Onko tiellä liukasta kesärenkailla?
Minun pitäisi siis huomenna aikaisin (klo. 6-7)
lähteä työkeikeikalle, Hämeenlinnasta - Porvooseen.
Autossani on vielä kesärenkaat alla, joten hieman mietityttää kuinkahan liukasta on riihimäki, hyvinkää, mäntsälä, porvoo suunnilla aamulla.
Ehkäpä koitan ajella varoen, toivottavasti muutkin ymmärtää pitää turvaväliä.
Kommentit (35)
taas vauhdissa, että kuivat tienpinnat muka jäätyisivät yöllä.
Muutama esimerkki http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/varsinaissuomenely/Teidenkunno…
- musta jää: tien pinta jäähtyy nopeasti ja imee ilman kosteuden pintaansa
- kuura: kovan pakkasen jälkeen ilma lauhtuu, kylmä tienpinta imee ilman kosteuden ja jäädyttää pinnan
- pakkasliukkaus: kovalla pakkasella lämpötila vaihtelee jatkuvasti (esim. -10...-20), tienpintaan kondensoituu vähitellen jäätä ilman kosteudesta
- huurre: sumu tai muutoin kostea ilma tiivistyy kylmään tienpintaan
Eli vaikka illalla tienpinta olisi kuiva ja yöllä ei sada, voi se tien pinta olla aamulla jäässä.
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/h%C3%A4meenlinna
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/porvoo
Toivottavasti tie on kuiva niin voi olla vähemmän jäässä, mutta pakkasta näyttäisi lupaavan huomisaamuksikin sinne päin.
Itse en ole uskaltanut täällä Oulun seudulla enää vähään aikaan ajella ilman talvirenkaita, kun aikaisin ja myöhään joutuu joskus ajelemaan. Päivällähän ajaa kyllä kun tie sulaa, mutta aamulla ja illalla usein onkin tie jo jäässä.
sitten saadaan taas lukea lehdistä jostain vakavasta onnettomuudesta jonka on aiheuttanut kesärenkailla ajeleva autoilija...Huoh..Ja niillä toisilla osapuolilla voi olla ne talvirenkaat ja sulla ei ja sä ajatkin esim. jonkun lapsiperheen päälle..
Mitä jos vaihtaisite ne renkaat. Aikaa vaihtoon meneen kokonainen vartti.
Autoilija lähti ohittamaan kesärenkailla ja päätyi edestäni ojaan. Pysähdyin paikalle, ei pahempia vaurioita, mitä nyt pelti sen verran rytyssä, ettei sillä autolla enää ajettu.
Tokaisin vain että ai, tänne sulle oli kiire, jos olisin tiennyt olisin päästänyt aiemmin ohi. Kyseli tietty kyytiä, mutta ei herunut.
Jos talvirenkaat olisi ollut alla, olisin ollut huomattavasti ystävällisempi. Ihan oikeasti renkaat vaihtaa vartissa, jopa minä 48 kiloinen nainen.
Isot tiet sulia pääosin,mutta mustaa jäätä joka paikassa
Pidän sulle peukkuja. Ehkä meillä kanssa autoilijoilla käy tuuri ja ymmärrät joutua onnettomuuteen, jossa olet vaaraksi vain itsellesi.
Eli kyllähön ne renkaat vaihtaisin jos minulla olisi talvirenkaat.
Ostin auton pari kuukautta sitten, eikä siinä tullut talvirenkata mukana.
Viime viikolla tilasin renkaat + vanteet jotka tulevat ehkä joskus ensiviikolla.
Joten sitten vaihdan renkaat, kun saan ne.
T: AP
täysi yllätys? kaksi kuukautta sitten et sitä vielä tiennyt? et ehtinyt tilata uusia renkaita ennen viime viikkoa???
menisin junalla tai bussilla.
Toiset tarvitsee hieman tavaraakin kuljettaa autolla. Eikä kohteeni ole aivan juna-aseman läheisyydessä.
Eli kyllähön ne renkaat vaihtaisin jos minulla olisi talvirenkaat. Ostin auton pari kuukautta sitten, eikä siinä tullut talvirenkata mukana. Viime viikolla tilasin renkaat + vanteet jotka tulevat ehkä joskus ensiviikolla. Joten sitten vaihdan renkaat, kun saan ne. T: AP
Tai vuokraa/lainaa auto, jossa on ne talvirenkaat.
täysi yllätys? kaksi kuukautta sitten et sitä vielä tiennyt? et ehtinyt tilata uusia renkaita ennen viime viikkoa???
Katsos kaikilla ei ole heti varaa laittaa 1500€ talvirenkaisiin.
tämä on siis sun selitys jos sattuu että sä tapat jonkun tuolla liikenteessä? Ota taksi sieltä asemalta, daa!
Onneksi lainpuolesta saa vielä ajaa kesärenkailla.
Olisitko yställinen ja edes lainaisit autoa, jossa olisi talvirenkaat.
Alkuperäinen kysymys oli onko teillä liukasta aamusin Onneksi lainpuolesta saa vielä ajaa kesärenkailla.
Ja vastaus on, että teillä on liukasta aamuisin. Ja jos vedotaan lakiin, kesärenkailla EI saa ajaa.
Koska talvirenkaita on käytettävä aina silloin, kun keli sitä edellyttää.
En tiedä mikä sää on Hämeenlinnassa, mutta Helsingissä on ainakin useita asteita plussan puolella. Ei ole mitään järkeä kuluttaa nastoja kesäkeleillä ajellessa. Se yksi päivä kun täällä oli pakkasta, jätin auton suosiolla kotiin. Pari päivää sen jälkeen olikin sitten yli 5 astetta plussaa ja hyvin pärjäsi taas kesärenkailla. Se suuri 20cm lumimyrsky tuli täällä täysin vetenä.
Olisitko yställinen ja edes lainaisit autoa, jossa olisi talvirenkaat.
Kukakohan sen auton mulle lainais.
Vuokra-autoa en voi ottaa, seuraava palkka tulee vasta ensiviikolla. Yleisilläkään en voi mennä, taksiin ei olisi varaa.
Autossa on tankki melkein täynnä, joten siihen ei rahaa mene tällä viikolla.
Ei kaikki ole syntynyt kultalusikan kanssa.
taas vauhdissa, että kuivat tienpinnat muka jäätyisivät yöllä.