Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten leivot itse terveellistä leipää?

Vierailija
07.11.2012 |

Vehnäleipää on toki helppo tehdä itse, muttei se kovin terveellistä ole. Sämpyläjauhoista tehty leipä lienee kuitupitoisempaa, vaan eipä sekään taida vetää läheskään vertoja kaupan kuitupitoisille leiville.

Eli nyt mammat ohjeita jakoon, miten teette itse terveellisen leivän?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitua eniten täysjyvässä. Hiivaleipäjauhossa ei niin paljon kuitua mutta siinäkin viljan alkio mukana toisin kuin ihan valkeassa vehnäjauhossa joten ravinteita on enemmän. Speltti (alkuvehnä) on myös hyvä vaihtoehto, siinä on myös proteiinia enemmän kuin jalostetummassa vehnässä.

Meillä tehdään aina leipäkoneella leivät itse, koska kauppojen vaalean leivän tarjonta ei nappaa. Emme syö tummaa lainkaan, mutta emme halua täyshöttöä täynnä siirapeita ja muuta ylimääräistäkään. Meidän koneleipään tulee yleensä speltti- tai hiivaleipävehnäjauhoja, oliiviöljyä, vähän hunajaa, vettä, kuivahiivaa. Ei mitään sen enempää. Kuitua me emme pyri kyllä maksimoimaan koska mulla menee vatsa liian löysälle jos syön paljon kuitua.

Vierailija
2/4 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen ruisjauhopaketin kyljessä olevalla ohjeella. Puolet ohjeen määrästä on ruisjauhoja (tai pikkuisen vajaa, mutta itse puolitan)

Nopea ja helppo ohje. Ja maistuu meillä koko perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan suoramyynnistä kokonaisia vehnänjyviä, joten itse jauhettu jauho on vähän kuin grahamjauhoa. Se ei säilykään kuin vuorokauden, ja siinä on kaikki vitamiinit tallella. Tätä jauhoa ei tosin voi laittaa kuin kolmasosan koko jauhomäärästä eikä aina sitäkään, jos haluaa hyvin nousevaa taikinaa ja pehmeää leipää. Mutta kyllä se terveellisempää on. Mahakin toimii paremmin kun tätä syö. Vehnäleipäkin voi siis olla terveellistä. Viljamyllyllä tekee myös hyvät karkeat rouheet puuroihin, ja makeisiin leivonnaisiin; murotaikinapiirakkaan sopii karkea tumma jauho hyvin.

Vierailija
4/4 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemeniä, leseitä, kaurahiutaleita, kylmäpuristettua rypsiöljyä ja hiivaleipäjauhoja. Joskus porkkanaraastetta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi