Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat asperger-tyttönne?

Vierailija
09.11.2012 |

Millaisia olivat vauvana, entä eskari-iässä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina epäillyt, että tyttäreni olisi lievä asperger-lapsi, mutta en ole koskaan siitä maininnut esim. neuvolassa tm. Tyttö on jo koulussa, ja pärjää suht hyvin, mutta yhä välillä mietin, että haluaisin saada ajatuksilleni "vahvistuksen", en vai tiedä mistä aloittaa.

Koulun terveydenhoitaja on niin natsi ja inhottava,että hänelle en ainakaan mene puhumaan.. :(

Vuosia olen joutunut selittelemään tyttäreni "outoja" tapoja sukulaisille ja ystäville, en kuitenkaan ole maininnut epäilyistäni, ja osa pitää lastani vain vaikeana, outona ja erilaisena..

Vierailija
4/15 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-iässä toisaalta arka ja varovainen, toisaalta riehakas aika kummalisissa asioissa, ja ennenkaikkea kärsi hirväesti metelistä ympärillään. Pelkäsi joitain asioita, luki mielelläään kirjoja kun vaan löysi hiljaisen nurkan, hämmästytti sukulaiset ällistyttävällä yleistiedollaan aiheesta kuin aiheesta ja vietti tuntikausia itsekseen mielikuvitusmaailmassaan.

Vierailija
5/15 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakasti koiria ja muitakin eläimiä yli kaiken, itki itsensä melkein tajuttomaksi kun kuuli tai näki eläinten kaltoinkohtelusta. Omisti melkein 100 nallea, joilla oli kaikilla nimet.

Vierailija
6/15 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-iässä toisaalta arka ja varovainen, toisaalta riehakas aika kummalisissa asioissa, ja ennenkaikkea kärsi hirväesti metelistä ympärillään. Pelkäsi joitain asioita, luki mielelläään kirjoja kun vaan löysi hiljaisen nurkan, hämmästytti sukulaiset ällistyttävällä yleistiedollaan aiheesta kuin aiheesta ja vietti tuntikausia itsekseen mielikuvitusmaailmassaan.

Hän on tälläinen. Tosi välkky ja pärjää hyvin koulussa. On kuitenkin erittäin helposti ärsyyntyvää sorttia. Kukaan ei kuitenkaan koskaan ole epäillyt mitään vikaa hänessä olevan??

Vierailija
7/15 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan minun pojallakin asperger??

Hän on tälläinen. Tosi välkky ja pärjää hyvin koulussa. On kuitenkin erittäin helposti ärsyyntyvää sorttia. Kukaan ei kuitenkaan koskaan ole epäillyt mitään vikaa hänessä olevan??

Selviää luultavasti onko vaiko ei.

Vierailija
8/15 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/15 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani sairastaa Tourettea, joka kuitenkin "halkoo" Aspergeria (ja ADHD:ta), tarkoitan että liittyvät tavallaan yhteen ja ovat molemmat autistisia häiriöitä. Pojalla on selkeitä as-piirteitä myös lääkärin mielestä. Näitä ovat mm. seuraavat:

* Kamalasti erilaisia maneereja ja pakkomielteitä. Nämä tulevat näkyviin etenkin pojan stressatessa jostain sekä siirtymätilanteissa; lähdemme kiireellä jonnekin ja poika jää jumiin tekemään jotain epäolennaista, hokien "mun on PAKKO!", jos häntä hoputetaan. Raivostuu, kun puuha keskeytetään.

* Luennointi vähän kaikesta, poikkeava puhetapa. Puhuu yleiskieltä, keskustelussa ei ole juurikaan vastavuoroisuutta eikä kysy kuin itseään kiinnostavia juttuja, usein liittyen juuri tietoasioihin. Esim. nyt joululoman jälkeen poika ei osannut sanoa mitä muut hoidossa saivat lahjaksi, koska ei ollut kiinnostunut kuuntelemaan/vertailemaan. Hokee usein samoja lauseita ja toistelee muiden puheita joskus suoraan.

* Joustamattomuus ja pakkomielteisyys arjessa. Näkyy mm. siten, että kotiin on tultava aina samaa reittiä ja poikkeukset aiheuttavat äksyilyä sekä suoranaista riidanhaastamista. Lapset pitävät tietenkin rutiineista, mutta meidän poika on tehnyt siitäkin taidetta...ei voi syödä ennenkuin kääntää lasin "oikeinpäin" jne.

