Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi tutkimus: Äidit liian lihavia - vauvat vaarassa

Vierailija
09.11.2012 |

http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2012110916308300_rb.shtml

Mulla on myös paperilehti tästä lehdestä.

Tosi yksioikoisesti puhutaan, kuinka vain ylipaino pääasiassa aiheuttaa raskausajan diabeteksen.

Mulla esim. puhkesi raskausdiabetes ilman yhtä ainoata riskitekijää. Ei siis ole sukurasitetta, olin normaalipainoinen jne. Ei yhden yhtä riskitekijää, silti kaikki sokeriarvot päin persettä ja vauva lähes 5 kg. Että näin.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös äidin ikä vaikuttaa raskausajan diabeteksen kehittymiseen. Kun ikä lähenee 40 ikävuotta, ollaan riskirajalla.

Vierailija
2/5 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös äidin ikä vaikuttaa raskausajan diabeteksen kehittymiseen. Kun ikä lähenee 40 ikävuotta, ollaan riskirajalla.

Kyllä tiedän kaikki riskitekijät. Olin 32 v silloin. Minulla ei oikeasti ollut yhden yhtä riskitekijää. Ainut, mitä olen miettinyt, on se, että otin sikapiikin ja raskausdiabetes puhkesi siitä 2 vko päästä (näkyi aluksi siis rutiini pissatestissä neuvolassa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ehkä iltalehden perusteella tekisi kovin syväluotaavia johtopäätöksiä mistään asiasta. Ja onhan se totta, että ylipaino lisää riskiä. Mutta kaikki riskitekijät ovat vain riskitekijöitä. Eivät kaikki ylipainoiset äidit sairastu raskausdiabetekseen ja sitten taas toisaalta sellaiset voivat sairastua, joilla ei ole mitään riskitekijöitä. Niin se vain menee, kaikissa sairauksissa, ei kaikelle aina ole mitään syytä.

Vierailija
4/5 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä ylipainoa, ekassa raskaudessa bmi 28 ja tokassa lähemmäksi 33. LIsäksi olin lapset saadessani 35- ja 37-vuotias. Ei raskausdiabetesta, lapset täysiaikaisia (toinen viikolla yli ja toinen viikolla ali) ja toinen hiukan alle 3 kg ja toinen hiukan päälle.

Riskit olivat varmasti minullakin suuret ja tokihan tiputin painoani heti raskauden jälkeen (ja raskaanakin, sairaalasta palattuani olin 6 kg laihempi kuin raskauden alettua ja imetyksen myötä menetin vielä 10 kg lisää). Ei ylipaino silti aiheuta kaikilla raskausdiabetesta. Toki varmasti joillakin, ei kuitenkaan minulla.

Vierailija
5/5 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukurasitetta, mutta olin normaalipainoinen, ei aikaisempia viitteitä sokerien noususta muissa raskauksissa, mutta sitten viimeisessä sokerit nousi.Olin 28v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi