Miten nukuttaa 2ja4v menestyksekkäästi!!!??
Mua on ruvennut rassaamaan illat todenteolla. Koitan saada 2ja4v lapseni nukkumaan hyvässä ja rauhallisessa fiiliksessä ja sitten kuiten lopuksi karjun täysiä että nyt ne päät tyynyyn!! Jää huono fiilis itselle siitä että tietää että molemmat nauttisivat läheisyydestä ja kiireettömyydestä. Kuvio menee niin että ekaks luetaan 2v kirja ja sitten 4v kirja niin että pienempi pomppii päällä,repii kirjaa kädestä jne. Tämä menee vielä ihan ok. Sitten 2v haluaa olla hetken sylissä ja rauhoittuukin ihan neliaaksi, kunnes4v alkaa valittaa että miks toi saa olla sylissä noin kauan. Mäkin haluun, muuten on epistä. Sitten otan isomman hetkeksi syliin jolloin pienempi taas virkoo tarkkailemaan mitä tapahtuu. Sitten pitää peitellä uudelleen ja isompi myös ja sitten lentää sängystä unikaveri ja milloin mikäkin. Sitten kilahdan ja alan äkäisesti komentelemaan ja uhkailemaan kaikenmaailman karkkipäivä ym. Jutuilla. Ärsyttää!!! Mikä ois toimivampi tapa??? Help!
Kommentit (3)
Sattumoisin rauhallisia tyttöjä!?
Iltapesun jälkeen valitsevat kirjat ja menevät lukemaan ne. Nuorempi nukahtaa yleensä heti, isompi hieman myöhemmin. Jos lukuvalo on jäänyt päälle, käyn sammuttamassa sen.
Ei mitään peittelyitä ja silittelyjä. Sylissä saavat olla päivällä, kirjoja luetaan valvomisaikaan.
Ihan on kyse siitä, mihin haluaa lapset totuttaa.
2v ja 4v tytöt..
isompi viikonloppuisin jättää kotona päikkärin aina lähes väliin niin on illalla niin zippi että nukahtaa joskus ennen pikusiskoa, mutta arkisin, heräävät ennen kuutta jo, molemmat nukkuvat päikkärin tarhassa ja illalla 20-21 ovat aika väsyjä jo, melkein yliväsyneitä jos viipyy nukkumaanmeno. iltarutiinit joka ilta samat ja mm hampaanpesua aina vastustelevat ja pikkusisko matkii isompaa kaikessa mutta aina tehdään samat askareet oli vireystila mikä tahansa. isompi joskus katselee kirjaa sängyssä mutta useimmiten yövalo vain enää päällä ja se niin himmeä ettei näe enää vanhempi lukea satuja ja muita eikä kuvia näe kovin hyvin joten sovittu että kirjoja katsellaan päivällä. sängyt vierekkän ja tuolilla istun niin että molempia yllän silittämään tarvittaessa, pienempi nukahtaa silittelyyn ja isompi iltalauluun/omasta päästä iltasatuun. itsellä ei ole niin kiire nukutuksessa ja tunnelma useimmiten rauhallinen, jos ei hermo kestä pelleilyjä pyydän miehen nukuttamaan ja vuorotellen yleensä nukutetaan ja molemmilla täysin eri tyylit.. mies kun itse useimmiten nukahtaa lastenhuoneen lattialle ennen klo 9 ja lapset sänkyihinsä ilman lauluja ja silityksiä, pehmeämpi äiti sitten laulelee, halii ja silittää :-) nelivuotias osaa jo jäädä itse nukahtamaan kun toivotetaan hyvät yöt tutulla rutiinilla, pienempi ei vielä ole kypsä siihen ja siskokset todella samanlaisia joten tiedän että pikkuhiljaa pienempikin nukahtaa ilman silityksiä ja itsekseen. joskus pitää ärähtää kun pelleilevät liikaa, siloin yliväsyneitä ja pitävät toisensa villinä, ja sitten otan aikalisän elipoistunhuoneesta ja lasken kymmeneen tai nukuttaja vaihtuu. mun kanssa pelleilevät herkemmin kun oon se lepsumpi. 3-30 min nukutus useimmiten kestää, äsken meni 5 min :-) tämän hetken hitti on joululaulut joihin molemmat nukahtaa hetkessä ja äiti jää fiilistellen vielä hetkeksi laulelemaan kun ei muualla kehtaa raakkua ;-)
Iltapesun jälkeen valitsevat kirjat ja menevät lukemaan ne. Nuorempi nukahtaa yleensä heti, isompi hieman myöhemmin. Jos lukuvalo on jäänyt päälle, käyn sammuttamassa sen.
Ei mitään peittelyitä ja silittelyjä. Sylissä saavat olla päivällä, kirjoja luetaan valvomisaikaan.
Ihan on kyse siitä, mihin haluaa lapset totuttaa.