Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä oikein? Esimiehen toiminnasta

Vierailija
12.11.2012 |

Jos ilmoitan esimiehelle, että olen sairaan lapsen kanssa kotona, ilmoittaa esimies osastolle tämän muodossa "X on poissa koska lapsi on sairaana". Miksi pitää ilmoittaa kollegoille, että lapsi on sairaana? Mun mielestä se ei kuulou mun kolleegoille olenko itse sairaana vai lapseni. Olen pois niin olen pois.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäs jos lapsella on todettu vaikka leukemia?

Viatonkin kysymys "Oliko lapsellasi flunssa?" on varsinkin alkusairaudessa todella raskas, jos ei ole vielä valmis kertomaan työkavereilleen vaan haluaa esim. ensin itse sopeutua ajatukseen.

Syitä poissaololle voi siis olla monia, niin itsen kuin lapsen kohdalla. On helpompaa, kun ei koskaan kerrota mitään kuin niin päin, että sitten yht'äkkiä jätetään kertomatta.

Vierailija
22/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos olisin itse pomo, niin ei tulisi mieleenkään että ei saisi sanoa ap:n lapsen olevan kipeänä. Kyllä meillä ainakin kerrotaan muiden poissaoloista tyyliin "sairaana", "kotona sairaan lapsen kanssa", "lomalla", "ylityövapailla", jne. Ja jos joku on ollut sairaana ja tulee takaisin töihin, kollegat vielä monesti kysyvät että olitko flunssassa tms. En ole oikeasti koskaan pitänyt tätä mitenkään outona tai tungettelevana. Tottakai jos onkin ollut saikulla koska on saanut vaikka keskenmenon, voi ihan hyvin sanoa että olin tässä vatsataudissa eikä kukaan jää siitä sen enempää jankkaamaan.

Jos kyse olisi jostain vakavasta asiasta kuten syövästä tms, todennäköisesti kertoisin esimiehelle tarkan syyn, mutta toki olettaisin ettei hän sitä kertoisi eteenpäin kollegoilleni. Sen sijaan voisin kyllä itse sopivalla hetkellä kertoa jotain. Kaikenlainen juoruaminen loppuu siihen kun ei ole mitään mistä juoruta tai spekuloida vaan asiat ovat avoimesti esillä.

Mutta ap:n kannattaa nyt tosiaan joka kerta sanoa pomolle erikseen, jos tosiaan haluaa olla noin salamyhkäinen. Pomolla tuskin on varsinaisesti velvoitetta toimia ap:n toivomalla tavalla, mutta toki hyvä esimies ottaa huomioon alaistensa toiveet jos ne ovat helposti toteutettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloman syytä ei saa kertoa.

Siitä en ole ihan varma, että saako kertoa edes sitä vertaa, että on sairaslomalla vai pitääkö tyytyä vain sanomaan, että työntekijä on poissa.

Mutta ykkönen on oikeassa siinä, että ihan normaalia toimintaa tuo siitä huolimatta on.

Kannattanee mainita työnantajalle, että et halua, että poissaolojesi syitä kerrotaan.

Vierailija
24/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä ole silloin sairaslomalla, jos lapsesi on sairas. Olet kotona sairaan lapsen takia. Se on jo ihan virallisestikin niin. Ei esimiehesi voi ilmoittaa sinun olevan sairaslomalla tai sairaana, koska et ole. Työkaverisi saattavat ihmetellä, että ethän edellisenä päivänä ollut ollenkaan sairaan oloinen tms. Näin ollen ei ole myöskaan pelkoa siitä, että ovat saaneet tartunnan.

Miksi tämä häiritsee sinua ap?

Vierailija
25/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi en halua, että pomo ilmoittaa onko lapsi sairaana vai olenko itse sairaana.

En tarkoita sitä että pomon pitäisi ilmoittaa minun olevan sairaana kun lapsi on sairas.

Mun tai lapseni sairaudet/poissaolot ei kuulu mun työkavareille.

Miksi ei vaan voi ilmoittaa tyyliin "X on poissa tänään"?

ap

Vierailija
26/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa esimiehesi ei toimi mitenkään lainvastaisesti. Yritä puhua hänelle asiasta.

Sinänsä lapsen sairaanaolo tai sinun sairaspoissaolo ei kerro elämästäsi mitään työkaverille.

Vierailija
27/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku tekee siitä omasta elämästään niin tärkeää ja salaista. Mitään ei saisi kertoa! On kauhea rike sanoa että lapsesi on sairaana, ihan hirveä!

Mitä hemmettiä ajattelet että se edes oikeesti ketään kiinnosta minuuttia kauempaa?

Tiedän kaltaisia ihmisiä paljon, ei saa kertoa että ollaan lähdössä lomille, ei saa kertoa minne, ollaan arvoituksellisia kaikesta, kysymys mitä teit viikonloppuna, irroittaa vain arvoituksellisen hymyn...

Eikö voida sanoa enää kenellekkään niinkuin asiat on? Eikö? Jos lapsi on sairaana niin mitä sitten? Miksi sitä ei voi sanoa?

Nyt pomo pilaisi sulta sen ettei kukaan kysele sulta huomenna että missä olit ja miksi ja saat taas arvuutella ihmisiä. Voi harmi. Not.

Vierailija
28/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tajuu tehneensä hölmösti, jos et kerro sitä sille! Sano sille nätisti, ettet halua poissaolaon syytä toisten tietoon.

Vierailija
29/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työyhteisön pitäisi saada tietää missä milloinkin mennään.

Vierailija
30/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän niin tyypin! Nämä on näitä PERIAATTEEN ihmisiä.

Meillä, julkisessa virastossa, oli yksi tyyppi, joka ei olisi halunnut nimeään netissä olevaan puhelinluetteloon periaatteen vuoksi. Pomo totesi, että sitten ei kannattaisi tulla julkiseen virkaan. Duh.

kun joku tekee siitä omasta elämästään niin tärkeää ja salaista. Mitään ei saisi kertoa! On kauhea rike sanoa että lapsesi on sairaana, ihan hirveä!

Vierailija
31/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työyhteisön pitäisi saada tietää missä milloinkin mennään.

Avoimuus työpaikalla ei mielestäni tarkoita sitä, että työkaverit tietää syyn poissaoloon. Syyllä ei ole, ainakaan meillä, merkitystä työnteon kannalta. Ainostaan tieto poissaolosta ja sen kestosta on tarpeen.

Enkä ole tässä nyt ollut kieltämässä pomoa ilmoittamasta itse poissaolosta, vain sen sen syystä.

En vaan halua, että työkaverit tietää mun elämästä yhtään mitään. Ne ei sillä tiedolla tee yhtään mitään. Meillä töissä niin kamalia juoruakkoja, että kaikkea levitellään ympäriinsä. Olen huomannut, että jos niille ei mitään kerro, ei niillä ole mitään juoruttavaakaan. Tästä syystä haluan visusti pitää yksityiselämäni erillään työelämästä.

Olen pomolle tästä maininnut jo aikoja sitten, mutta ei tajua etten halua sitä syytä toisten tietoon.

ap

Vierailija
32/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku tekee siitä omasta elämästään niin tärkeää ja salaista. Mitään ei saisi kertoa! On kauhea rike sanoa että lapsesi on sairaana, ihan hirveä!

Mitä hemmettiä ajattelet että se edes oikeesti ketään kiinnosta minuuttia kauempaa?

Tai sitten ap on jatkuvasti pois just sen lapsen sairastamisen takia...siinä vaiheessa nimittäin oikeesti duunikavereita vituttaa jos joka viikko parin päivän ajan joutuvat tekemään myös ap:n duunit?

Vierailija
33/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä juoruttavaa voi olla siinä että lapsesi on kipeänä?

Vierailija
34/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ap olisi pois vaikka keskenmenon takia?

Saisiko pomo kertoa että ap sai keskenmenon?

Tai siksi koska ap:lla on sukupuolitauti ja pitäisi mennä lääkäriin?

- Pomo kailottaisi että sillä on kondylooma

Tai ap:n lapsi olisi kuollut

- Niin pomollako tämä olisi oikeus kertoa?

Vierailija
35/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilykset ja spekulaatiot vasta heräävätkin. Sitäkö tosiaan haluat?

Vierailija
36/36 |
12.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilykset ja spekulaatiot vasta heräävätkin. Sitäkö tosiaan haluat?

ja kukaan ei spekuloi mitään. Ei meitä kiinosta miksi työkaveri on pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan