Keskustellaanko asiallisesti hyvästä aiheesta, että milloin lapsen/nuoren voi antaa alkaa meikata?
Itse sitä olen pohtinut, että mikähän mahtaisi olla sovelias ikä antaa tyttären alkaa meikata?
Kommentit (29)
Ei meillä ole ollut mitään ikärajaa. En näe meikkauksessa mitään, miksi se ei olisi lapsillekin sopivaa. Jossain 7-8-vuotiaana tytär alkoi satunnaisesti kokeilla meikeillä, silloin yleensä aika hurjia sotamaaleja tuli. 10-vuotiaana alkoi meikata kouluunkin, lähinnä puuteria ja ripsiväriä laittoi, joskus huulipunaa, eikä läheskään joka päivä. Nyt on 14 ja meikkaa ihan huolella joka päivä, mutta onneksi vähän hillitymmin kuin itse siinä iässä - minä olin pikku punkkarityttö jolla oli mustaksi värjätyt hiukset, usein mustaa huulipunaa, paksut mustat silmänrajaukset jne.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2012 klo 22:17"]ja minulle äiti osti oman luomivärin ja ripsivärin kuudennella, vaikka asuttiin maalla. Eikä oltu edes mitenkään erityisen edistyksellisiäkään. Sain hiukan sipaista ripsiväriä ja laittaa hipaisun harmaata luomiväriä kouluun v.1975 ja minusta se oli ihan asiallista. Neitsyys meni silti vasta täysi-ikäisenä.
[/quote]
Miten meikin ja neitsyyden menettämisn voi yhdistää toisiinsa? En ymmärrä..
Riippuu kovasti lapsen ihosta, ja esim. Ripsistä. Itselläni murrosikä toi näpyt 9v. Ja silloin käytin peitepuikkoa. Sen jälkeen tuli meikkivoide ja puuteri. Ripsiväriä en paljoa käyttänyt, koska mulla on suorat, mutta megapitkät ripset, niin taitoin ne ripsentaivuttimella...
Mun 13-vuotias tyttä meikkaa. Välillä sanon, että vähemmät tuota taikka tätä.. Sillä tavalla hyvässä hengessä. 10-vuotias tyttö meikkaa myös =D. Sille saajo sanoa selvemmin, että tuon näköisenä et lähde ulos. Saa se ripsaria käyttää ja huulikiillettä. Ei tuo niin vakavaa ole =). 17-vuotias saa maalata naamansa niinkuin haluaa. Aikoinaa hällekin piti vihjailla "tussilla piirretyistä" kulmakarvoista, mutta nykyään osaa tehdä todella kauniin meikin.
Meidän 12v poika ei enää meikkaa. Ihan pikkuisena se kyllä juoksi mekko päällä ja huulipunat paikoillaan siskojen perässä ympäri huushollia. En koskaan puuttunut asiaan, huvitti vaan. Nykyään ei meikkaa ja mekon heittäisi takkaan, jos sellaista tarjottaisiin.
Nyt yläkouluun menevä 13-v on saanut kesällä aloitella meikkaamista. Ei siitä ole mitään vääntöä tullut, tuntuu tytön kavereilla olevan samankaltainen linja.
Parempi kasvattaa alusta asti siihen ettei naisen tarvitse "aloittaa" meikata missään tietyssä iässä, eikä meikkaaminen ole asia jota tarvitsee tehdä orjallisesti päivittäin, aina lähtiessä ovesta ulos vaan päinvastoin. Itsestä huolehtiminen ja puhtaus on tärkeää, mutta jokainen on hyvä ja kaunis ilman ehostustakin. Jos haluaa meikkiä voi laittaa johonkin erityistilanteisiin, juhlapäivinä jne. Iho pysyy parempana kun ei jatkuvasti kuormita meikillä.
Nuorille riittää huulirasva, joku kevyt parfyymi jos itse välttämättä haluaa ja hiusten pesu ja kampaus.
En tiedä, en oo ite alkanu vielä meikkaamaan, kiinnostaa vähän mutta ei nyt niin kauheasti.
Multa ei oo sitä koskaan kuitenkaan kielletty, eli saan aloittaa kun siltä tuntuu. Ja äiti ja isosiskokin meikkaavat jo, että isosisko aloitti varmaan vitos luokalla.
Minä en ainakaan näe mitään pahaa meikkaamisessa kunhan vain muistaa puhdistaa naaman huolellisesti. Minun tyttöni alkoi meikata kouluun arkena jo 4 luokalla enkä sitä voinut/halunnut estä kun hänellä omia meikkejä on ja osteleekin niitä välillä. Hän meikkaa kyllä kevyesti ja nätisti ettei mitään sotamaskeja laita😊.
Sanoisin että yläkoululaisena. 12-13v esim ripsiväri, huulikiilto ja poskipuna silloin tällöin (vaikka juhlissa) on ihan ok.
Peitevoiteet ok nuorellakin, jos on aknea tmv. Toki pitää opastaa myös oikeaoppiseen kasvojen hoitoon