Ikää 40+ ja kauhee hinku opiskelemaan.
Jostain syystä olen viimeisen vuoden aikana löytänyt kunnianhimoni. Olen kypsynyt nykyiseen työhöni missä tunnun nyt turhautuvani enemmän ja enemmän. Ala on ok ja pientä toivetta päästä eteenpäin nykyisessä työssäkin olisi.
Nyt kuitenkin haluaisin lähteä opisekelemaan alaa lisää työn ohessa. Koulutus on vaan aika kallis ja mietin voisinko kysyä maksaisiko työpaikka ko. koulutuksen.
Mutta mitä jos maksaisi ja entä jos sitten haluankin muualle töihin. Joudunko siinä tapauksessa maksamaan koulutuksen takaisin firmalle?
Niin ja kannattaakohan koulutus vielä tämän ikäisenä? Tai siis eihän oppiminen lopu koskaan, mutta onko siitä enää hyötyä työnhaussa? Välillä tuntuu vaan, että tämän ikäisenä sitä on jo ikäloppu työmarkkinoilla.
Nyt tuntuu kuitenkin, että jotain on tehtävä. Mietin jo, että ottaisin lainaa tuota opiskelua varten jos työpaikkani ei ole sitä valmis kustantamaan.
Kommentit (18)
No et kysynyt. Pidä turpasi siis kiinni.
keskusteluun voi tulla mukaan, vaikka sanomiset eivät sua miellyttäisikään. Aina voi ihmetellä.
-vuotiaista vielä maksele asuntolainaa.
Minuakin hinguttaisi opiskelu, mutta niin, että ala vaihtuisi kokonaan. Tässä olen jonkin aikaa keräillyt rohkeutta ottaa ratkaiseva askel.
Oi kiitos samat sanat. Tämä on aihe vapaa ja
Vierailija - 07.11.12 07:47 (ID 15864114)No et kysynyt. Pidä turpasi siis kiinni.
keskusteluun voi tulla mukaan, vaikka sanomiset eivät sua miellyttäisikään. Aina voi ihmetellä.
Joten edelleen: pidä turpasi kiinni, ihan turhaan siellä leikit loukattua marttyyriä, itsehän sinä vittuilun aloitit.
Oi kiitos samat sanat. Tämä on aihe vapaa ja
Vierailija - 07.11.12 07:47 (ID 15864114)No et kysynyt. Pidä turpasi siis kiinni.
Joten edelleen: pidä turpasi kiinni, ihan turhaan siellä leikit loukattua marttyyriä, itsehän sinä vittuilun aloitit.
jos ei vastaukset miellytä.
Onko kyse korkeakoulututkinnosta, jatko-opinnoista yliopistossa kuten väitöskirjasta?
Vai onko kyse ammatillisista täydennysopinnoista vai ammatillisesta tutkinnosta?
Onko sun työpaikalla ylempiä tehtäviä, joita et voi hakea ilman ko. koulutusta?
Ja mitä tarkoitat kun sanot, että koulutus on kallis. Millaisesta summasta on kyse?
Yleensä jos työnantaja maksaa työntekijän koulutuksen sen muodosta riippumatta, se haluaa laittaa työntekijän johonkin tehtävään ja sitten työntekijä joutuu sitoutumaan firmaan ainakin joksikin ajaksi. Ne ovat työsopimuskysymyksiä siinä vaiheessa kun koulutuksesta sovitaan ja on mahdollista, että työpaikkaa vaihtaessasi ennen määräajan loppua joudut maksamaan koulutussumman takaisin.
Ovatko opinnot sellaisia että voisit saada aikuisopintotukea tai mitä tahansa opintotukea?
Koulutus kannattaa aina.
Koulutus maksaa melkein 7000 euroa ja siitä saa tutkintonimkkeen. Kyseisen koulutuksen suorittaminen onnistuisi kyllä työn ohessa eli on joitakin opiskelupäiviä, mutta suuri osa opiskelusta tapahtuu omatoimisesti verkossa ja etänä.
Täytyy vähän sulatella tätä vielä ja ehkä esitän asian esimiehelleni. Olen jo hänelle kertonutkin, että toiveeni on laajentaa toimenkuvaani. Meillä on tulossa jotain muutoksia muutenkin ja siinä kohtaa olisi toive päästä eteenpäin. En tosin siinä vaiheessa vielä olisi suorittanut tuota opintoa, mutta uskon kyllä pääseväni alkuun ilman sitäkin kun kyseessä on kuitenkin samantyyppiset työtehtävät, mutta laajemilla vastuilla.
ap
samoin 73 v isäni. yliopistossa lisureita vääntävät. se ainakaan ei maksa.
mutta jos aiot ap jonkun fantsun tutkinnon jostain "ostaa", niin maksaahan se.
niin pakko silti ihmetellä ettei 40 + ikäisellä ole 7000 euroa säästössä! Olen itse 36-vuotias ja maksan asuntolainaa ja mulla on tileillä ja rahastoissa silti melkein 50000 euroa.
Se että niin on ajateltu ennen, ei tarkoita mitään nyt tai viiden-kymmenen vuoden kuluttua.
niin pakko silti ihmetellä ettei 40 + ikäisellä ole 7000 euroa säästössä! Olen itse 36-vuotias ja maksan asuntolainaa ja mulla on tileillä ja rahastoissa silti melkein 50000 euroa.
Minulla ei ole ja se ei olekaan tämän keskustelun pointti.Juuri tästäkin syystä haluan päästä paremmille palkoille, että jäisi joskus jotain säästöön ja enemmmän elämiseen.
ap
sen vertaa ole pystynyt säästämään, että voisi opiskella???
Ehkä sinä hämmästyt sitten, kun sinäkin olet 40 +.
Sitä kun aikuisilla ihmisillä on paljon sellaisia menoja, joista sinä et vielä tiedä mitään. Eikä kaikkien elämistä ole omat vanhemmat kustantaneet.
Aloittajan kannattaa todellakin selvittää kaikki vaihtoehdot, joita tuossa on aiemmin mainittu: ammattiliiton tuki, opintovapaa, työnantajan tuki ym.
Sinä kuitenkin pysyisit samalla alalla, eli sinulla olisi jo työkokemusta siitä, kun olisit hankkinut lisäkoulutusta, eli et tulisi täysin vihreänä alalle yli nelikymppisenä - mikä olisikin jo noin yleensä ottaen aika hankala kombo.
Mikä koulutus maksaa? Sen ymmärrän, että koulutusaikanasi et saisi palkkaa, mutta mikä opinahjo velottaa isot maksut?
Monella ammattiliitolla on kouluttautumisrahoja haettavana. Voit aina kysyä työnantajaltasikin, mutta jos kyse on isoista summista, se ei ehkä onnaa...
Mieti itse. Jos nouset urallasi, palkkasikin todennäköisesti nousisi, joten panostus saattaisi kannattaa, jos työnantajallasi olisi sinulle tarjota paikka paremmalla liksalla - siitä kannattaa neuvotella (siis olisiko työnantajallasi sinun lisäkoulutuksellesi käyttöä, vai päätyisitkö tekemään nykyistä työtäsi vain koulutetumpana).