Meidän syyskuun pelkät CM ruoka ja taloustarvike olivat yli 1300e
Perheessä 2 lasta + 2 aikuista sekä koira. Mies syö työpaikalla, lapset koulussa, itse satunnaisesti omia eväitä + lounasruokailu kodin ulkopuolella osittain. On syöty muutama kerta koko perheellä myös ulkona. Satunnaisia ruokaostoksia myös muista kaupoista. CM suurimmaksi osaksi, koska on paras etäisyys ja parkkipaikat yms.
Kuulostaako normaalilta ruokalaskulta?
Kommentit (61)
Ei todellakaan kuulosta normaalilta. Pihistelijä käyttäisi tuolle porukalle 400-500 euroa, ja normaali summa olisi ehkä 700-800 euroa.
No kuullostaa jopa minusta todella suurelta, saati sitten näistä talousnero av-mammoista, jotka ruokkii 5 henkeä 2 kalalla ja 7 leivällä vai miten se nyt oli, mutta kuitenkin näitä 400e/kk av-mammoja aina riittää.
Jossain oli joku asiantuntija laskenut, että 870 e /kk ruokamenoihin nelihenkiseltä perheeltä on normaali summa kunnolla ja terveellisesti syömiseen, mutta se sisälsi siis pelkä ruuan (pitää sisällään myös ulkonasyömisen esim. lounaat työpaikan ulkopuolella).
Meillä meni viime kuussa S-Marketiin 742 e / neljä henkeä + koira. Mies syö vielä lounaat töissä, mulla yleensä eväät. Tuossa summassa wc-paperit, siivousaineet yms.
Mutta kyllähän mäkin saisin tuon 1300 menemään, ei tuottaisi hankaluuksia. Ostaisin useammin tuoretta kalaa, kokolihaa, luomua, erilaisia salaatteja, erikoiskahveja, eksoottisiä hedelmiä, tuoremehuja, smoothieta aaaaaahhhh.. ja kaikkia ihania herkkuja.
Kunnollinen ja laadukas ruoka valitettavasti maksaa Suomessa ihan liikaa. Se on vain sellainen asia, että sitä ei saisi sanoa ääneen tai muuten tulee av-mamma valistamaan, että olet taidoton ja kyvytön, kun et ruoki perhettäsi viikkoa nakkisopalla... No, joo, kärjistystä, mutta kumminkin.
kyllä sen lisäksi syömme laadukasta lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä jne.
ja smootiet yms. kuuluu ostoslistalle. Toki teen niitä myös itse tuoreista hedelmistä ja pakastemarjoista...mutta mutta ois Marttojen talouskouluttajalle töitä mun kauppareissulla jos olis tarve laskua pienentää. Onneksi ei tarvi.
ja smootiet yms. kuuluu ostoslistalle. Toki teen niitä myös itse tuoreista hedelmistä ja pakastemarjoista...mutta mutta ois Marttojen talouskouluttajalle töitä mun kauppareissulla jos olis tarve laskua pienentää. Onneksi ei tarvi.
En tajua näitä ihmisiä, jotka käyttää liikaa rahaa vain siksi koska se on mahdollista. Tuolla rahalla (esimerkiksi säästämällä tuosta 200-300 euroa kuussa) saisi kyllä monenlaista muuta kuin pelkkiä smoothieita ja erikoiskahveja. Paljon järkevämpiä asioita.
T. Mamma, joka tienaa yksin enemmän kuin sinä jamiehesi yhteensä.
Meidänkin 5-henkisellä perheellä meni tuon verran kuussa citymarkettiin. Vaihdettiin Lidliin nini rahaa menee ehkä se 800-900e kuukaudessa. siellä pääsee tosiaankin halvemmalla. No vaipat on nyt jääneet ostoslistalta pois aikasempaan verrattuna ja ne kyllä hain edelleen cittarista. Siellä ei kannata käydä kun paljousalennusten perässä muuten Lidl joka suhteessa halvempi. Ei me nyt törsätä kalliisiin hienouksiin vaan perus arkiruokaa mistä lapset tykkää mutta mahtuu mukaan heräteostoksiakin esim. Vanukkaat tms.
En tajua näitä ihmisiä, jotka käyttää liikaa rahaa vain siksi koska se on mahdollista. Tuolla rahalla (esimerkiksi säästämällä tuosta 200-300 euroa kuussa) saisi kyllä monenlaista muuta kuin pelkkiä smoothieita ja erikoiskahveja. Paljon järkevämpiä asioita.
niin mutta kun sinä et voi päättää mikä on kenenkin mielestä järkevää. onneksi.
kun antavat ymmärtää 400-600e ruokaostoksiin/kk. Onneks jollain muullakin menee sinne tonnin tienoille.
Meillä jää kyllä säästöönkin, ja päästään kaukomatkoille yms. pihistelemättä ruoasta.
En tajua miten joku pystyy puolittamaan ruokakustannukset tai pääsee alle kolmasosaan tuosta.
Jos mun pitäis elää tollasella 400e/kk budjetilla tarttisin sen Marttojen talousneuvojan taatusti mukaan ostoksille.
Sisältääkö tuo "taloustavarat" kaiken muun mahdollisen, mitä sieltä Citymarketista voi ostaa? Esim. pyyhkeitä, kirjoja, uusi silitysrauta jne.?
Mulla ainakin alkoi säästyä rahaa, kun muutettiin ja "lähikauppa" ei enää ollut iso tavaratalo josta sai kaikkea mahdollista ja tuli tehtyä heräteostoksia. Nyt lähikauppa on pelkkä ruokakauppa ja meidän nelihenkisellä perhellä menee ruokaan keskimäärin 700 e kuussa.
Meidänkin 5-henkisellä perheellä meni tuon verran kuussa citymarkettiin. Vaihdettiin Lidliin nini rahaa menee ehkä se 800-900e kuukaudessa. siellä pääsee tosiaankin halvemmalla. No vaipat on nyt jääneet ostoslistalta pois aikasempaan verrattuna ja ne kyllä hain edelleen cittarista. Siellä ei kannata käydä kun paljousalennusten perässä muuten Lidl joka suhteessa halvempi. Ei me nyt törsätä kalliisiin hienouksiin vaan perus arkiruokaa mistä lapset tykkää mutta mahtuu mukaan heräteostoksiakin esim. Vanukkaat tms.
Sisältääkö tuo "taloustavarat" kaiken muun mahdollisen, mitä sieltä Citymarketista voi ostaa? Esim. pyyhkeitä, kirjoja, uusi silitysrauta jne.?
Mulla ainakin alkoi säästyä rahaa, kun muutettiin ja "lähikauppa" ei enää ollut iso tavaratalo josta sai kaikkea mahdollista ja tuli tehtyä heräteostoksia. Nyt lähikauppa on pelkkä ruokakauppa ja meidän nelihenkisellä perhellä menee ruokaan keskimäärin 700 e kuussa.
ruokaa, pesuaineita, leivinpaperit ym., vessa ja taluspaperit, terveysiteet, hammastahnat ja harjat, suihkusaippuaa, saippuaa tms.
paremman ostohyvityksen jos kävisitte S-ryhmässä ja teillä olisi S-Bonuskortti käytössä, 13000 eur ostoista 65 eur / kk. Eikös Citarissa hyvitys ole 5 eur / 1000 eur? Siis jos teillä on Plussakortti.
Ainakin täällä Tampereella Cittarit ovat selvästi kalliimpia kuin Prismat ja Lidlit.
vain Cittarissa, jotain pikkusostoksia tehdään Alepassa, joka on lähellä. Meilläkin menee kauppaan 1000-1300e paikkeilla riippuen kuukaudesta. Tosin mä voin ostaa sieltä lapsille kengät/muuta vaatetta, mikä näkyy sitten kauppalaskulla vaikka ei ruokaa olekaan :) Me saadaan kuukaudesta riippuen plussana takaisin 35-80€. En käy Prismassa, koska siellä on huono tuoretiski ja CM on meidän lähikauppa.
meillä menee 3 henkiseen perheeseen n. 800 ruokaan kuussa, ehkä 900e.
Ostan ihan mitä mieli tekee, just niitä erikoiskahveja, teetä, tuoretta paistettua leipää, croisantteja, erikoishilloja, erikoishedelmiä, niitä smoothejakin, gefilusmehuja, erilaisia juustoja, salaatteja, luomua...
Perusostokset teen Lidlissä. Siellä on tosi hyvät valikoimat esim. juustoja.
joitain pitää hakea Prismasta.
K- plussa edut:
pisteseteleinä 65e
ja suorat alennukset 211,55e
Että se niille S-ryhmän puolustelijoille. Meillä ainakin Prisma huonompi valikoima ja kalliimmat tuotteet. Sijainti ja parkkipaikat surkeat.
sähkölaskuun plussat summasta 18,39e syyskuussa
sikahalpa sähkölasku vaihdettiin just yhtiötä ja kiinteistöön tuli just etäluettava mittari, eli talvella tulee sairaat sähkölaskut, mutta niistä sitten plussat kotiin. ;) Takka ja ilmalämpöpumppu löytyy sähkölämmityksen lisäksi ja puita riittää.
Meillä (2+3) menee keskimäärin 670e kuukaudessa ruokakauppaan. Summa sisältää myös yhden kissan ruuat ja wc-paperit yms. talousjutut, ei vaatteita.
Teen itse hillot ja mehut, leivon vähintään kerran viikossa leipää tai sämpylää tai karjalanpiirakoita. Teen pullat yms. leivonnaiset itse, emme syö kaupan kekejä ja pipareita lainkaan. Karkkiin menee n. 15e kuukaudessa. Syömme kokolihaa, kalaa (lähinnä lohta), paistia ja fileitä. Teen ruuat alusta alkaen itse kunnon aineksista, höttöjä emme osta. Rasvana oliiviöljy ja voi. Syömme tuoreena kurkkua, tomaattia ja ihan perussalaatteja. Paljon juureksia ja kaaleja. Omena ja sitrukset on perushedelmät.
Ja se tärkein. Ostan aina ensin ruuat Lidlistä ja sitten vasta muista liikkeistä. Seurana tarjouskia ja myös hyödynnän ne.
neljälle hengelle normaali olisi n. 50e/viikko/henki eli enintään se tonni kuussa...
ostatko joka kerta sisäfilettä vai miksi maksat monen kuukausinettopalkan verran ruuasta kuussa?