* Vaikeus olla omanikäisessä seurassa. Okei, liittyy osittain myös Touretteen, mutta on käynyt selväksi että tulee paremmin juttuun isompien lasten kanssa. Kesällä puistossa pääsi mukaan kirkkistä leikkivään ekaluokkalaisporukkaan ja tosi kivasti piti pinnansa jne., samoin hoivaa mielellään vauvoja ja taaperoita koska ilmeisesti tajuaa heidän olevan pieniä ja haavoittuvaisia. Omanikäiset sen sijaan....huokaus. Yhden tai kahden kanssa tulee toimeen ja lähinnä silloin, kun saa itse päättää kaikesta = pomottaa. Jos leikkikaveri on samaa maata eli tahtoo määrätä tahdin, tappelu etenee fyysiseksi pian. Tunnetaidot eivät ole ikäistensä tasolla muutenkaan.

Lapsi täyttää kohta 6 vuotta ja käy erityisryhmässä hoidossa.

Vierailija
10/15 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosi pukemista ja vaatteita (näistä ei pidä edelleenkään, varsinkaan uusista), kamala huuto nousi tyhjästä kun laitettiin myssyä päähän, joka kerta. Söi säännöllisesti jo synnärillä, ns. sisäinen kello toimi hänellä hyvin alusta asti. Nukkui samaten yöt putkeen nopeasti.

Päivällä käytöksessä oli poikkeavaa mm. lapsen viihtyminen paremmin lattialla kuin sylissä; käänsi päätään pois ja välttele pitkäaikaista katsekontaktia. (Tämän unohdin listata ylempänä; poikaan ei meinaa saada katsekontaktia vieläkään eikä harjoittelu tuota tulosta.) Taaperona leikki lähinnä järjestelemällä lelujaan riviin/jonoon ym., tätä jatkui jonnekin 3,5-vuotiaaksi asti. Yhteisleikki kehittyi viiveellä.

Vierailija
11/15 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lapsena tuollainen kuin kakkonen kuvaili.

T:eräs joka miettii jaksaisiko yrittää saada diagnoosia näin aikuisena

Vierailija
12/15 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/15 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Stieg Larssonin trilogia. Lisbeth Salander on asperger.

Vierailija
14/15 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen as-nainen vastaa. Lapsi itse ei tiedä olevansa erilainen eikä häntä haittaa jos hänen annetaan olla rauhassa. Esim kavereiden vaihtuminen on ihan normaalia. On vaikea välittää kenestäkään kunnolla. Itse leikin usein yksin vaikka olin suosittu kavereiden keskuudessa. Olin yksin kotona ja leikit oli mahtavia. Saatoin istua tunti tolkulla kaapissa lukemassa taskulampun valossa :D Äiti aina kyseli että kiusataanko sua? Ihmettelin aina kysymystä ja ei todellakaan kiusattu. Riitoja tuli helposti ja ne muuttui fyysiseksi äkkiä. Jos minulla olis ollu diagnoosi pienenä, muut ehkä olisi ollut hyväksyvämpiä käytöstäni kohtaan ja ymmärtänyt. Jonkin asteinen empatia kyvyttömyys joissain asioissa tai sitten taas yli empaattinen esim kaltoinkohdeltuja kohtaan. Vahva oikeudentaju ja huono valehtelemaan. Raadollisen suorapuheinen. Erakko ja yksintekijä edelleen. Taideaineet aina helppoja kuin myös koko kouluaika lukio mukaan lukien läpi läksyjä lukematta. Muiden seura vaan ahdistaa niin paljon ettei jatkoa varmaan tule.. kosketus-, ääni- ja hajusteyliherkkyys.

Lasta kyllä helpottaisi diagnoosi. Hae ihmeessä!

Vierailija
15/15 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2013 klo 17:05"]

olin lapsena tuollainen kuin kakkonen kuvaili.

T:eräs joka miettii jaksaisiko yrittää saada diagnoosia näin aikuisena

[/quote]

Mitä väliä sillä on "saako" diagnoosin? Eikö siitä ole vain haittaa? Papereissa lukee että olet sairas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän