
Jenkitkin ovat vähentäneet tuota rutiininomaista leikkelyään eli heihin on enää ihan turha vedota!
Ap kirjoitti, että sitä tehtäisiin "huvikseen" ja siinä olen eri mieltä. Uskovaiset eivät tee sitä "huvikseen" vaan ihan vakavissaan. Toivottavasti huomaat eron.
Huomaan eron nyt kun sanot. Uskon nimissä voidaan silti tehdä mitä kummallisimpia juttuja "vakavissaan" ja täysin tosissaan, mutta uskonto ei silti tee niistä oikeita ja suositeltavia.
Jos näille tyypeille on niin tärkeää, että pienen pojan pippeli pitää muokata heidän omien sairaiden mieltymystensä mukaiseksi, niin onko tässä jo kyseessä jonkinlainen pedofilia?