Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi jäi ilman kutsua, miten selvitän miksi?

Vierailija
07.11.2012 |

Päiväkodista 8 hengen ryhmästä jossa on 4 tyttöä ja 4 poikaa kutsuttiin 3 tyttöä ja 2 poikaa synttäreille yhden tytön synttäreille. Oma tyttöni ei saanut kutsua, vaikka sanoo synttärisankaria parhaaksi tarhakaverikseen. Tämä tietysti on aiheuttanut tytölleni pahaa mieltä kovasti ja nyt olenkin miettinyt, onkohan kaikki ihan ok.

Päiväkodista kehuvat että tyttöni (5 v) on reipas ja sosiaalinen ja leikit sujuvat hienosti. Joskus tyttö on kotona maininnut, että yksi tytöistä (ei synttärisankari) on nimitellyt häntä. Tästä ei ole jäänyt kuitenkaan niin paha mieli että olisin ottanut asian tarhassa puheeksi.

Jotenkin tuli mieleen, että kiusataankohan tyttöäni? Tai muut lapset eivät tule juttuun hänen kanssaan jostain syystä? Omien ystävien lasten kanssa leikeissä ei ole koskaan ollut ongelmaa, joten en oikein haluaisi syyttää heti häntä.

Kysynkö asiasta lto:lta tai synttärisankarin vanhemmalta (en kyllä tunne heitä, kerran tai pari ohimennen tavannut) - tämä asia hiertää sekä lasta että minua. Sitä paitsi nämä lapset ovat menossa luultavasti samaan kouluunkin, joten kaikenlaiset syrjimiset sun muut haluaisin katkaista alkuunsa.

Vai olenko ihan idiootti curling-äiti jos menen puuttumaan tällaiseen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinne on voitu kutsua myös muita kavereita. En alkaisi asiaa kaivelemaan, pitää tottua siihenkin ettei aina tule kutsutuksi.

Vierailija
2/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä minusta jo aika paljon viisivuotiaita kestittäviksi jos on vaikka muitakin kutsuttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän saa valita ketkä ne on.

Kyllä ihmettelisin, jos joku äiti tulisi minulle ulisemaan "miksi Jennica ei saanut kutsua, vaikka Jasmin sai". HUHHUH!

Vierailija
4/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en tuosta nyt ottaisi vielä mitään pulttia.

Ja lapselle sanoisin ja juttelisin siitä ,että joskus niitä kutsuja tulee ja joskus ei. Sellaista se elämä on.

Ihan turha tehdä asiasta elämää suurempaa.

Vierailija
5/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei myöskään se ettei saa kutsua synttäreille. Nyt unohdatte koko asian, kyse on vain yksistä kemuista joihin saat jatkossa kyörätä lastasi kyllästymiseen asti. Teette jotain mukavaa sinä iltana. Tarkkaile itseäsi ettet siirrä lapseen tuskaasi ja hylkäämistraumaasi. Jos haluat lapselle sosiaalisia tilanteita, järjestä itse juhlia. Muitakin kuin synttäreitä voi järjestää. Mun lapsen pk-ryhmässä on erittäin aktiivinen äiti joka laittoi kaikille laput yhteystietoineen jossa pyysi suoraan leikkiseuraa pojalleen. Lisäksi piti halloween-juhlat avoimella kutsulla.

Vierailija
6/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän että joku raja on vedettävä. MUTTA:

1. On neljän hengen tyttöjengi, joista vain yksi ei saa kutsua. Nämä muut joita ei kutsuttu ovat 3-vuotiaita, loput 5 v.

2. Tyttöni on puhunut synttärisankarista parhaana kaverinaan.

Vierailija
7/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi olettaisit, että lapsesi kutsutaan. Minä en ainakaan kutsu lapsia joiden vanhempia en tunne enkä tietenkään päästäisi lastani vieraaseen paikkaan. Siis jos on 5-vuotiaista kyse. Ovat vielä aika pieniä kyläilemään ilman vanhempiaan vieraassa paikassa. Minusta olet curling-äiti.

Vierailija
8/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutut saattavat olla tekemisissä muuallakin kuin päiväkodissa.

Tuollaista se elämä nyt vaan on. Opeta elämän julmuus lapsellesi ja se on vaan pakko hyväksyä. Juhli atulee ja menee, samoin kavereita.

Ketäs itse olette kutsuneet?

Vierailija
9/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi oli juuri ollut meillä leikkimässä ja vanhemmat oli puhuneet meidän lapsen kutsumisesta leikkimään ym. ja leikin lomassa olivat tytöt puhuneet parhaana kaverina olemisesta ym... Tämä siis muutama viikko ennen synttäreitä, eskarilaisia. Olin nimittäin hieman hämmentynyt ja tyttö ennen kaikkea, varsinkin kun kutsuja jaettiin eskarissa. Lähinnä siis halusin selvittää onko jotain tapahtunut vai mistä kyse, kun olin ihan eri käsityksessä tyttöni "statuksesta". No, lapsi oli kuulemma itse halunnut ihan pienet synttärit (sitä en ehkä ihan täysin uskonut) ja kutsuttuja oli 4 tyttöä.

Ja siis musta oli ihan ok periaatteena, ettei mun lasta kutsuttu, ovat omat lapset pienestä pitäen tottuneet siihen, että välillä tulee kutsuja ja välillä ei, eikä lapsikaan ollut pahoillaan sinänsä siitä, ettei tullut kutsua synttäreille, oli vaan maansa myynyt, kun oli siinä kuvitelmassa, että ovat hyviä ystäviä ja ehkä jopa se paras ystävä oli löytynyt ja kun ei saanut kutsua, oli ihan masentunut kun ajatteli, että ei me kai ollakaan ystäviä, mikä mussa on vikana...

Joten kysyin äidiltä, tyylin kun kuulin, että on synttärit ja lapsi ihmetteli, ettei saanut kutsua, että onko jotain tapahtunut, kun luuli, että ovat hyviä ystäviä, onko lapseni tehnyt jotain pahaa vai onko ymmärtänyt täysin väärin...

Onneksi lapsen kannalta tilanne meni hyvin, eikä jäänyt liikaa märehtimään. Lapsi ei siis edes tiedä, että kysyin äidiltä.

Vierailija
10/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en tuosta nyt ottaisi vielä mitään pulttia.

Ja lapselle sanoisin ja juttelisin siitä ,että joskus niitä kutsuja tulee ja joskus ei. Sellaista se elämä on.

Ihan turha tehdä asiasta elämää suurempaa.

Onhan se ikävä katsoa lapsen pettymystä kun kutsua ei tullut (tiedän ihan kokemuksesta) mutta pienet pettymykset kuuluvat elämään.

Meidän pk:ssa noita kutsuja ei saa nykyään edes jakaa eli se pitää tehdä vapaa-ajalla. Minusta ihan fiksua niin ei tule sen enempää surua kun kutsua ei löydykään lokerikosta vaikka muilta löytyy.

Vierailija
11/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli vähän paha mieli tyttösi takia, mutta kuten aikaisemmin jo kirjoitettiin, niin minkäs teet. Kutsua ei tullut ja tuskin oli vahinko. Jos vaikka synttärisankarin äiti tuntee muiden kutsuttujen vanhemmat paremmin ja sitä kautta vaikuttanut tyttäreensä ketä kutsuu tai jotain...

Älä lähde kyselemään syytä. Juttu alkaa leviämään ja kohta kaikkien vanhemmat ajattelee susta ikäviä asioita.

Vierailija
12/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkoita, että tuo sankari tuntisi samoin!!

2. Tyttöni on puhunut synttärisankarista parhaana kaverinaan.

Vierailija
13/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaveruus tuossa iässä ole yhtä syvä ja äärettömän vastavuoroinen ja merkityksellinen ihmissuhde niinkuin aikuisilla että pitäisi oikein loukkaantua jos ei tule kutsua häihin.

Anna nyt olla vaan ja menette vaikka uimaan synttäri-iltana. Pakolla ei kaverisuhteita vahvisteta vaan luomalla hyvät olosuhteet niille. Olkaa te vieraanvaraisia ja pitäkää kymmenen lapsen kemuja.

Vierailija
14/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

BFF on kyllä meillä kestänyt koko syksyn, eikä tyttöni ole mitenkään vaihdellut kavereita.

Eivätkä vanhemmista kuin osa ole ollut aikaisemmin tekemisissä toistensa kanssa.

Eilen olivat nämä kolme tyttöä puhuneet lapselleni kuinka eivät kukaan aio kutsua häntä juhliinsa. Olin nähnyt kutsut aiemmin mutten ollut ottanut asiaa puheeksi kun ajattelin että olkoot, mutta kun eilen ja tänään olivat sitten lapset keskenään puhuneet asiasta tarhassa ja lapsellani oli molempina päivinä paha mieli niin en sitten tiedä pitäisikö tästä puhua aikuisten kesken.

AP

Vierailija
15/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on luultavasti suosittu ja kaikki haluaa olla sen kaa. Se nyt vaan halusi kutsua muita kavereita. Meille kävi niin, kun lapsi oli pieni. Paras kaveri olikin se tyttö, jonka paras kaveri haluaa olla 6 muutakin.

Vierailija
16/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen olivat nämä kolme tyttöä puhuneet lapselleni kuinka eivät kukaan aio kutsua häntä juhliinsa.

AP

Toi ei kuulosta kivalta

Vierailija
17/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus äidit päättävät, ketä lasten synttäreille kutsutaan. Voihan olla, ettei kyseinen äiti halunnut päästää juuri sinua asuntoonsa? Sellaisiakin löytyy...

Vierailija
18/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ketä kutsuu on jokaisen oma asia, mutta tuo on väärää käytöstä. Ottaisin puheeksi päiväkodissa hoitajien kanssad, että tuollaista käytöstä esiintyy. Tuossa on tapakasvatuksen paikka!

Eilen olivat nämä kolme tyttöä puhuneet lapselleni kuinka eivät kukaan aio kutsua häntä juhliinsa. Olin nähnyt kutsut aiemmin mutten ollut ottanut asiaa puheeksi kun ajattelin että olkoot, mutta kun eilen ja tänään olivat sitten lapset keskenään puhuneet asiasta tarhassa ja lapsellani oli molempina päivinä paha mieli niin en sitten tiedä pitäisikö tästä puhua aikuisten kesken.

AP

Vierailija
19/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että lapsi on saanut kutsua viisi kaveriaan. Jos esimerkiksi on pieni asunto tai muitakin vieraita, viisikin päiväkoti-ikäistä on aika suuri määrä. Teidän lapsi ei tällä kertaa saanut kutsua, mutta ehkä ensi vuonna saa :)

Vierailija
20/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen äidin taholta. Tuo on kyllä jo kiusaamista. Kannattaa jättää sellainen moukka perhe omaan arvoonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi